Hej!
Håller på med att sätta upp ett staket och ska gjuta in lite stolphållare till staketet stolpar nästa vecka. Har redan köpt U-hållare från Byggmax som ska gjutas in i en stödmur gjord på skalblock. Men ser nu att 95x95-stolpar glappar i dessa hållare som ska vara anpassade till dessa. Men det står ju också att de är 98mm.

Är dessa:
https://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/jordankare-och-stolpskor/stolphållare-p238045

Kan någon vänlig person säga mig varför detta 3mm glapp finns? Och ska man isf använda någon distans på ena sidan? Ser att på Biltema är deras 96mm så lite bättre.

Känns som att stolpen inte kommer stå stablit om man böjjer fästena innåt då stolpens yta inte då kommer ligga dikt an i nedre delen på stolphållare.
 
Stolpen ska ju skruvas fast i stolphållaren. Gör man det ordentligt så glappar det inte.
 
L
Rätt kraftigt materiel i stolpskor och två hål för bultar , om du drar in med genomgående bultar kommer det bara bli i den övre delen som klämmer till , nertill går aldrig in , blir glapp och inte stadigt
Kan du ta 96;orna så är det bättre och dr med genomgående och mutter så går det , är det att du ska mellanlägg , ska det vara en hel metallplåt som fyller hela skons metallparti på ene sidan inga brickor , det blir vickigt annars
PÅ ett altanbygge med stolpar upp som staketstolp är stolskor utmärkt att ha , stolpen får då ett sidostöd av staketet men inte fristående
vectrex ide att ta stolpjärn och dra med genomgående och stora fyrkanstbrickor mot trät är perfekt för att det ska stå stadigt
 
  • Gilla
Patrik16
  • Laddar…
I och med att det är 35m mur (endast 40cm hög) som ska gjutas (tot 20st stolpar) så var min tanke att fixera enbart hållarna i skalblocken innan gjutningen så man inte behöver tänka på det då jag beställt betong från en betongbil. Kommer även att ha toppstenar på muren och med plintjärn blir det lite svårare att få det snyggt. Jag är lite inne på att använda 96-hållarna istället och sätta ett byggbeslag mellan ena sidan. Gäller bara att man hittar ett som passar.
 
L
Finns säkert i de måtten du behöver , sen får du räkna med att borra nya hål i dom , det är tveksamt att dom som finns passar med skorna
Ta gärna genomgående , helgängad stång , inte franska , så kan du efterdra om det behövs om ett halvår eller så , det fick jag göra
 
Lite bilder...
Detaljer av trästomme och metallbeslag på betongfundament vid byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pågående bygge av en mur med betongblock och träbjälkar vid en trädgårdsväg omgiven av höstlöv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Perfekt med hållning av skorna på ett sådant sätt , dom kommer att sitta på samma höjd och förhoppningsvis i linje , vad jag förstår så kommer du att lyfta mellanplattorna och gjuta i spåret fundera då på om du kan fästa plattorna på en gång , i den betongen som finns , kanske lite murajobb på översidan av muren och på med plattan
Jag har inte riktigt lika
Hur tänker du göra där skorna är ? jag borrade hål i mina plattor och riktade in som du ,gungade in betong under så det blev fullt och där satt dom fast .
Klart mycket mera jobb att mäta in exakt var platta och stolpe skulle komma , för passform mot andra plattor
 
Hur högt ska staketet bli? Är det ett högt staket så kommer det bli väldigt svajigt vinkelrätt mot staketets längdriktning. Därav mitt förslag om stolpjärn. Det bör ganska enkelt gå att tillverka en "trämall" för att hålla dem på samma vis som du gjort med stolpskorna.

Ser iofs ut som att du kommer ha mötande staket som går vinkelrätt, då kommer det troligen bli tillräckligt stabilt ändå, om än lite svajigt på mitten.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
L
Kanske sätta något stolpjärn bakom stolpen mot utsidan , det blir då två på varannan stolpe ,
då får man skruva fast stolpjärn och stolpsko i en regelbit så det mallar exakt med stolpen som kommer dit , stolpjärn ska för att vara så stark som möjligt stå tvärs brytningsriktning
OK TS du har fått mycket nu till ditt huvud , hoppas att det går bara :)
 
Hehe, =) lugnt man vill ju att det ska bli så bra som möjligt! =)
Nu har man ju chansen innan man gjuter.

Staketet kommer bli ca 1,1m högt

Ska fundera lite till om jag ska ändra mina planer till stolpjärn i stället.

Och ja, plattorna/osb ligger där för test samt för att slippa massa löv i "skåran".
 
Angående toppstenar så tänkte jag ha dem lösa på muren faktiskt. Hålet för stolphållare kommer sitta i skarven mellan 2 toppstenar. Kommer hyra en bra stenkap då man kan få det på millimetern, har redan gjort detta på en putsad lecablockmur på baksidan.

Men tror ni att man behöver "limma" toppstenarna utifrån ett frost perspektiv? På min andra mur ligger de bara löst.
 
För dom som inte fattar vad vi snackar om så kommer här en bild:

Stolpsko använd som distans mellan träbjälkar i ett byggprojekt, med markerade kappunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MEN jag hittade en perfekt distans/byggbeslag så jag slipper att borra nya hål:
Träplanka monterad på två kapade stolpskor som används som distanser fästa på träbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

=) Alltså man använder en stolpsko som distans! Måste bara kapa dem då man får ut 2st.

Och för er som undrar hur jag tänkt lösa få i betongen i den smala skåran mellan skalblocken (ca 11cm) från betongbilen utan pump så kommer här svaret:

Träkonstruktion gjord som en smal tråg längs en vit tegelvägg på ett mörkt trädäck för hällning av betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
L
Det kommer säkert att fungera :) som sista grej , dom ser tunga ut , du säger lösa , då får dom inte sticka ut för mycket , då kan dom tippa över om någon skulle kliva på kanten ,
Klart att dom inte gör med staket så tätt som det verkar vara och svårt att stå på
Fortsätt som du tänkt dig i ena eller andra riktningen med stolpfästena :)
 
L
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.