KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Man brukar sätta ett "musband" längst ner så inte smågnagare kan ta sig in den vägen.
[länk]

Och obs: det bör vara öppningar överst också så det kan ventilera hela vägen.
Det glöms nog ofta bort (och jag vet inte själv om det är viktigt).
Gemene man har missuppfattat syftet med luftspalten. Den är inte där för att ”ventilera” något, den är där för att ”döda” lufttrycket.

Vid t.ex. kraftig vind i kombination med regn så trycks regnet mot fasaden, det kan tränga igenom vatten, men bakom panelen, i luftspalten finns det i princip inget tryck inåt kvar, och vattnet kan rinna neråt. Dessa mängder är så små så någon ventilation ska inte behövas, men luftspalten har ändå ett viktigt syfte.
 
  • Gilla
Laban81 och 1 till
  • Laddar…
Ok vi har idag ett par ventiler högt upp på panelen på långsidorna. Så det luftar lite därifrån också. Bara ventilgaller inga rör imellan. Tror man gjorde så förr. Svårt vet hur man ska göra. Man få även göra ny salning till fönsterna. Men det blir nog igen extra isolering då kommer fönsterna in 12cm innanför panelen. Blir så mycket jobb ändra allt. Byta panel ska vi göra i perioder så det står mellan luftspalt eller skippa den och har det som innan!
 
Bra beskrivning Stringfellow!
Jag har gått och sneglat på våra väggar uppe under takskägget och funderat på och jag skall klättra upp med hålsågen och borra lite ventilationshål. Det är väldigt tätt och snyggt byggt.
Men det får vara nu :)
 
Vi kan dock inte släppa att ändå isolera när man ändå ska in och böka. Hur gör man murstocken om väggen gå ut 10 cm till? Lägga panel över murstocken är inget att rekommendera? Blir tomrum där såfall. Se nog dumt ut på alla vis om man inte låter panelen går över? Om det nu går göra det
 
  • Vit murstock intill husvägg och vit panel, fråga om isolering vid renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske lite utegips direkt innanför panelen där?
 
JA skulle nog gå. Ska man bredda väggen så måste man nog köra panel rakt över annars kommer det se riktig fult ut. murstocken ner till marken och panelen slutar typ 60cm över mark då stugan står på plintar. Mycket att tänka på
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.