Vi bor i ett kedjehus byggt 1959, 1963 inredde man ovanvåningen. Nu har vi en granne som instalerat en fläkt som vi hör i två sovrum på ovanvåningen samt vardagsrum och kök på nedervåningen. Eftersom det är grannens garage som sitter ihop med oss är det endast nedervåningen som har grannen ”vägg i vägg”. På ovanvåningen ligger inte grannen hus ”vägg i vägg” utan det är fritt. Men ljudet hörs i sovrummen också.


Nu skulle vi vilja ljudisolera mot denna granne. Vi har kort pratat med en akustiker lite mer allmänt hur man ljudisolerar och kommit fram till att vi kanske skulle bygga upp en ny fri vägg med luftspalt som är förankrad i tak, vägg och golv. Inte i den befintliga väggen. Denna luftspalt tänkte vi skulle vara 200mm i ett sovrum och 20mm i övriga rum. Vi skall dra ned ventilationskanaler från vinden och tänkte ha en större luftspalt så vi får en slät vägg som vi lägger ventkanalerna i.


Nu undrar jag om någon här kan svara på om detta är en bra ide. Kommer det dämpa ljudet och är det risk för fukt i luftspalten som skapas iom detta?

Finns det några andra ider på hur vi kan lösa vårt problem med att fläkten stör?

Lättbetongen är blåbetong, vi har inte gjort någon radonmätning änn men gissningsvis landar vi på 150-300 Bq/m3. Finns det någon vi kan/bör göra i samband med ljudisoeringen som kan påverka detta i rätt rikning?


Tanken är

-Sätta plårreglar i tak, vägg och golv, sen reglar cc45

-På baksidan av plåtreglarna sätter vi patenband för att hålla isoleroingen på plats

-Sätta Isover ljudskiva Piano mellan reglarna

-Montera en 13mm gips

-Montera en byggplaywood 12mm, för att enklare kunna fästa saker i väggen

-Montera en 13mm giips

-Måla eller tapetsera


Jag har gjort några bilder nedan som närmare beskriver hur befintlig vägg ser ut både på ovanvåning och nedervåning. Samt hur vår tanke på ytterligare vägg ser ut.


Någon som kan hjälpa oss?
 
  • Schematisk illustration av väggkonstruktion med ljudisolering och luftspalt i ett kedjehus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni pratat med grannen?
Tycker det låter som dyrt och mycket arbete pga en fläkt
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jo, vi har pratat med grannen. De har dragit ned på hastigheten på fläkten vilket gjorde skillnad. Även haft en montör för att se om det var något som de kunde ändra för att minska problemet.

Något som inte framgår av trådstarten är att vi skall sätta gips på väggarna på nedervåningen och på ovanvåningen håller vi på att sätta gips på alla ytskikt. Så vi har redan en del jobb och utgifter framför oss. Dessutom skulle vi vilja ljudisolera lite bortsett från fläkten.
 
Vad är det för fläkt din granne har som låter så? Eller är det resonansljud du hör?
 
Det är resonansljud. Det är inte särskilt mycket, men har jag en gång hört ljudet så kan jag tyvärr inte sortera bort det. Utan hör det hela tiden.
 
Resonansljud kommer du ju inte få bort med en luftspalt. Vad är det för fläkt din granne har , en LLVP? Man kan köpa fjädrar till dem som tar bort resonansljudet.
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Det är en radonsug, instalatören av sugen har varit och tittat på fläkten. De kunde inte göra mer. Jag är medveten om att resonansen även går i golvbjälklag m.m.. Men förhoppningen är att det skall göra lite skillnad.

I vardagsrum och kök skall vi göra något för att vi vill ha gips och plywood i väggen för att ha något att fästa i enkellt och de väggarna har tapet direkt på betongvägg. Så i dessa rum är det inte så mycket extrajobb/pengar för att bygga en ny vägg enligt våra planer. Ett plus är att överhörning mellan husen blir mindre. Så frågan är om det kan bli problem med fukt eller liknande om vi bygger en vägg utanför befintlig vägg?
 
nikasp
Jag tycker att det fasen borde att gå att lösa med någon form av vibrationsdämpare. Jag led av ljud från kompressorn i vår luftvärmepump och bytte vibrationsdämpare och skillnaden blev enorm. Faktiskt så låter vår nya luftvärmepump, också Nibe, mer än den gamla så jag ska gå loss med dämpmattor m.m. där också.

https://www.google.se/search?q=vibr.....69i57j0l5.3600j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.