Hej
Jag ska bygga nytt i stockholmstrakten. Vi(två vuxna två barn) badar mycket. Kan det löna sig att ta en ivt495 med borrhål(för liten tomt för jordvärme) och en extra vvb(300l) eller blir det sak samma med en ivt490 och vvb(300l) i driftskostnad. Huset blir på ca 170m2 och uppvärmt garage på 30m2

mvh Andreas
 
Pinger! Till bad behövs vanligtviss ett temperatur på vattnet på 38-42 grader. Klarar pumpen det?
Volymmässigt, är dem minsta badkarr på drygt 150l, men dem är verkligen SMÅ. I standard storlek är dem på 180l.
Hur mkt ren varmvatten det behövs till ett dop beror på hur varmt varmvattnet är: vi har 60 graders i kranen och 180 l badkar och till det behövs 120l varmvatten för oss vuxna och 100 l för barnen.
 
Vi har badat och det gick alldeles utmärkt! Ett helt vanligt badkar 1600x700. Enda knöket vi upptäckte var att karet är lite för smalt för två personer men det var kanske inte det frågan gällde...
 
Ja, 495. Och ingen extra vvb, pannan i normalläge. Vi är bara två personer i hushållet, men är ni flera som ska bada, eller om du skaffar bubbelbad, så bör du nog fundera på alternativ.

I helgen duschade svägerskans tolvåriga dotter hos oss och efter bara en trekvart i duschen så undrade hon varför vattnet blev kallt.
 
Om ni tänkt att köra "bubbelbadkar" så rekomenderar jag nog VVB.Vi har en 495:a + en extra VVB på 300 liter.Vi kör VVB:n i serie efter 495:an så att vattnet värms till 50 grader innan det hamnar i VVB (där det värms ytterligare 10 grader) och det funkar jättebra.Eftersom man bör duscha innan man hoppar i bubbelkaret så blir ju det en dek varmvatten som går åt och det är väldigt skönt att veta att det finns vatten så det räcker.Sedan så har man ju varmvatten även om 495:an mot förmodan skulle krångla.
 
Glömde säga att jag dessutom kan köra "pannan" i ekonomiläge utan problem.Kompressorn går då längre perioder och eltillskottet kopplas ej in lika ofta (har ej gått in sedan jag gick över till "ekonomidrift" för ca. 1 mån sedan.
 
Kalsipper: Du har nog skrivit om det tidigare, men hur mycket räknar du med att extrakostnaden i elförbrukning blir för den extra vvb:aren?

Kan ett snålalternativ vara att låta den extra vvb:aren bara hålla 50°C och skruva upp temperaturen när det är dags för storförbrukning?
 
Har faktiskt inte kollat vad förbrukningen blir men VVB:n går väldigt sällan,i stort sett enbart när jag tappar mycket vatten.Jag tror föresten att Mattias S har kollat det (har för mej att han har någon liknande lösning).
En 495 har 160 liter VVB inbyggd som ger 50 gradigt vatten, om man då sätter en extra VVB (på 200-300 liter) i serie med den och låter den hålla 50 grader också så får man ju i alla fall minst dubbelt så mycket varmvatten som i stort sett är "tillverkat" i 495:an.Vårat badkar är på 250 liter så det hade ju inte gått att bara använda den inbyggda VVB:n och när jag ändå var "tvungen" att ha en extern VVB så tog jag en stor (300lit) , och för att svara på frågan om det går med 50 grader i VVB:n så går det säkert men tänk på att man bör gå upp till 60 grader för att slippa "legiobakterier" (vet ej stavning)
 
Nu börjar långsamma jag koppla... :-[
Du sänker varmvattentempen i IVT:n till 50°C och har den "riktiga" tempen i den extra vvb:aren. I och med att IVT:n inte behöver spetsvärma varmvattnet så mår den bättre och du fördelar om elpatronselen till vvb:aren. Återstår att uppskatta den troliga extra elförbrukningen, att mäta blir nog lite svårt.

Nästa steg vore väl att värma varmvattnet med en pelletspanna modell mini...
 
VVB: är inställd på 1.2kW effekt och den går 30-60 min när vi badat, annars nästan aldrig (OBS iaktagandet bygger på att indikeringen på VVB:n alltid är släckt när jag kollar till den m.a.o en stor felmarginal)Jag skulle kunna mäta vad den förbrukar om jag bara kunde få plats med en kWh mätare i centralen.Jag har bussystem i huset = stor elcentral (ändå är det trångt i centralen).Vi får se när jag är klar med elinstallationen hur mycket plats det blir kvar till mätning m.m.
 
Så ni som har en 495 kan säga att ni är nöjda med valet?

Vilken årsförbrukning ligger ni på (om ni nu har bott så länge i husen)?
 
Jag flyttade in i dec förra året och har ej några siffror att tala om ännu. Sedan är väl 495:an ganska ny på marknaden så det är väl inte så många som har den (ännu ;))
 
Har en 495 och är nöjd. Jag värmer 176 m2 och har i snitt under dec-feb förbrukat 46 kwh/dygn inkl hushållsel.

 
Fråga om anslutning med en VBB i serie med VP.
Tänkte köra Nibe 310P och en 200L VVB.
Enligt vad jag hört skall blandventil användas på VVB:n.
Varmvattnet från VP ansluts till KV uttaget på VVB:n

Blir då inte risken att blandventilen bara pytsar ut vattnet från VP:n dvs blandar inte in vatten från VVB.
Varpå vattnet i VVB:n blir liggande tills man gör större uttag som t.ex. fylla hörnbadkaret.

Hur är det kopplat hos er som kör med extra VVB?

Känns som om man borde ta bort blandventilen och köra VV direkt ut som från VP:n och ställa ner VVB:n till ca 60 grader.


Tacksam för klarhetsbringande info från någon som kan.
//Albin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.