Kan inte så mycket i ämnet men har ritat en bild över gäststugan med tilltänkta positioner för eluttag. Elektrikern har förhoppningsvis koll på om jag glömt något men ni får gärna påpeka alla missar och vad man bör tänka på.
Gäststugan är ett attefallshus på ca 24 kvm med ett långsmalt loft över badrum och köksdel. Taket är lutande med högst takhöjd i norr och lägst i söder. Därav får loftet plats i norr.
Vad på bilden bör få egna säkringar?
Gäststugan är ett attefallshus på ca 24 kvm med ett långsmalt loft över badrum och köksdel. Taket är lutande med högst takhöjd i norr och lägst i söder. Därav får loftet plats i norr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad på bilden bör få egna säkringar?
Jag skulle göra på följande sätt
3x16A Häll+ugn
1x16A LLVP (dra 2,5 kvmm till denna dosa direkt, man vet aldrig när det behövs)
1x10A Tvättmaskin
1x10A DM
1x10A Kyl+Frys. Ev varsin säkring men det är ärligt talat rätt onödigt.
2x10A till bänkuttag i köket, ena gruppen matar också belysningen.
1x10A Sovloft uttag+belysning
2x10A Rum uttag+belysning (overkill, räcker troligen utmärkt med 1x10A).
Utebelysningen kan få en egen grupp över PSA eller så sätter man LLVP över egen PSA och resten på samma JFB.
Detta får plats i en liten tvåraders kapsling (2x13). Det är rätt overkill egentligen men det kostar så lite extra att jag skulle göra uppdelningen. Om du ska stryka något så skulle jag först plocka bort dubbla grupper i rummet, sen dubbla grupper i köket och till sist den egna gruppen till sovloftet.
Belysning ligger på två separata grupper (köksbänksbelysning resp belysning i rummet). Dessutom är sovloftet en egen grupp (men den räknar jag inte eftersom man kanske inte vill klättra i mörkret).
Glöm inte utomhusuttag.
3x16A Häll+ugn
1x16A LLVP (dra 2,5 kvmm till denna dosa direkt, man vet aldrig när det behövs)
1x10A Tvättmaskin
1x10A DM
1x10A Kyl+Frys. Ev varsin säkring men det är ärligt talat rätt onödigt.
2x10A till bänkuttag i köket, ena gruppen matar också belysningen.
1x10A Sovloft uttag+belysning
2x10A Rum uttag+belysning (overkill, räcker troligen utmärkt med 1x10A).
Utebelysningen kan få en egen grupp över PSA eller så sätter man LLVP över egen PSA och resten på samma JFB.
Detta får plats i en liten tvåraders kapsling (2x13). Det är rätt overkill egentligen men det kostar så lite extra att jag skulle göra uppdelningen. Om du ska stryka något så skulle jag först plocka bort dubbla grupper i rummet, sen dubbla grupper i köket och till sist den egna gruppen till sovloftet.
Belysning ligger på två separata grupper (köksbänksbelysning resp belysning i rummet). Dessutom är sovloftet en egen grupp (men den räknar jag inte eftersom man kanske inte vill klättra i mörkret).
Glöm inte utomhusuttag.
Dum fråga kanske men bara så jag förstår helt rätt. Varje säkring en "lina" har betyder att det går tre separata kablar (jord, nolla och fas) ifrån säkringsskåpet?
Så om man som tommib föreslår har en 1x10A till diskmaskin och en till 1x10A till kyl/frys så drar man 6 "sladdar" till uttaget(n) bakom kyl/frys?
Så om man som tommib föreslår har en 1x10A till diskmaskin och en till 1x10A till kyl/frys så drar man 6 "sladdar" till uttaget(n) bakom kyl/frys?
Bästa svaret
Nja, nästan. Varje grupp (som det heter, inte "lina") består av 3-5 ledare beroende på om det är en en-, två- eller trefasgrupp. Det är alltid PE,N, samt 1-3 fasledare.
Om man gör som jag föreslår sätter man uttaget för kyl/frys bakom kyl/frys på rekommenderad plats (2000mm öfg, typ). Uttaget för diskmaskinen sätter man i skåpet bredvid diskmaskinen, typ 3-400 öfg eller där det passar. Vardera av dessa grupper har en egen slang med egna ledare. Man kan bygga med trefasgrupper som man delar men i en nyinstallation skulle jag inte göra det. Slang+FK är billigt.
Allt detta vet elektrikern. Hen har förmodligen också åsikter om hur det ska fördelas på säkringarna men ovanstående är en hyfsat, om än något överdriven, start. Ärligt talat skulle det troligen räcka om du hade egna grupper till Häll+ugn, K/F, DM, LLVP och TM. Resten av huset kan dela på en 10A-grupp. Eftersom det är nyinstallation skulle jag inte rekommendera det. En C10A dvärgbrytare från Hager kostar 55 kr över disk på Hornbach. Slang och FK är som sagt billigt. En 100m-rulle FK från Draka (bra märke) kostar typ 230 kr). Biltema-FK, som är från Amokabel, kostar 179 kr/100m. Bra slang (t.ex. PM-flex HiSpeed) kostar 575 kr/100m. Enda slangen som behöver vara 20mm är den som går från centralen till häll+ugn, så där kan det löna sig att köpa lösmeter. Egentligen går det också att runda om man verkligen vill då man kan dra fram två separata grupper istället för en trefasgrupp. Då blir det tvåfasgrupp till hällen (4x2,5kvmm, får plats i ett 16mm rör) och en enfasgrupp till ugnen. Detta skulle jag dock avråda från.
Om du ska stå för materielen (vilket elektrikern inte lär vilja) så måste du ändå köpa 100m av slang+FK (x5-6, du behöver kanske en separat färg för tändtråd också). Det klarar du lätt ett attefallshus med även om du drar egna grupper till nästan allt.
Om man gör som jag föreslår sätter man uttaget för kyl/frys bakom kyl/frys på rekommenderad plats (2000mm öfg, typ). Uttaget för diskmaskinen sätter man i skåpet bredvid diskmaskinen, typ 3-400 öfg eller där det passar. Vardera av dessa grupper har en egen slang med egna ledare. Man kan bygga med trefasgrupper som man delar men i en nyinstallation skulle jag inte göra det. Slang+FK är billigt.
Allt detta vet elektrikern. Hen har förmodligen också åsikter om hur det ska fördelas på säkringarna men ovanstående är en hyfsat, om än något överdriven, start. Ärligt talat skulle det troligen räcka om du hade egna grupper till Häll+ugn, K/F, DM, LLVP och TM. Resten av huset kan dela på en 10A-grupp. Eftersom det är nyinstallation skulle jag inte rekommendera det. En C10A dvärgbrytare från Hager kostar 55 kr över disk på Hornbach. Slang och FK är som sagt billigt. En 100m-rulle FK från Draka (bra märke) kostar typ 230 kr). Biltema-FK, som är från Amokabel, kostar 179 kr/100m. Bra slang (t.ex. PM-flex HiSpeed) kostar 575 kr/100m. Enda slangen som behöver vara 20mm är den som går från centralen till häll+ugn, så där kan det löna sig att köpa lösmeter. Egentligen går det också att runda om man verkligen vill då man kan dra fram två separata grupper istället för en trefasgrupp. Då blir det tvåfasgrupp till hällen (4x2,5kvmm, får plats i ett 16mm rör) och en enfasgrupp till ugnen. Detta skulle jag dock avråda från.
Om du ska stå för materielen (vilket elektrikern inte lär vilja) så måste du ändå köpa 100m av slang+FK (x5-6, du behöver kanske en separat färg för tändtråd också). Det klarar du lätt ett attefallshus med även om du drar egna grupper till nästan allt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 245 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 245 inlägg
Det verkar inte så praktiskt att behöva dra ut kyl/frys för att kunna ta ut sladden till diskmaskinen den dag det är problem med den.
Vägguttag till höger om fläkten är nog bra så att ingen får för sig att ansluta något i hörnet men stå och jobba på andra sidan spisen (det ser väl trångt ut i hörnet för att man alltid ska vilja stå där och jobba).
Vägguttag till höger om fläkten är nog bra så att ingen får för sig att ansluta något i hörnet men stå och jobba på andra sidan spisen (det ser väl trångt ut i hörnet för att man alltid ska vilja stå där och jobba).
Två bra poänger! Tack Birgit.BirgitS skrev:Det verkar inte så praktiskt att behöva dra ut kyl/frys för att kunna ta ut sladden till diskmaskinen den dag det är problem med den.
Vägguttag till höger om fläkten är nog bra så att ingen får för sig att ansluta något i hörnet men stå och jobba på andra sidan spisen (det ser väl trångt ut i hörnet för att man alltid ska vilja stå där och jobba).
Äldre pumpar var det vanligt påM Martin Lj skrev:
Nyare märkespumpar matar oftast utedel
Typ Daikin Mitsubishi och toshiba
Finns säkert undantag
Ingen direkt vinning mer än att man slipper fula brytare och dosor på väggen brevid innedelen
Glöm inte ett uttag ovan fönster till julstjärnan!
Har en panasonic HZ9RKE-1, tror det är en modell från iår eller förra året.F flipflash skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 273 inlägg
Uttag över diskbänk/under överskåp: Va generös med antal uttag. Jag har monterat 2 st 3facks hörsuttag och de är ständigt upptagna.
Några uttag med inbyggd USB för mobilladdningen? Kanske vid sovloftet?
Några uttag med inbyggd USB för mobilladdningen? Kanske vid sovloftet?
Snickaren sa att det skulle bli svårt att få plats då badrummet bara är typ 2*1m.BirgitS skrev:
Men sen hittade jag den här: https://www.vvsochbad.se/Badrum-Tva...an-monteras-ovanfoer-tvaettmaskin-593445.html
Så med en sådan lösning ser det ut att få plats.