Jag gillar sådana här "beroende på" och ändå säger man i tidigare inlägg att även kaffe kan få vara med i avdragen. ;)
 
Intressant att underhåll är avdragsgillt. Om jag målar om kvittar jag det mot skatten. Men om jag byter värmepump är det väl inte avdragsgillt. Det känns lite inkonsekvent...
 
MultiMan MultiManOriginal skrev:
Jag gör det. Har en pärm som heter huset, där sätter jag direkt in alla kvitton och annat som gäller huset. Krävs ingen större ansträngning.
Problemet är att det blir så in i h många kvitton att sätta in där. ;)
Jag har ett hundratal kvitton på bara kompletteringsgrejer, 100-300 per kvitto. Men det blir ju 10-30 tusen totalt.
 
Det är ju en stor skillnad om man gör alla saker själv eller om man köper tjänsten. En omfattande köksrenovering kan lätt bli hundra kvitton jämfört med ett par-tre fakturor från snickare, röris och elektriker.
 
På något vis behöver man oftast kunna styrka saken om man tex blir "synad/kollad", inte nödvändigtvis med kvitton - men på nått vis (bilder/vittnen eller liknande).

Jag dokumenterar/fotar alla arbeten i stort sett.. så vi hade inte haft några problem att bevisa att vissa saker var gjorda med huset om det skulle bli koll (bilder styrker även material/märken, ibland tom var man köpt materialet..).

Bilder spar jag oftast för evigt, medan kvittona ryker efter 10 år - och jag lärde mig efter hus ett.. att spara kvitton (när vi sålde hus 2.. saknades inte många spikkvitton där inte :) men då hade vi också en stor/egen full pärm till bara kvitton!)

PS - Häftade fast 4 st "vanliga kvitton" på ett tomt a4 papper som sedan sattes i pärmen.. en planka där, en regel där, några tapetrullar där..
 
Ni som blivit granskade av Skatteverket, var det slumpmässigt eller vet ni varför?
 
Bra
 
Jag förstår ärligt talat inte diskussionen. För mig ter det sig självklart att spara kvitton om jag vet att jag kan få pengar för dom sedan. Vem skulle komma på tanken att slänga växelpengarna när man handlar på Bygghaus?
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Mm får ju inte dra av allt de senaste åren heller.
 
BirgitS
S Sir Duke skrev:
Intressant att underhåll är avdragsgillt. Om jag målar om kvittar jag det mot skatten. Men om jag byter värmepump är det väl inte avdragsgillt. Det känns lite inkonsekvent...
Om du byter värmepump för att den inte längre fungerar är det underhåll på samma sätt som att byte av vitvaror, och om du byter värmepump till något avsevärt bättre (höjer priset på huset under lång tid) är det en förbättringsåtgärd som kan vara avdragsgill under längre tid än 5 år.
 
Om du nu vill återskapa ej sparade kvitton, och det rör sig endast om några år så kan du ju
granska kontoutdragen på dina betalkort.
Man kan ju söka ganska många månader bakåt via sin internetbank.
Men har du betalat alla renoveringar kontant så blir det svårare, såvida du inte samtidigt har gjort stora kontantuttag på ditt bankkort, som du kan hänvisa till.
Du har ju historiken i din internetbank att ta till.
Lite arbete blir det men kan ju vara värt det om du har renoverat för 100,000 tals kronor, det menar jag borde synas i din betalhistorik. i annat fall så kan ju skattemasen använda det till sin fördel om du åker på en revision och det visar sig att du inte har några som helst betalningar, men du yrkar avdrag på stora belopp.
 
upp till 100' betalar man väl kontant, eller?
 
Japp, sedelrullen vänster bakficka
 
Nej, framfickan är bätte. Märks bättre när någon försökere gräva i fickan.
 
Jag för in alla kostnader i ett Excell ark. Låter kvittot ligga till sig i ljuset så det blir lagom svårt att läsa, sen slänger jag det i en A4 kartong. Om jag får uppleva den dagen att skattmasen vill se kvitto får han låna kartongen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.