Har 16 grader hemma... Enligt google måste jag fylla på vatten i expansionskärlet (tror jag..) Hur gör jag det?
 
  • Värmesystem med expansionskärl, rör och mätare i ett pannrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Liftarguiden och 1 till
  • Laddar…
Du har lite tryck i expansionskärlet om man tittar på manometern så den behöver du inte fylla.
Vad du kan kolla är om cirkulationspumpen går.
Ser man på mätaren på pannan så pekar den uppåt, jämfört med utgående varmvatten som är ca 20grader. står cirkulationspumpen så får mindre värme till elementen.
Är värmesystemet luftat?
1 eller 2 våningar?
Är något element varmt(20grader)?
 
hej, mätaren ovanför den röda grejen står på 0,3. Räcker verkligen det?Jag har 4 halvvåningar. så man kan säga typ 3 våningsplan. Inget element är varmt, iskalla. Har luftat idag.
 
Ja pumpen går inte ! Du har bara 18° i framledningstemp. En del regelercentraler har ett sommarläge = pumpen står stilla.
Har du ett rumstermostat som är nerställt?
 
Kommer det vatten i elementet som är överst så har du tryck i systemet.
om hela systemet är kallt så är trycket lägre. När du får värme i systemet så stiger trycket.
Har du kollat cirkulationspumpen?
Är det gjort något med värmesystemet eller har det blivit tvär kallt?
 
Trycket vid expansionskärlet bör ligga runt 1 bar. Någonstans finns en ventil (kran) där man fyller på värmesystemet med kallvatten. Följ kallvattenröret till du hittar den.
 
P PetraU skrev:
hej, mätaren ovanför den röda grejen står på 0,3. Räcker verkligen det?Jag har 4 halvvåningar. så man kan säga typ 3 våningsplan.
3 våningar = 8m + 0,2= 1bar
Det finns en påfyllningsventil någonstans oftast kopplad från varmvatten till värmeledningen.
 
gizmo007 gizmo007 skrev:
Kommer det vatten i elementet som är överst så har du tryck i systemet.
om hela systemet är kallt så är trycket lägre. När du får värme i systemet så stiger trycket.
Har du kollat cirkulationspumpen?
Är det gjort något med värmesystemet eller har det blivit tvär kallt?
Hur kollar jag cirkulationspumpen? Sorry, men singel tjej här som inte riktigt pratar samma språk som er :-D.
Drog ner ratten i mitten till 0 i somras och nu vred jag upp den för nån vecka sen men inget händer.. Cirkulationspump monterad på rör med inställningsratt och digital display i ett pannrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alltså. Det finns inget egenvärde i att ha vatten i expansionskärlet.
Ett expansionskärl är till för att ditt rör/radiatorsystem skall kunna vara helt fyllt oavsett om vattnet i det är kallt eller varmare. Volymen ökar ju som bekant på vatten med värme. Utan ett expansionskärl, och med bara en övertrycksventil så skulle systemet "Pinka" ut en skvätt när det värms vatten, och luftfickor skulle bildas här och där när vattnet sedan svalnar av. Då förlorar du effekt till nästa gång värme anses vara tillrådigt att producera.

Gör såhär: Hitta kranen där du fyller systemet med cvatten, öpnna den liiite så att vatten fylls på.Spring till elementet som är längst ned över havet och lufta med en burk undetr tills bara vatten utan luft kommer. Stryp ventilen.

Gå i tur och ordning nedifrån och upp och gör samma manöver på samtliga element, med det/de högst upp sist.

Gå ned till pannan igen och se att tryckmätaren ligger framför den fasta (Svarta?) visaren på tryckmätaren. Stäng påfyllnadskranen.

Det kan komma att pinka ut lite vatten ur skvallerröret nu, eller senare när systemet gör värme. Det gör absolut ingenting. Så bör det vara.

Kolla nu också att cirkpumpen går, du bör kunna känna vibrationer genom den om inte annat med en skruvmejsel tryckt mot den med spetsen, och handtaget mot ditt öra.

Tyvärr börjar det bli vinter nu :( Hoppas du får fart på ditt system :)
 
S Snål-Jocke skrev:
Alltså. Det finns inget egenvärde i att ha vatten i expansionskärlet.
Ett expansionskärl är till för att ditt rör/radiatorsystem skall kunna vara helt fyllt oavsett om vattnet i det är kallt eller varmare. Volymen ökar ju som bekant på vatten med värme. Utan ett expansionskärl, och med bara en övertrycksventil så skulle systemet "Pinka" ut en skvätt när det värms vatten, och luftfickor skulle bildas här och där när vattnet sedan svalnar av. Då förlorar du effekt till nästa gång värme anses vara tillrådigt att producera.

Gör såhär: Hitta kranen där du fyller systemet med cvatten, öpnna den liiite så att vatten fylls på.Spring till elementet som är längst ned över havet och lufta med en burk undetr tills bara vatten utan luft kommer. Stryp ventilen.

Gå i tur och ordning nedifrån och upp och gör samma manöver på samtliga element, med det/de högst upp sist.

Gå ned till pannan igen och se att tryckmätaren ligger framför den fasta (Svarta?) visaren på tryckmätaren. Stäng påfyllnadskranen.

Det kan komma att pinka ut lite vatten ur skvallerröret nu, eller senare när systemet gör värme. Det gör absolut ingenting. Så bör det vara.

Kolla nu också att cirkpumpen går, du bör kunna känna vibrationer genom den om inte annat med en skruvmejsel tryckt mot den med spetsen, och handtaget mot ditt öra.

Tyvärr börjar det bli vinter nu :( Hoppas du får fart på ditt system :)
Problemet är att jag inte vet vilken kran som fyller systemet med vatten
 
Det skall finnas en kran, antagligen i samma rum som din panna. Följ ledningarna till och från expansionskärlet till att börja med. Hittar du en kran eller ett vred, ta en bild från avstånd så kan vi bedöma huruvida det är den eller inte. Annars har de kopplat den till rörstammen någon annan stans, då är det en länk från värmesystemet till ditt "vanliga" vattensystem, och då till kallvattenröret garanterat.
 
P PetraU skrev:
Problemet är att jag inte vet vilken kran som fyller systemet med vatten
Troligen den röda kranen ovan på pannan
 
Ja det ser ut som att det skulle kunna vara just den kranen, öppna den lite försiktigt och se om trycket på manometern ökar. Då är det den.
 
L Leif i Skåne skrev:
Troligen den röda kranen ovan på pannan
Den som är ett vred, typ på pannan eller den som är en ratt längre upp mot taket?
 
Inte "Ratten", Handtaget är den vi menar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.