Dennis har en poäng.
En bra svets behöver inte vara dyr.

Min Unitor kostade 90 euro plus nya kablar och nya klämmor. Det blev väl strax under 200 euro totalt. För en 200 amperes trefas likriktare som mycket bra intermittens.

Efter ungefär 10 års flitigt hobbysvetsande som torde motsvara mer än hela livstiden på en ny svets i hobbyklassen blev det haveri och jag tvingades byta dioder och några kondensatorer och andra smådelar. Dioderna fanns inte längre att fås så jag var tvungen att köpa en bit kopparskena och tillverka adapterplattor för moderna dioder. Totalkostnaden för renoveringen blev strax under 200 euro.
Efter det har jag hobbysvetsat flitigt i två år till och den gamla Unitorn bara fungerar bra.

En granne fick sin 200 amperes Kemppi EKA likriktare gratis av en som skulle kasta bort den.
 
findus42 findus42 skrev:
Jag är typiskt nybörjare. Mer än 40 timmars övning men mindre än 80. Lånade en Feltema inverter först och nu använder jag just den modell du frågar om. ESAB OK 48. 3,2 och 2,5 pinnar. ESAB Buddy är stadigare än Feltemas.

Erfarenheten än så länge är att OK 48 är lite tröga att tända, men blir bra resultat så vitt jag kan bedömma. Det som jag upplever som svårt är inte själva svetsandet. Det är hur materialet beter sig. Hur jag ska lära mig att hantera värmeutvidgning och krympning.

Svetsade ihop ett fotstöd till en 50-årsfest.
[bild]
Nu var det inte så klena rör... kanske 3mm gods. Svetsade ihop avgassystemet i båten. 2mm gods i de rören.

Råden du fått är säkert helt rätt. Men för en total novis som inte tänker sig någon karriär som svetsare är det svårt att motivera att kliva upp från ca 1-2000 till 5-8000 för en "riktig" svets.

Rådet jag fick var att inte snåla på hjälm och pinnar. Oavsett hur bra aggregatet är så är det enklare om man ser vad man gör.

Mvh Findus
Precis, jag har inte pengarna idag att köpa en dyrare att och jag tänkte ta upp det jag borde lärt mig av min nyss bortgångne pappa som var svetsare :cry:
Denna hjälmen funkar kanske
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
Jag är också nybörjare och köpte Biltemas inverter svets, esab pinnar och Biltemas hjälm. Jag svetsar ihop kortare fogar i 3-10 mm plattjärn, rör och vinkel utan större problem. Upplever liksom Findus att det svåra är att kontrollera och förstå hur stålet beter sig av värmen. För varmt blir det!
 
FreQa FreQa skrev:
Precis, jag har inte pengarna idag att köpa en dyrare att och jag tänkte ta upp det jag borde lärt mig av min nyss bortgångne pappa som var svetsare :cry:
Denna hjälmen funkar kanske
Om priset är viktigare och du inte behöver grejorna exakt idag så föreslår jag att du beställer hjälmen från Aliexpress och slår på blocketbevakning. Då bör du för ungefär samma pengar som buddyn sitta med en begagnad caddy 151 lagom som hjälmen för 200kr kommer med posten.
Talar från egen erfarenhet och är väldigt nöjd, dock har jag en kompis som samtidigt köpte en Buddy 180 och han är väldigt nöjd med den också.
 
Jag såg en såndär AGA Unitor på den lokala motsvarigheten till blocket för 1500kr, är väl en 250A 3-fas maskin. Stor och tung men om man ska svetsa i garaget eller utanför så vad gör det...
 
F
nanowire nanowire skrev:
Om priset är viktigare och du inte behöver grejorna exakt idag så föreslår jag att du beställer hjälmen från Aliexpress och slår på blocketbevakning. Då bör du för ungefär samma pengar som buddyn sitta med en begagnad caddy 151 lagom som hjälmen för 200kr kommer med posten.
Talar från egen erfarenhet och är väldigt nöjd, dock har jag en kompis som samtidigt köpte en Buddy 180 och han är väldigt nöjd med den också.
Hjälmar är precis som med svetsen, man får vad man betalar för. Biltemas eller Julas självavbändande är likvärdigt med AliExpress eller Wish för 187kr eller vad dom kostar nu för tiden.

Skillnaden är enorm mot en riktig Speedglass eller nåt liknande. Bland svetsare så får ESAB Sentinel 50 grymt fina recensioner.

Annars kan jag bara hålla med, Caddy är betydligt ordentligare än Buddy.
 
F fsn skrev:
Hjälmar är precis som med svetsen, man får vad man betalar för. Biltemas eller Julas självavbändande är likvärdigt med AliExpress eller Wish för 187kr eller vad dom kostar nu för tiden.

Skillnaden är enorm mot en riktig Speedglass eller nåt liknande. Bland svetsare så får ESAB Sentinel 50 grymt fina recensioner.

Annars kan jag bara hålla med, Caddy är betydligt ordentligare än Buddy.
Men svårt att få
F fsn skrev:
Hjälmar är precis som med svetsen, man får vad man betalar för. Biltemas eller Julas självavbändande är likvärdigt med AliExpress eller Wish för 187kr eller vad dom kostar nu för tiden.

Skillnaden är enorm mot en riktig Speedglass eller nåt liknande. Bland svetsare så får ESAB Sentinel 50 grymt fina recensioner.

Annars kan jag bara hålla med, Caddy är betydligt ordentligare än Buddy.
Synd bara att det är så svårt att klämma in en 3000 kronorshjälm i en totalbudget under 3000 kr. Skulle hellre sattsa extra på svetsen än hjälmen, en Ali-hjälm fungerar trots allt hyfsat.
 
Är man inte yrkessvetsare, så behöver man inte en hjälm för 3000, bara vansinnigt.
 
F
nanowire nanowire skrev:
Men svårt att få

Synd bara att det är så svårt att klämma in en 3000 kronorshjälm i en totalbudget under 3000 kr. Skulle hellre sattsa extra på svetsen än hjälmen, en Ali-hjälm fungerar trots allt hyfsat.

kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Är man inte yrkessvetsare, så behöver man inte en hjälm för 3000, bara vansinnigt.
Vad det är värt är väldigt individuellt, 3000kr är bara en siffra (tror man hittar Sentinel A50 för drygt 2500kr). För vissa är det ingenting och för andra är det en omöjlighet. Att prova svetshjälmar är som att titta på ny TV på Elgiganten, där på väggen direkt jämförda med varandra är skillnaden enorm. Ta en driven och duktig TIG-svetsare, privat eller yrkesman spelar ingen roll. Med tex en Sentinel A50 (finns säkert andra tillverkare som levererar likvärdig kvalite) så ser man smältan på ett helt annat sätt. Det kan vara värt mycket för en del.

Jag har en Valteri Bottas Williams F1 Kemppi hjälm som då det begav sig hade ett ordinarie pris på 1995kr. Nu när jag jämfört den med Sentinel A50 och en Speedglas jag också provat så är det men en besk känsla jag använder Kemppi-hjälmen. Personligen så tycker jag att man börjar med en AliExpress för 200kr och inte provar nåt annat för bra, den kommer att funka. Sen kan man köpa nåt flådigt och bra den dagen man känner att det är motiverat.
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Vad det är värt är väldigt individuellt, 3000kr är bara en siffra (tror man hittar Sentinel A50 för drygt 2500kr). För vissa är det ingenting och för andra är det en omöjlighet. Att prova svetshjälmar är som att titta på ny TV på Elgiganten, där på väggen direkt jämförda med varandra är skillnaden enorm. Ta en driven och duktig TIG-svetsare, privat eller yrkesman spelar ingen roll. Med tex en Sentinel A50 (finns säkert andra tillverkare som levererar likvärdig kvalite) så ser man smältan på ett helt annat sätt. Det kan vara värt mycket för en del.

Jag har en Valteri Bottas Williams F1 Kemppi hjälm som då det begav sig hade ett ordinarie pris på 1995kr. Nu när jag jämfört den med Sentinel A50 och en Speedglas jag också provat så är det men en besk känsla jag använder Kemppi-hjälmen. Personligen så tycker jag att man börjar med en AliExpress för 200kr och inte provar nåt annat för bra, den kommer att funka. Sen kan man köpa nåt flådigt och bra den dagen man känner att det är motiverat.
Man behöver inte en hjälm för 3000 när man precis börjat lära sig svetsa, svetsat bilar och annat sen 87, la ner 2000, aldrig behövt en hjälm för 3000 och var ändå yrketssvetsare/smed på den tiden.
 
F
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Man behöver inte en hjälm för 3000 när man precis börjat lära sig svetsa, svetsat bilar och annat sen 87, la ner 2000, aldrig behövt en hjälm för 3000 och var ändå yrketssvetsare/smed på den tiden.
Vad bra, för det var väl exakt det jag skrev eller? Man blir lite orolig ibland...
 
Etikett på en 15 år gammal svetsmaskin av modellen OrigoArc 150 från Esab, uppvisande teknisk information.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Om man letar begagnat kan jag rekommendera den här, är väl 15 år gammal men grymt bra.

Svetsar bla rostfri tunnplåt i jobbet med OK 63:30 2,5 med imponerade resultat.
 
F
Isakare Isakare skrev:
[bild] Om man letar begagnat kan jag rekommendera den här, är väl 15 år gammal men grymt bra.

Svetsar bla rostfri tunnplåt i jobbet med OK 63:30 2,5 med imponerade resultat.
2003 för att vara exakt.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Jag är medveten om att tråden är några år men fler kanske googlar info om Buddy Arc 145.

För att återgå till topic då så vill jag säga att jag är nöjd med min, jag bytte strömkabeln till den till en på 2.5kvadrat istället för råttsvansen som sitter där från fabrik sen betedde den sig bättre än vad den först gjorde.

Det låter på de flesta i tråden som att det här är en svets man bör hoppa över och köpa en dyrare eller beg som kostade mer ny istället.. och visst man kan alltid välja nåt annat men frågan var om den här är nåt att ha.

Det kan väl ändå inte bara vara jag som har en och är nöjd här i forat, eller är det bara jag som äger en och som kan säga hur den bra faktiskt går?

Visst den sjunger inte lika fint som våra Minarcs gör på jobbet, men en sån kostar ju drygt 10 000kr mer också men den är trevlig som hobbysvets, går fint med P48s.

Priset är tilltalande också.
 
Redigerat:
  • Gilla
Grod4n och 3 till
  • Laddar…
Nobigdeal Nobigdeal skrev:
Jag är medveten om att tråden är några år men fler kanske googlar info om Buddy Arc 145.

För att återgå till topic då så vill jag säga att jag är nöjd med min, jag bytte strömkabeln till den till en på 2.5kvadrat istället för råttsvansen som sitter där från fabrik sen betedde den sig bättre än vad den först gjorde.

Det låter på de flesta i tråden som att det här är en svets man bör hoppa över och köpa en dyrare eller beg som kostade mer ny istället.. och visst man kan alltid välja nåt annat men frågan var om den här är nåt att ha.

Det kan väl ändå inte bara vara jag som har en och är nöjd här i forat, eller är det bara jag som äger en och som kan säga hur den bra faktiskt går?

Visst den sjunger inte lika fint som våra Minarcs gör på jobbet, men en sån kostar ju drygt 10 000kr mer också men den är trevlig som hobbysvets, går fint med P48s.

Priset är tilltalande också.
Smart att byta sladden.
Körde faktiskt min i veckan, 1,5 år efter jag köpte den och den fungerade som jag önskade. Jag gick faktiskt en svetskurs på 5 tillfällen nu i vinter och fick testa pinne, mig, tig och gas så jag fick lite erfarenhet där. Visst det var fina Kempii svetsar där men för priset jag gav så funkar den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.