Hej på er!

Vi lägger ett laminatgolv i köket och har stött på två problem.

1. Väggen är inte helt jämn och rak, så avståndet mellan det lagda golvet och väggen varierar. På ett ställe är det 1 cm, på ett annat ställe är det nästan 3 cm. Eftersom det lagda golvet inte direkt är böjbart, behöver vi en bred golvlist för att täcka glipan. I nödfall får vi väl sätta två vanliga golvlister på varandra, men det känns inte så snyggt. Har ni bra tips på lösning?

2. Köket är ett IKEA-kök som står på plastben, på det gamla golvet. Hur gör man bäst där? Jag får känslan att jag vill lyfta upp ett ben i taget och glida in någon decimeter av det nya golvet, men det är kanske inte rätt eftersom golvet då inte kan röra på sig. Å andra sidan var det gamla golvet ett solitt trägolv som var fastskruvat, och det borde (väl?) röra på sig mer än ett laminatgolv. Det är väldigt nära mellan stödbenen och den sockel som täcker tomrummet mellan skåp och golv. Tips på lösning här?
 
Generellt så kontrollerar jag alltid att väggarna är raka innan jag börjar trava ut golvet - Snöre, laser, vattenpass/rätskiva osv. Alternativt så efter tre varv när man vet att golvet ligger rakt så mäter jag ut "snedheten"och plockar upp golvet för att kapa första raden efter den sneda väggen. Använd 90 grader mot andra väggar för att röna ut så golvet hamnar rakt, alternativt mät mot motstående vägg.
För att undvika att snedheten inte skall hamna i slutet mäter jag alltid rummets bredd för att konstatera att det inte går jämt ut med bredden på en "planka" innan jag lägger.

Finns ingen vettig lösning med golvsockel på 30mm, beroende på design modernt/äldre så kan man lägga dubbel sockel, tex en tjockare allmoge med en mindre/lägre sockel mot golv.
Är det modernt och man vill ha klassiska vita släta golvsocklar så kommer det att bli mer komplicerat att få en snygg lösning då dessa endast är 12mm till att börja med. 30mm är bra mycket att försöka dölja....

Vad gäller kök på laminat så ser jag inga problem med det, lägger för det mesta golv under tassarna och det har inte ställt till problem. Få in det under benen du - Blir prima!
 
Kan du inte såga till långsidan på golvet så att det följer väggen krökning?


C ConnyN skrev:
Å andra sidan var det gamla golvet ett solitt trägolv som var fastskruvat, och det borde (väl?) röra på sig mer än ett laminatgolv.
I ett vanligt trägolv kan ju varje bräda röra sig individuellt. Ett laminatgolv sitter ju liksom ihop i en stor kaka.

Angående stommarna, räcker det inte att lägga laminatgolvet mot benen och sen sätta dit sockeln? Å andra sidan är ju inte benen direkt bärande, så det gör inte så mycket för golvets rörelseförmåga om golvet fortsätter in under dom.
 
Redigerat:
C ConnyN skrev:
Hej på er!

Vi lägger ett laminatgolv i köket och har stött på två problem.

1. Väggen är inte helt jämn och rak, så avståndet mellan det lagda golvet och väggen varierar. På ett ställe är det 1 cm, på ett annat ställe är det nästan 3 cm. Eftersom det lagda golvet inte direkt är böjbart, behöver vi en bred golvlist för att täcka glipan. I nödfall får vi väl sätta två vanliga golvlister på varandra, men det känns inte så snyggt. Har ni bra tips på lösning?

2. Köket är ett IKEA-kök som står på plastben, på det gamla golvet. Hur gör man bäst där? Jag får känslan att jag vill lyfta upp ett ben i taget och glida in någon decimeter av det nya golvet, men det är kanske inte rätt eftersom golvet då inte kan röra på sig. Å andra sidan var det gamla golvet ett solitt trägolv som var fastskruvat, och det borde (väl?) röra på sig mer än ett laminatgolv. Det är väldigt nära mellan stödbenen och den sockel som täcker tomrummet mellan skåp och golv. Tips på lösning här?
När vi byggde nytt, la golvläggaren golv fram till benen under skåpen (också Ikea-kök).

Det finns väl säkerligen någon tjockare golvlist att köpa? Kollat hos bygghandeln?
 
T
Givetvis får du ju såga den första raden med laminat efter väggens krökning. Du kan ju inte sätta dit en list som är 3 cm tjock, kommer att se heltokigt ut:thinking:
 
T tank77 skrev:
Givetvis får du ju såga den första raden med laminat efter väggens krökning
Självklar gör man så!
Och glöm inte att tejpa längs såglinjen, så sticksågen inte repar det nya golvet.
 
S
Eller så sågar man uppochner och får urslaget på undersidan istället för på ovansidan på köpet.
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.