M Magnus_Andersson skrev:
Möjligt att en inverter klarar det bättre, men tror inte riktigt ändå på att koppla den direkt på en golvvärmeslinga.
Största poängen är nog ändå att skippa bergvärmen. Kan man bygga ett system med luft/vatten mycket billigare än bergvärme så är det väl bättre att fixa ett väl fungerande permanent system med L/V än att försöka göra något provisoriskt i väntan på ett dyrt bergvärmesystem?
Kan mycket väl tänka mig att skippa bergvärmen. En tank behövs alltså. Låter som du kommit billigt undan. Förslag på prylar eller har du köpt begagnat?
 
Jag köpte ett demoex av värmepump 10kW för 20.000:-, ungefär en sån som var i länken.

En sån här tank:
https://www.rinkabyror.se/artikel/kv-300-med-solslinga/
Fast 500liter då som nog är lite overkill. Utöver det så blev det en hel del rör och ventiler samt en cirkulationspump.
Sammanlagt ca 40kkr. Installationen gjorde jag själv med lite hjälp av en släkting. Elektriker behövs förstås på slutet. Pumpen är en trefasmaskin.
Pumpen är utan inomhusdel, så vattnet cirkulerar alltså ut till pumpen i isolerade rör.

Jag hade en elpanna i huset redan, och denna är kvar kopplad så att vattnet går genom pannan innan det når golvvärmen och radiatorerna. Pannan har en egen cirkulationspump inbyggd, så den tar vatten från tanken och skickar till radiatorerna. Om det blir så kallt så att pumpen inte orkar hålla uppe tempen i tanken så kickar alltså upp till 13kW elpatroner in och hjälper till. Det händer nästan aldrig. Saknar du elpanna så dyker de upp på blocket med jämna mellanrum. Tex här:
https://www.blocket.se/kronoberg/Elpanna_vvb__hydroforpump__vattenpump_3_fas_75816248.htm?ca=15&w=3
Ett billigt sätt att skaffa sig en rejäl elpatron med utetempstyrning. Man kan givetvis sätta elpatron i tanken också, som kan styras av värmepumpen eller annat system, men i mitt fall blev det krångligare. Nu har jag dessutom två helt separata system ifall nu pumpen skulle strejka.

Golvvärmen har en egen shunt och pump för att få ner temperaturen från radiatorernas temp. Kostnaden för denna anläggning är inte inräknad ovan. När jag fått klart alla rum med golvvärme ovh tagit bort sista radiatorn så kan jag ta bort shunten och sänka tempen i hela anläggningen. Då blir pumpen ännu mer effektiv.

Detta är ett billigt sätt att skaffa värme, men kräver såklart en del arbete och engagemang för att få koll på detaljerna.
Jag bor o Gbg där vi har milda vintrar, men även i Värmland tror jag L/V utklassar bergvärme om man ser till hela kalkylen.
 
M Magnus_Andersson skrev:
Jag köpte ett demoex av värmepump 10kW för 20.000:-, ungefär en sån som var i länken.

En sån här tank:
[länk]
Fast 500liter då som nog är lite overkill. Utöver det så blev det en hel del rör och ventiler samt en cirkulationspump.
Sammanlagt ca 40kkr. Installationen gjorde jag själv med lite hjälp av en släkting. Elektriker behövs förstås på slutet. Pumpen är en trefasmaskin.
Pumpen är utan inomhusdel, så vattnet cirkulerar alltså ut till pumpen i isolerade rör.

Jag hade en elpanna i huset redan, och denna är kvar kopplad så att vattnet går genom pannan innan det når golvvärmen och radiatorerna. Pannan har en egen cirkulationspump inbyggd, så den tar vatten från tanken och skickar till radiatorerna. Om det blir så kallt så att pumpen inte orkar hålla uppe tempen i tanken så kickar alltså upp till 13kW elpatroner in och hjälper till. Det händer nästan aldrig. Saknar du elpanna så dyker de upp på blocket med jämna mellanrum. Tex här:
[länk]
Ett billigt sätt att skaffa sig en rejäl elpatron med utetempstyrning. Man kan givetvis sätta elpatron i tanken också, som kan styras av värmepumpen eller annat system, men i mitt fall blev det krångligare. Nu har jag dessutom två helt separata system ifall nu pumpen skulle strejka.

Golvvärmen har en egen shunt och pump för att få ner temperaturen från radiatorernas temp. Kostnaden för denna anläggning är inte inräknad ovan. När jag fått klart alla rum med golvvärme ovh tagit bort sista radiatorn så kan jag ta bort shunten och sänka tempen i hela anläggningen. Då blir pumpen ännu mer effektiv.

Detta är ett billigt sätt att skaffa värme, men kräver såklart en del arbete och engagemang för att få koll på detaljerna.
Jag bor o Gbg där vi har milda vintrar, men även i Värmland tror jag L/V utklassar bergvärme om man ser till hela kalkylen.
Pump utan inomhusenhet alltså. Då har man lärt sig något nytt. Men hur styr man pumpen då, nån typ av manöverenhet måste den väl ha?
 
Fördelen med en pump som har vatten till utedelen är att man får installera den själv. Split-modellerna med kylslinga mellan utedelen och en hydrobox inne måste installeras av en certifierad kyltekniker.
 
Det följer med en liten manöverpanel som man sätter på insidan.
 
M Magnus_Andersson skrev:
Det följer med en liten manöverpanel som man sätter på insidan.
Ringde å snackade lite pump med firman i länken. Den beggade var såld men han hade nya för 25000. 10kW-modellen hade ingen tempkurva (och därmed ingen utomhusgivare förmodar jag) utan man ställde in en fast temp som jag förstod det. Kanske inte vara nått större problem då jag har rumstermostater för styrning av golvvärmen. Saknar din också tempkurva? Upplever du det som ett problem i såfall?
 
Problemet med det är att verkningsgraden, och därmed energiförbrukningen blir större. Runt 30% mer brukar man räkna med jämfört med att styra temperaturen efter behovet. Dessutom sliter det mer på kompressorn att alltid jobba med en hög temp.
Men, det är ju egentligen en ren styrsystemsfråga och har inte så mycket med själva värmepumpen att göra.
 
useless useless skrev:
Problemet med det är att verkningsgraden, och därmed energiförbrukningen blir större. Runt 30% mer brukar man räkna med jämfört med att styra temperaturen efter behovet. Dessutom sliter det mer på kompressorn att alltid jobba med en hög temp.
Men, det är ju egentligen en ren styrsystemsfråga och har inte så mycket med själva värmepumpen att göra.
Alltså är Julamaskinen mer sofistikerad i detta avseende. 30% låter ju ganska mycket. Vilken modell är mest "modern" och effektiv för övrigt, "split" eller den andra? Vilken är vanligast bland de dyrare fabrikaten?
 
Jag tycker du ska titta efter en liten package modell (vatten till utedelen) av ett kvalitetsmärke, Daikin Fujitsu eller Mitsubishi. De behöver inte mycket systemvolym eftersom de varvar ned, kanske du slipper ACktank och kan köra rakt på returen med öppna termostater. De gick att hitta den lilla 5 kW Mitsubishi på nätet för 30 kkr för inte så länge sedan.
Nätet och blocket är fullströsslat med missnöjda Jula pumps ägare. Den kommer ge dig gråa hår och kalla fingrar Läs iallafall värmepumpsforums sektion om dessa innan du köper, jag tror du kommer hålla med. Bara ett vänligt råd!
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=139.0
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hos dom svenska tillverkarna är enhetsaggregat med vatten till utedelen i särklass vanligast. Utländska tillverkare som primärt kommer från kyl-/AC-branschen kör nästan bara med gas mellan ute och innedel, men det finns några så kallade monoblock-maskiner även där.
 
Javisst är det så, och Nibe split AMS har ju en utedel från Mitsubishi Heavy ) Och Ivt Air också.

Redigering: Ivt air (den lilla) : Bosch compress 3000 : Mitsubishi Electric sw75 samma samma
 
Redigerat:
R rocking_ghost skrev:
Ringde å snackade lite pump med firman i länken. Den beggade var såld men han hade nya för 25000. 10kW-modellen hade ingen tempkurva (och därmed ingen utomhusgivare förmodar jag) utan man ställde in en fast temp som jag förstod det. Kanske inte vara nått större problem då jag har rumstermostater för styrning av golvvärmen. Saknar din också tempkurva? Upplever du det som ett problem i såfall?
Edit: såg att du skrev att din pump hade utetempgivare och tempkurva Magnus_Andersson. Den jag fick pris på måste vara en enklare modell då om jag inte missförstått.
 
Ja, min pump har utegivare, vilket är en fördel eftersom den blir effektivare.
Man kan också köra mot en fast temperatur i tanken, tex 45 grader om radiatorerna aldrig behöver bli varmare än så.
Nackdelen med det är att man behöver en motordriven shuntventil med utetempstyrning som man kopplar mellan tank och radiatorsystem, åtminstone om man har golvvärme. Detta är standard i alla vedsystem och inget konstigt i och för sig.
Fördelen är att det är varmare i tanken hela tiden och man förvärmer vattnet till duschen till högre temperatur så man spar mer där.

Jag skulle hellre välja en pump med utegivare och styrning.
 
I Martenw skrev:
Jag tycker du ska titta efter en liten package modell (vatten till utedelen) av ett kvalitetsmärke, Daikin Fujitsu eller Mitsubishi. De behöver inte mycket systemvolym eftersom de varvar ned, kanske du slipper ACktank och kan köra rakt på returen med öppna termostater. De gick att hitta den lilla 5 kW Mitsubishi på nätet för 30 kkr för inte så länge sedan.
Nätet och blocket är fullströsslat med missnöjda Jula pumps ägare. Den kommer ge dig gråa hår och kalla fingrar Läs iallafall värmepumpsforums sektion om dessa innan du köper, jag tror du kommer hålla med. Bara ett vänligt råd!
[länk]
Har letat efter Mitsubishin på nätet, antar att det är W50 du tänker på. Hittar den bara i paket med inomhusenhet för ca 50000kr. Kan man köpa och köra bara utomhusenheten? Ingår nån kontrollenhet isåfall?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.