Hej,

Jag undrar om det är värt att ta aluminiumklädda träfönster på utsidan?
Husleverantören som bygger vårt hus vill ha 25 500 kr och jag undrar om det är värt pengarna?
 
L
Ska dom ha det extra , verkar var lite överkurs , hur många är det
Alu-klädda fönster är lite annorlunda i konstruktionen , men båge och karm är i trä med påbyggda Alu-profiler
 
Jag bifogar med en bild på husplanen så man kan se alla fönster.

L7f48W8.jpg
 
Svar Ja, ett målningsarbete mindre att underhålla.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
L
Ett nybygge så kostnaden i det stora hela en liten del av totalen
Det är 15 fönster så priset verkar överkomligt , i snitt 1700 per st
Jag har Alu-klädda fönster som suttit i 15 år nu och inget gjort med dom .
Vad jag förstår så är inte dörrar ut Alu-klädda på karmarna , brukar inte vara det
 
Jämför med hur mycket det kan kosta i arbetstid och färg för en enda ommålning av fönster. Även om du skrapar/målar själv har din tid också ett värde.
 
Välj bort gasfyllning och energiglas istället för det räknar sig inte alls. Men fönsterförsäljare vill gärna att man köper det.
 
L
En sak till som har med fönster att göra
Det finns 3 glas och 2 glas samt 2 glas + 1
I dom första går det inte att ha persienner , dom måste hänga på insidan , öppna ett fönster det blåser , vad tror ni händer då , fladder i den större skalan , allra helst med pivåfönster som är populärt i dag
Den sista har jag , är utmärkt att ha dom i mellan , och det s.k K-värdet är bättre än dom två första , då persiennen förhindrar konvektion av luften som isolerar
 
Fast då får du dubbelt så många fönster att putsa, är inte så roligt att putsa fönster i mitt tycke.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Vad jag förstår så är inte dörrar ut Alu-klädda på karmarna , brukar inte vara det
Vilka dörrar tänker du på? På våra altandörrar, både enkla och pardörrar är även karmarna alu-klädda.
 
L
A AndersS skrev:
Vilka dörrar tänker du på? På våra altandörrar, både enkla och pardörrar är även karmarna alu-klädda.
Det verkar bra , men framgick inte i skriften , talades bara om fönster , därav det jag sa , den som inget vet kan , kan behöva veta :)
 
Att u värdet skulle vara bättre i 2+1 fönster kan man inte säga generellt utan får ses från fönster till fönster. Samma gäller för ljudreduktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.