På landet har vi huvudsäkringarna i skåp vid tomtgräns, sedan är det markkabel till stugan. Då det är väldigt stenigt för att inte säga bergigt så har vi förstått att kabeln inte kan ligga så djupt och i helgen när vi röjde lite så dök kabeln upp under en sten. Kabeln ser ut att vara i gott skick och den skadades inte. Men jag tänkte att jag kanske skulle märka ut den på ett par ställen samt att sätta någon märkning på fasaden som indikerar var den går in för att undvika misstag i framtiden. Den går även in i källaren utan att det syns utifrån, vilket kan bli en överraskning den dagen någon vill dränera om stugan.
Hur ser en korrekt märkning ut? Jag gissar att det är någon sorts markeringar som ska användas?
 
tommib
Om kabeln ligger förlagd direkt på berget så ska den skyddas med kabelskydd godkänt för ändamålet. Jag kommer inte ihåg vad det heter men det finns åtminstone en modell som snäpps runt kabeln (och således kan monteras i efterhand) som är godkänd för förläggning direkt på mark.

Hur menar du när du säger att kabeln går in både via källaren och fasaden? Det verkar konstigt. Rimligen går kabeln in på ett ställe. Sen kan det finnas andra kablar som går ut, kanske till ett hönshus :)

Ang märkning så är ett kabelskyddsrör tillräckligt men om man vill kan man lägga märkband någon decimeter eller två ovan kabeln. I ditt fall är det nog onödigt om kabeln ändå ligger såpass ytligt.
 
Kabeln ligger inte helt öppet utan nerkilad mellan/under stenar för att sedan gå under jord sista biten fram till huset och direkt in i källarväggen och troligen under bottenplattan upp till proppskåpet som är på motsatta källarväggen i källaren.
Det jag tänker mig är någon mindre stolpe (eller två) på vägen som talar om att det finns en elkabel här, samt någon skylt på fasaden som talar om att här nedanför (ca 1 m ner i jorden) finns kabeln. I framtiden kanske det blir aktuellt med att borra brunn eller bygga gäststuga och då kanske man glömmer bort att lokalisera kabeln tänker jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.