Hej tänkte lägga upp en tråd om mitt planerade bygge.

Det är en kombination av en skänk och en tv möbel. Tanken är att maskera den lite så att inte TV'n blir ett så stort blick fång i vardagsrummet och får till den lite mer lantliga stilen vi har i huset samtidigt som man kan njuta av högtalare och teknik av kvalité.

3D-modell av en vit skänk-tv-möbel med högtalartyg och teknikutrustning i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är den första modellen av skänken som jag tänkt den. Det vita i skåpluckorna kommer att vara högtalar-tyg och bakom dem kommer mina Bowers & Wilkins 685 stå tillsammans med lite övrig teknik.

Projektet kommer börja nu i veckan jag kommer att åka till Daniel.N och hans snickeri som sponsrade en tävling här på forumet som jag vann.

Kolla gärna in hans sida mycket trevlig kille
http://sliparebackensfinsnickeri.se/index.html
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
J
Spännande. Gillar dessa trådar som växer fram, speciellt med bilder som visar hur det går till. Hoppas inte placeringen i rummet stämmer med bilden bara. Viss risk för nackspärr med tvn i hörnet :)
 

Bästa svaret

J Jocke Best skrev:
Spännande. Gillar dessa trådar som växer fram, speciellt med bilder som visar hur det går till. Hoppas inte placeringen i rummet stämmer med bilden bara. Viss risk för nackspärr med tvn i hörnet :)
Kul att höra planen är att det skall bli just det :)

Placeringen stämmer delvis, men är inte ett problem den kommer stå i hörnet men det gör den även idag. Är en soffa på andra sidan så är rakt på så att säga :)
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Kul! Men är lite orolig över ditt avstånd mellan högtalarna, har du provat så att det låter ok med så litet avstånd? Har för mig optimalt avstånd är som en liksidig triangel. Och då får du väl sitta en meter från skärmen? :)
Sedan verkar också TV hamna väldigt högt? Lite USA varning på det där de envisas med att placera TV ovanför den öppna spisen. Säger bara att du skall prova dig fram, så att du inte bygger något som sedan känns fel. Vad vet jag, du kanske trivs med att titta uppåt på TV?
 
Shakula Shakula skrev:
Kul! Men är lite orolig över ditt avstånd mellan högtalarna, har du provat så att det låter ok med så litet avstånd? Har för mig optimalt avstånd är som en liksidig triangel. Och då får du väl sitta en meter från skärmen? :)
Sedan verkar också TV hamna väldigt högt? Lite USA varning på det där de envisas med att placera TV ovanför den öppna spisen. Säger bara att du skall prova dig fram, så att du inte bygger något som sedan känns fel. Vad vet jag, du kanske trivs med att titta uppåt på TV?
Många som är oroliga över höjden verkar det som. Svaret är att det är medvetet. Den kommer bli något hög men syftet är inte främst att få den ultimata TV-upplevelsen. Utan målet är att TV'n skall ta så lite uppmärksamhet som möjligt i rummet. Just nu står den väldigt lågt och jag ser faktiskt det som ett större problem än lite för högt.

Angående placering av högtalare så kommer element C-C vara ca 120cm vilket borde vara tillräckligt. Den enda högtalaren du ser på bilden är ju centern. Jag har haft en period där jag hade markeringar på golvet och hade räknat ut exakta vinklar osv men den tiden är förbi. Det enda jag är säker på är att dels kommer det spela bättre än TV-ljudet då högtalarna på den är delvis defekta. Samt att högtalarna kommer spela grymt mycket bättre än i kartongen på vinden där de för tillfälligt står.

Något som inte förtells av min "ritning" är att det är ett dörrhål till vänster. Väggen är alltså ca lika bred som TV'n och det finns inte plats för högtalare osv vid sidan.
 
Shakula Shakula skrev:
Sedan verkar också TV hamna väldigt högt? Lite USA varning på det där de envisas med att placera TV ovanför den öppna spisen. Säger bara att du skall prova dig fram, så att du inte bygger något som sedan känns fel. Vad vet jag, du kanske trivs med att titta uppåt på TV?
Helst vill man väl ha TV'n i taket så man kan ligga och titta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.