Kan man bygga ett tak utan organiskt material och utan brännbart material (takpapp)? Det ska vara till ett garage och ska vara isolerat för att hålla frostfritt under vintern.

Jag ska bygga ett garage som kommer att sammanfoga vår huskropp med grannens garage. Stommen ska bli en stenkonstruktion. Förutom erforderligt brandskydd hade det känts bra om det helt saknades material som kan brinna. Både för att skydda husen mot brand som uppstår i det nya garaget, men också för att fördröja brandspridning från grannens garage till vårt hus via det nya garagets tak.

Träbalkar kan man förstås ersätta med stålreglar, men kan man lägga ett plåttak utan råspont, och kan man få bra isolering med stålreglar? Hur skulle en sådan konstruktion se ut? Lutningen på plåttaket kommer att vinkelrät mot tak-balkarna.

(Kan man regla på 600 med fyrkantsrör och lägga lättbetongblock på? 75x200x600 mm väger 5 kg ca. :p )
 
Redigerat:
Plåttak utan råspont går bra men du måste ändå ha en duk under, men plast möglar ju inte så där är du ändå hemma. Att du har stål istället för trä som takstol blir lite sämre u-värde men inte några stora skillnader. Går ju att isolera mer för att motverka det. Sen är ju stenull obrännbart.
 
H huggan skrev:
Plåttak utan råspont går bra men du måste ändå ha en duk under, men plast möglar ju inte så där är du ändå hemma. Att du har stål istället för trä som takstol blir lite sämre u-värde men inte några stora skillnader. Går ju att isolera mer för att motverka det. Sen är ju stenull obrännbart.
Hur tätt måste jag ha balkarna? Det känns som om falsad plåt har lite klenare bärighet än korrugerad, men med korrugerad plåt skruvar man ju igenom takplåten och det känns ju inte heller så bra.
 
Du skulle ju kunna lägga pannor av fibercement på åsar av stål utan undertak. Med tillräcklig taklutning bör det kunna bli hyggligt tätt. Plåttak kräver ju någon form av kondensskydd, som antagligen är brännbart.
 
  • Gilla
eal och 1 till
  • Laddar…
Andreas Lundgren Andreas Lundgren skrev:
Hur tätt måste jag ha balkarna? Det känns som om falsad plåt har lite klenare bärighet än korrugerad, men med korrugerad plåt skruvar man ju igenom takplåten och det känns ju inte heller så bra.
Antingen tar du självbärande TRP-plåt eller tar du korrugerad plåt, men då får du ha bärläkt av stål om du nu är så nojig med brand. Falsad plåt är uteslutet då det kräver underliggande meterial av tex råspont.

Varför denna fix ide på oorganiskt och ej brännbart?
 
När det gäller brandskyddet är det inte säker att det blir så bra ändå. Risken är snarare att heta brandgaser hålls kvar under taket och kan ledas till nästa fastighet. Det är långt ifrån enbart om bygget kan brinna i sig självt som avgör hur brandfarligt det är. Det finns nog bättre saker att göra än att byta ut alls material till obrännbara dito.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Sandwichelement med plåt och mineralull?

Går även att isolera med foamglass skivor om man vill det.
 
H huggan skrev:
Varför denna fix ide på oorganiskt och ej brännbart?
Jag ska inte säga att det är en fix idé, bara en idé som jag ville kolla upp. Och det kanske inte var någon bra idé, men det vet man ju inte i förväg. :)

Jag har haft en konstruktör som tittat lite och som hade lite idéer. Han pratade mest om brandskyddet inifrån garaget och sa att om vårt hus (och grannens garage) hade byggts idag hade man byggt efter andra brandskyddsregler. Jag tänkte att jag kanske kunde kompensera lite för det...
 
Med dubbelgips är man ganska safe ändå.

En annan grej man kan fundera på är hur en eventuell brand skulle starta och växa. Hur förvaras lättantändliga kemikalier etc?
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Med dubbelgips är man ganska safe ändå.

En annan grej man kan fundera på är hur en eventuell brand skulle starta och växa. Hur förvaras lättantändliga kemikalier etc?
Jag är mest rädd för brand i grannens hus (eller garage, båda träkonstruktion) som sprider sig till vårt hus. Jag skulle vilja se till att det tar så lång tid som möjligt. Alltså är det mer takbeläggning och bjälklag som har betydelse kan jag tänka mig.
 
Du vill skydda dig från brand när grannen tuttat eld på sitt eget hus?

Mura en vägg mellan då?
 
Då är det väl bäst med en brandsäker vägg mellan garagen, eller?
 
Ja, mitt hus har sten-stomme, och det har mitt garage också så som jag skrev i första inlägget.

En eld skulle till största sannolikhet sprida sig över taken, då garagen bara är ett plan medans husen är två-plans. Om grannens trä-garage tar fyr kommer elden spridas över taket på mitt garage.

3D-modell av ett tvåplanshus med stenstomme och ett intilliggande enplans garage i rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Daniel 109 skrev:
När det gäller brandskyddet är det inte säker att det blir så bra ändå. Risken är snarare att heta brandgaser hålls kvar under taket och kan ledas till nästa fastighet. Det är långt ifrån enbart om bygget kan brinna i sig självt som avgör hur brandfarligt det är. Det finns nog bättre saker att göra än att byta ut alls material till obrännbara dito.
@Daniel 109 är helt klart inne på något viktigt här. "Övertändning" kallas det när elden sprider sig från A till B enbart med hjälp av värmen. Ett garage i sten och plåt gör liksom varken från eller till; i värsta fall fungerar det som en blåslampa, ifall hettan leds genom konstruktionen till nästa hus, t ex av drag.

Då har vi ändå inte berört det faktum att ett garage till sin natur ofta innehåller högst brännbara föremål. Din vältankade bil, t ex, och när den smäller av hettan i grannens eldhärjade bostad, hjälper inga plåttak i världen...

Är du orolig för din eldfängde granne (vad håller han på med egentligen?!) så fråga honom hellre lite diplomatiskt om inte ni ska satsa på ett gemensamt larm- och brandvarningssystem. Snabb släckning är alltid det bästa, när elden är lös.
 
Nä, materialet i taket gör kanske varken till eller från...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.