Hej
Hoppas att få råd av er här, som kanske varit i samma sits och har praktiska tips.

Vi får inte vår lägenhet såld och vi kommer att sitta med två lägenheter när vi får tillgång till den nya.
Vi funderar på att hyra ut en i andrahand, troligen den "gamla" men undrar, hur löser man det praktiska med en visning för försäljning när man hyr ut? Som marknaden ser ut i Stockholm just nu så kan detta bli en långdragen process med många visningar. Vi har haft tre visningarsöndagar/måndagar under oktober utan resultat (och det är jobbigt när man är småbarnsfamilj!)
Då möblemanget antagligen kommer att vara annorlunda så kommer det bli en ny runda med foto, och sedan visningsstäda-visning osv tills vi får det sålt. Städar man en lägenhet som 'vår' hyresgäst bor i ???

Det vore enklare att hyra ut den nya men det är ett renoveringsbjekt så nja... Man kan ju låta bli att hyra ut men det hjälper ju ekonomiskt att hyra ut.

Har ni tips, råd, erfarenhet att dela med er av?

Tack på förhand!
(jag ursäktar mig i förhand om jag inte hinner svara på ev svarsinlägg i tid, för mycket bollar i luften just nu)
 
BirgitS
Du har nog ingen laglig rätt att gå in i en uthyrd lägenhet för vare sig städa den eller ha visning i den utan i så fall beror det nog på hyresgästens goda vilja. När förstahands hyreslägenheter i bostadsrättsföreningar säljs så brukar det vara efter att hyresgästen har flyttat ut och de är tomma eller sparsamt möblerade med hjälp av något stylingföretag.

Vore det inte praktiskt att bo kvar tills den nya lägenheten är renoverad? Det låter hemskt att bo med småbarn i en lägenhet som samtidigt renoveras.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
Birgits Det är hyresgästen som får anpassa sig efter rådande förhållanden som dom givetvis vet om innan.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Hela upplägget kan ju inte stå och falla med några tusen hit eller dit i hyra? Gör i ordning lägenheten för försäljning eller bo kvar tills den nya är renoverad.
 
Oftas är det mer än hyra som måste betala, lån amortering och räntor.
 
MultiMan
Andy78: Väljer man att köpa ny lägenhet innan den gamla är såld så har man säkert råd med båda boendena, annat vore ju oövertänkt.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
I de hyresrätter jag bott i så har det funnit en paragraf som säger att man ska ställa upp och visa lägenheten för nya hyresgäster!! Alltså inte bara att hyresvärden går runt och visar lägenheten utan att jag själv skulle göra det.
Så det är nog inga problem alls att skriva in en sådan paragraf i ett hyreskontrakt. Sen kan man ju fundera över om man vill att en tredje part som inte tjänar eller förlorar något alls på att vara tokärlig i alla frågor ska vara den som säljer in lägenheten ... :)

Hur som helst så är det säkert inga problem att skriva att på 3 dagars varsel så ska ni få en timme i lägenheten för visning för potentiella kunder. Däremot kan det säkert vara regelvidrigt att inte ha någon heads up tid över huvud taget...
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Andy78: Väljer man att köpa ny lägenhet innan den gamla är såld så har man säkert råd med båda boendena, annat vore ju oövertänkt.
Det är ju en situation som jag tror de flesta räknar med skall gälla en begränsad tid. Det innebär ofta att man har "minusmånader" så länge det pågår, att man får knapra på kapitalet, som kanske är avsett för renoveringskostnaden för den nya lägenheten.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Det är inga problem att få in i ett andrahandskontrakt att lägenheten skall visas. Jag tror tom. att det finns stöd för det i hyreslagen, att en hyresgäst måste acceptera att lägenheten skall visas för nästa hyresgäst.

Man behöver titta på hur det skall formuleras om uppsägningstider, gör du fel där så kan det bli problem, om hyresgästen med stöd i hyreslagen vägrar flytta ut. Vill minnas att det inte går att avtala om kortare uppsägning än 3 månader, och det finns en massa fallgropar i hur det skall formuleras. Om du ex. hyr ut på ett år, med 3 månaders uppsägning, så (tror jag) betyder det att hyresgästen har rätt att bo i ett år, du måste sägas upp avtalet om 9 månader, annars förlängs det automatiskt. Men du kan alltså inte få ut hyresgästen om ex. 6 månader.

Men om man vill visa lägenheten lite stylad, så kan det ju i praktiken bli problem. Om hyresgästen "råkar" glömma disk i köket, obäddad säng, diverse kläder utspridda osv. inför en visning så kan det ju skapa en olustkänsla hos spekulanter. Eller hyresgästen sitter där i ett hörn och surar under visningen.

Men första frågan är väl hur föreningen ställer sig, får du överhuvudtaget hyra ut?
 
Inte bättre att försöka hyra ut i 6-12månader tex via www.nrgab.com till företag och sedan sälja i lugn ro (samt då kunna ta ut en högre hyra då det hyrs ut till företag).

Var finns lägenheten?
 
  • Gilla
Swetrot
  • Laddar…
De flesta som gjort så här har hyrt ut sin lägenhet en viss tid, och sedan när kontraktet löpt ut och lägenheten är tom gjort ett nytt försök att sälja den. Det är svårt att sälja lägenheter med hyresgäster i. Även om det är en "bra" hyresgäst så ligger inte deras fokus på att presentera lägenheten i bästa skick så att deras andrahandskontrakt upphör.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
sir_daniel sir_daniel skrev:
Var finns lägenheten?
I Stockholm står det i inlägget.
 
Tänkte mer på i vilken del av Sthlm då vissa områden är mer attraktiva att hyra ut till företag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I Stockholm står det i inlägget.

Ska vi anta att det menas innanför tullarna?
 
BirgitS
sir_daniel sir_daniel skrev:
Tänkte mer på i vilken del av Sthlm då vissa områden är mer attraktiva att hyra ut till företag.
A Andy78 skrev:
Ska vi anta att det menas innanför tullarna?
Vill ni ha det så detaljerat får vi nog vänta på TS ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.