A
B
M m800sweden skrev:
Har funderat lite mer kring detta nu och kommit fram till följande (inte helt 100% ännu):
Klinker på golv och en rad sockel, utan tätskikt.. Däremot kring brunnen, behövs nån form av tätning/manschett där?? Tyckte muraren sa att försäkringbolag brukar vilja ha det i stort sett alla lägen?? Har mailat mitt f-bolag idag så får se vad de säger, ids och kan inte på jobbet sitta i timslånga telefonköer...
Sauna Satu verkar vara nåt att kolla in, kanske kan använda det på ytterväggen och en innervägg? Det bygger väl minimalt om den ligger mot betongen sen ca 2cm stående plåtregel och liggande panelen på den. Luftspalt alltså mellan sauna-satu och panel eller har jag fått det om bakfoten?
Ytterväggen är dränerad (i början av 90talet) och verkar vara rätt torr.

Jag funderar på att ha kakel på en hel (inner)-vägg och liggande panel på övriga, där lavarna blir (som ett L) för att få så mycket yta som möjligt, rummet är bara ca 1,9x1,9m. Bara att prima och sen fixa å kakel på det eller? Är det ens en bra ide??
Nån form av skiffervägg bakom aggregatet, behövs det reglas ut något? Behövs nån form av värmeplåt till höger om aggregatet?
Bygg ett skydd runt aggregatet alternativ ta ett aggregat (ex tylös) som inte blir varm (förutom stenar m.m) skiffersten körde jag med 60x60x1cm direkt på gipsskiva. Lavarna platsbyggde jag glöm inte sätta en regel strax över om du vill ha ett ryggstöd eller nått.
 
flippan83 skrev:
Skulle ändå ha en luftspalt mot yttervägg då den blir kall kolla länk för ev tips enl tylö

[länk]
Detta har vi ju varit genom, läser du inte vad som skrivs? se på rummet till TS.... det är 4 betongväggar og tak - dvs helt omslutet rum i betong. bygger du spalt mot yttervägg där så blir det just det- en spalt - den gör ingen nytta om den inte luftas. Och varför ska man ha luftspalt med sauna-satu? då måste man regla ut etc. Vet du vad avsikten med lufting är? Det är att hålla organisk material torr och hindra växt av mögel i de. Denna konstruktionssättet stammar från tid då man inte hade alternativ til trä. Med sauna-satu har man kringgått problemet genom att hålla väggen fri från organisk material = ingen växtgrund och då väggen är isolerad och damptät blir det inte kondens heller. på en normalt torr betongvägg är detta helt OK.

Då TS har betongvägg så kan han ju lägga klinker på betong, behöver inte gips.
MVH
Sakke
 
Säg att inget tätskikt behövs, om jag kaklar en innervägg, lägger sauna-satu mot yttervägg, innervägg, dörrvägg (bakom skiffer också eller behövs det?) samt tak, hur fäster jag liggande panel på bästa sätt på innervägg då det är sån siporexblock väggen är murad av?? Nån form av stående regel behövs väl på sauna-satu då eller?
I detta scenario klinkras alltså sockeln direkt mot ena innerväggen, sen resten mot satu efter borttagning av alu? Tänker jag rätt?
 
Låter rätt. Du kan ju självklart behandla betongen med ngn form av impregnering där du ska ha klinker.
Ja du fäster 20mm stående läkt på sauna satu med genomgående pluggar inn i siporexvägg med ägnade pluggar. Så spikar du panel på läktene. Kom ihåg att sätta inn spikerslag för bänkar om du ska fästa de i väggarna.
Mvh
Sakke, ett par länkar-på finska, men ta bort ljud, de är övertydliga. Finnfoam har motsvarande skivor(FF-pir)

 
  • Gilla
jockeping
  • Laddar…
A
D drsakke skrev:
Detta har vi ju varit genom, läser du inte vad som skrivs? se på rummet till TS.... det är 4 betongväggar og tak - dvs helt omslutet rum i betong. bygger du spalt mot yttervägg där så blir det just det- en spalt - den gör ingen nytta om den inte luftas. Och varför ska man ha luftspalt med sauna-satu? då måste man regla ut etc. Vet du vad avsikten med lufting är? Det är att hålla organisk material torr och hindra växt av mögel i de. Denna konstruktionssättet stammar från tid då man inte hade alternativ til trä. Med sauna-satu har man kringgått problemet genom att hålla väggen fri från organisk material = ingen växtgrund och då väggen är isolerad och damptät blir det inte kondens heller. på en normalt torr betongvägg är detta helt OK.

Då TS har betongvägg så kan han ju lägga klinker på betong, behöver inte gips.
MVH
Sakke
Såg efter dialogerna kring detta!
 
flippan83 skrev:
Såg efter dialogerna kring detta!
Då funderar jag på varfør du rekommenderade spalt då det finns inget enkelt sätt att få det ventilerat? Dvs en riskkonstruktion.
Mvh
Sakke
 
A
D drsakke skrev:
Då funderar jag på varfør du rekommenderade spalt då det finns inget enkelt sätt att få det ventilerat? Dvs en riskkonstruktion.
Mvh
Sakke
Jag byggde med luft spalt enl tylös rekommendation. Sen har jag även ny isolerat och dränerat utanpå. Vill inte riskera att den kalla ytterväggen drar till sig kondens.

Sen om man måste ha luft spalt runt hela vet jag ej men det har jag i mitt fall då jag reglat hela ytan. I värsta fall kan man väl skapa någon utluft i vägg bredvid eller genom reglad tak och sen ut i hallen. Känns fel att bygga på något direkt på vägg oavsett material men jag är lite traditionell av mig också.
 
flippan83 skrev:
Jag byggde med luft spalt enl tylös rekommendation. Sen har jag även ny isolerat och dränerat utanpå. Vill inte riskera att den kalla ytterväggen drar till sig kondens.

Sen om man måste ha luft spalt runt hela vet jag ej men det har jag i mitt fall då jag reglat hela ytan. I värsta fall kan man väl skapa någon utluft i vägg bredvid eller genom reglad tak och sen ut i hallen. Känns fel att bygga på något direkt på vägg oavsett material men jag är lite traditionell av mig också.
Det är ju detta jag har försökt att förklara.
1) luftspalt forhindrar inte kondens i sig själv, men den gör att fukt inte kommer i kontakt med trävirket och att fukten torkar.
2) om det ska vara någon mening med luftspalt så måste den vara öppen mot angränsande rum- alltså ventilerad, och ja, den ska vara kontinuerlig runt hela rummet det är därför metoden kallas rum-i-rum. Ditt basturum är alltså korrekt byggd efter denna princip
3) om man bygger kompakt med oorganisk isolation(xps) så uppstår inte kondens då a) konstruktionen är damptät b) finns inget rum där kondens kan uppstå. Vil man så kan man limma med klinkerlim för att utesluta den minsta luftrum bakom skivorna. Betong tål fukt väldigt bra, om det nu finns lite fukt där så skapar det ingen problem.

TSs rum är helt i betong; det är ingen nedreglad tak eller naturligt sätt att skapa tillräcklig ventilation av spalten til rummet bredvid. Om du då bygger en innstängd spalt mot yttervägg så har man inte gjort något som helst förnuftigt.
Mvh
Sakke
 
A
Ja som sagt finns flera sätt att bygga på och jag personligen föredrar med luft spalt. Jag har ingen ångspärr heller för den delen vilket finns olika teorier om också
 
Om man kör luftspalt i bastu och rummet som bastun står i (källarväggar), räcker det då att ha luftat på vissa ställen vid golvlister alternativt taklist? Tänker att man inte har luftning från bastu och våtzoner alltså ca 50% av väggarna i mitt fall.
 
flippan83 skrev:
Ja som sagt finns flera sätt att bygga på och jag personligen föredrar med luft spalt. Jag har ingen ångspärr heller för den delen vilket finns olika teorier om också
Ja, finns flera sätt att bygga, men alla sätt är inte lika goda i alla sammanhang. Som du själv skrev :
”Sen om man måste ha luft spalt runt hela vet jag ej men det har jag i mitt fall då jag reglat hela ytan”
Du var osäker om fakta och ändå så rekommenderar du saker utan att helt veta om det är riktigt?
Det är bara detta jag vill förstå.
Detta handlar inte om man ”föredrar” ngt utan om det sättet passar i en given situation.
Mvh
Sakke
 
G Gooner skrev:
Om man kör luftspalt i bastu och rummet som bastun står i (källarväggar), räcker det då att ha luftat på vissa ställen vid golvlister alternativt taklist? Tänker att man inte har luftning från bastu och våtzoner alltså ca 50% av väggarna i mitt fall.
Förstår inte helt hur du menar helt. Om du bygger som rum-i-rummet så ska du ha spalten luftat til angränsande innerum i så stor grad som möjligt.
Mvh
Sakke
 
Redigerat:
flippan83 skrev:
Ja som sagt finns flera sätt att bygga på och jag personligen föredrar med luft spalt. Jag har ingen ångspärr heller för den delen vilket finns olika teorier om också
Rum-i-rum behöver inte ångspärr då fukt som potentielt kommer inn i materialer ventileras bort. Det är hela iden. Då kan man också förstå att ångspärr inte skadar i tillägg då den reduserar mängden fukt och då minskar också risken för kondensering. Byggfysiken här är ganska enkel/klar.
Problem uppstår när man inte kan bygga så. Då måste konstruktionen anpassas.
T.ex om man inte kan bygga rum-i-rum så som den ska byggas, så måste man använda material som är trygga och byggsätt som är minst riskabel.
Mvh
Sakke
 
A
D drsakke skrev:
Ja, finns flera sätt att bygga, men alla sätt är inte lika goda i alla sammanhang. Som du själv skrev :
”Sen om man måste ha luft spalt runt hela vet jag ej men det har jag i mitt fall då jag reglat hela ytan”
Du var osäker om fakta och ändå så rekommenderar du saker utan att helt veta om det är riktigt?
Det är bara detta jag vill förstå.
Detta handlar inte om man ”föredrar” ngt utan om det sättet passar i en given situation.
Mvh
Sakke
Orkar inte citera det jag skrev innan men läser du så hänvisar jag också till mitt bastu bygge och går inte in i helt detalj. Hänvisar också till länkar som har fakta. Som svar på din fråga ja, absolut rekommenderar jag luftspalt men vi kom inte in i detalj då det inte dök upp följdfrågor eller vidare frågor kring ämnet.

Sen det du citerar till ovan har ingenting med det jag rekommenderar då jag inte fått frågan och svarat direkt att det inte behövs. Sen ÄR detta ett diskussionsforum där olika förslag och vidarefrågor dyker upp.
För TS skull så kan du väl lägga mer textbombningen på hens tråd. Du kan Maila mig direkt om du så vill.

Jag tror hen har förstått att det finns flera sätt att bygga på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.