Jag anlitade en vvs-firma för att byta min vattenpump i min borrade brunn. En kille kom och installerade den men kopplade inte in den till elen utan jag fick ha hit en elektriker som kom senare.
När elektrikern kopplade in pumpen så bara dog den. Nu har jag bråkat på vvs-firman som inte fick tummen ur förrän jag påpekade mina rättigheter som konsument. Det är 6 dagar sen jag påtalade felet och idag hämtade de vattenpumpen för att lämna den på felsökning.
Enligt firman har jag två alternativ:
1 Vi tar tillbaka pumpen och felsöker. Finns det ett fabrikationsfel reparerar vi alternativt byter ut pumpen. Om det inte är ett fabrikationsfel betalar ni endast felsökningskostnaden.

2 Ni beställer en ny pump. Vi felsöker den gamla. Om det finns ett fabrikationsfel betalar ni inget för den nya pumpen. Om det inte är ett fabrikationsfel betalar ni för den nya pumpen.

Jag har inte fått en droppe vatten till huset och det känns som de vill få det till att det är MITT fel att pumpen inte fungerar.
Sitter utan vatten och får hämta dunkar hos grannen som bor 4 km bort (enkel resa) och jag kanske ska tillägga att jag har gård med höns och lite smådjur men de ska ju också ha vatten.
Vad gör man och vilka krav kan man ställa?
Pump och jobb går på 20.000 kr utan elinstallation.
 
Inga svar på dina frågor utan fler frågor istället.
Varför kopplade inte VVS-firman in pumpen elektriskt när den var ny?
Var det för att det inte fanns rätt elektriska förutsättningar på plats?
 
Nu i efterhand, efter att ha pratat med andra firmor så verkar det som det vanliga är att både vvs och el är där samtidigt om inte vvsaren har elbehörighet förstås. Elen var ny, men tror det var förberett för 3-fas och inte en-fas som den nya pumpen är på.
Man tycker ju att de skulle vilja vara på plats och se att de fungerar innan de åker och kanske speciellt när det är 10 mil att köra.
 
Elektrikern kan ju ha kopplat fel så att den har matats med 400V istället för 230. Oavsett vilket så kan det ju inte vara ditt fel att den inte funkar?
 
  • Gilla
Jenka 72
  • Laddar…
J
Elektrikern kanske skickade in 400 volt i den om det var föreberett för 3-fas. Det gjorde min elektriker när vi renoverade köket. Det gick 3 kretskort i mikro och ugn, samt ett kort i diskmaskinen...De tog det på garantin från Electrolux tack vare kompiskontakter, konstigt nog. Förklaringen vara att "ditt elskåp är upp och ner"
edit, tvåa på den :)
 
  • Gilla
Jenka 72
  • Laddar…
Ja det vore ju mindre roligt om man hamnar i kläm om hantverkarna börjar skylla på varandra, det är ju jag som är utan vatten, inte dom. Vet inte om jag ska skratta eller gråta i nuläget :cry::crysmile:
 
Att man koppar fel spänning på en pump är mindre troligt, enafas tre trådar, trefas fyra trådar. Däremot kan man lättare koppla 400 V på en kontaktorspole ( som man oftast har för start och stopp) som är avsedd för 230 V om man inte kollar noggrant på spolen vilken spänning det ska vara. Gör man det så brinner trådarna av och kontaktorn och därmed pumpen fungerar inte.
 
  • Gilla
Jenka 72
  • Laddar…
Vet inte vad det tog åt vvs-firman men nu helt plötsligt ringde dom och sa att dom kommer imorgon med ny pump till mig och elektrikern kommer samtidigt jippie! Kanske jag får min första dusch på över två veckor imorgon kväll
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Dom såg väl den här tråden...
 
  • Gilla
DakerScania och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.