Istället för att slita till förbannelsen med plastmattorna så testade jag att hyra en mattstripper från Cramo, kostade inte många kronor och var sjukt smidig.
En mattstripper som använts för att avlägsna orange plastmatta från ett golv i en renoveringsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på ett halvrenoverat golv med borttagna plastmattor och en mattstripper-maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rekommenderas verkligen för er som har plastmattor som ska bort.
 
  • Gilla
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
Imponerande tråd! Väldigt kul att följa jobbet med renoveringen. :) Har själv ett hus i Luleå på gång och det kliar i fingrarna; dock inte riktigt lika mycket jobb med det som du verkar ha framför dig.

Vilka är de bästa bygghandlarna i Luleå i din erfarenhet? Gillar att Beijer ligger så centralt jämfört med hur det är där jag bor nu, måste ju bara vara ett par minuter från dig dit också. :)
 
S Setomidor skrev:
Imponerande tråd! Väldigt kul att följa jobbet med renoveringen. :) Har själv ett hus i Luleå på gång och det kliar i fingrarna; dock inte riktigt lika mycket jobb med det som du verkar ha framför dig.

Vilka är de bästa bygghandlarna i Luleå i din erfarenhet? Gillar att Beijer ligger så centralt jämfört med hur det är där jag bor nu, måste ju bara vara ett par minuter från dig dit också. :)
Tack! Vart i Luleå blir det och vart ifrån flyttar du?

Ska försöka ta lite mer bilder under morgondagen, har hänt en hel del till även att de inte hamnat här.

Gällande byggvaruhus så är man sjukt bortskämd när man flyttat från Stockholm med Hornbach och Bauhaus runt hörnet. Där verkligen ALLT finns och till vettiga priser.

Här uppe finns en uppsjö med byggvaruhus

Bygma (gamla Ångsågen): Bra sortiment, med bra kvalitet, ganska pricy, ligger på fel sida stan för mig)

Beijer: För mycket yrkesbutik, finns inga priser på grejerna jag kollat. Blivit ett köp där pga akut behov. Synd då de ligger 3min hemifrån.

XLBygg Notviken: Usel ordning, drive inen är ett skämt! Undviker så långt det går, gjort några inköp av specialskruv och Rockwool isolering.

XLBygg Kallax: Riktigt bra ordning, sjukt fin drive in. Ligger tyvärr "långt" från mig.

Bolist: Vet inte om man ska sortera dem som bygghandel.

Byggmax: Som alla andra Byggmax. Bäst priser på mycket enligt mig.
De prisjusterar ju lokalt så det skiljer exempelvis 9kr per 900*2500 gips i Luleå mot Sthlm-Täby
För min del har det blivit absolut mest Byggmax då mina inköp mest bestått av gips, osb och reglar.
De har varit behjälpliga att lasta hela pallar med gips på mitt täckta släp vilket är skönt.
Tar 8,30min att köra dit från mig

Jag har tillgång till konto hos Ahlsell så där har jag köpt det mesta installationsmaterialet.

Ja det var väl en liten uppdatering av byggmarknaden i Luleå

Ps måste även erkänna att jag köpt träskruv på Biltema. Sjukt överraskad över kvaliten (positivt)
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Tack för genomgången! Flyttar från Umeå till en villa på Björks, så hade siktat in mig på Beijer också pga. närheten. Synd att de verkar vara lite mer yrkesnära. Inledningsvis blir det nog mest ytskikt samt ge sig på att lägga trägolv; de som bodde där innan älskar fondväggar och körsbärsträ och hela huset är en färgpalett. Kommer lägga upp en projekttråd när det drar igång.

Byggvaruhusen i Umeå är lite av ett skämt också, i alla fall i deras utplacering.Om man bor långt åt öster (som jag gör) så finns det ingenting. I norr en Bolist (bra öppettider, annars meh), i söder Bygma (pricy!) samt en mindre bygghandel som nyss gått in i XL bygg men håller kvar i sina måndag-fredag 07-17 tider, så enda chansen att hinna dit efter jobbet är att drälla in 16:55 och trycka foten i dörren. Alla andra kedjor ligger väldigt långt västerut, ~25 minuter enkel väg med bil härifrån vilket känns saftigt när man står och saknar en handfull skruv.
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
Dagen har ägnats att demontera gamla elen i hallen och då visade sig att elen till övervåningen gick ut till ytterväggen innan den gick vidare "runt" huset. Istället för att gå i innerväggarna (korta vägen)
Antagligen enklare när man byggde huset i fabrik.
En öppen vägg med en synlig eldosa full av trassliga kablar, omgiven av gipsvägg och rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ormbo hittat bakom 2 tapetseringar.
Fick iallafall till hallen med gips och hann spackla ett varv.
Kvar är en skiva där gamla elcentralen sitter men den behövs ett tag till.
Renoverad hall med nya gipsskivor och osynliga elinstallationer, ofärdigt spacklarbete synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Speciellt för att få igång lite värme och belysning på övervåningen
Pga detta så dröjer det lite innan jag kan ta fler bilder på vad som hänt.
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Händelserik vecka!
Elektrikern varit här så nu är nya elcentralen monterad och i drift. Fortfarande uselt med uttag och belysning i huset så det är helgens arbete samt städa av huset. Lovar att det ska komma mer bilder på vad som hänt.

Garagedelen i garaget har också fått en ny elcentral samt monterat element och lite annan inredning så den delen är klar (självklart den alltid vara i ständig utveckling med nya krokar och förvaringslösningar beroende på vad som ska stå där.
Från "snickarboa"
Upplyst och renoverat garage med ny port, vägghängda hyllor och en parkerad cykel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ny port monterad
Interiör av garage med ny monterad garageport, upplyst arbetsbänk, cykel och dörr i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Var inte med i ursprungliga planen att behöva byta port men för att få nytta av tilläggsisoleringen var det ett måste.

Detta var väl inte riktigt heller med i planen, vart en ny skoter. Ena ska tillbaka till handlaren efter att några prylar är flyttade mellan dem.
Två snöskotrar parkerade i ett upplyst garage, med öppen port och en cykel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Noterar att det inte går att ha för stort garage

Även rivit ut hela köket och börjat kapa/bila upp golvet för nytt avlopp och matning av vatten.
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Master bedroom har fått el/belysning igen
Ett sovrum under renovering med ny el och upplyst taklampa, ommålade väggar och trägolv utan beläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Taklisterna ska ha en strykning till
Sen väntar jag på golvet (restat 2 veckor till) innan jag börjar lägga golvvärme.
 
Hallen gipsad och spacklad en vända.
Elcentralen till höger.
Gipsad och spacklad hall med elcentral till höger, oavslutad kabeldragning synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sista sladden ska dras i ett VP rör ihop med skärmad CAT6 till tv bänken.
 
Inre "hallen"
Oavslutad trapprenovering med spackelväggar och verktyg på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funderar lite vad man ska göra under trappan och med själva trappan
 
El i blivande walkincloset/kontor också
Rått rum under ombyggnad med synliga spottar i taket, oavslutat trägolv och en outgrundad dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några ställen som behöver bättras där spacklingen inte varit det bästa. Golvvärme, golv samt en strykning av listerna. Plus den där jädra dörren till kattvinden måste fixas.
 
Lite bilder på blivande badrummet
Just nu förberedelser för nytt avlopp och vatten. Det är slitigt och skitigt som tusan.

Laguppställningen till min hjälp
Elektriska verktyg och kablar på dammigt golv under renovering av badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Verkar dock behövas nya diamantklingor


Blå pilen blir flytt av inkommande vatten till värmeväxlaren
Gul pil är varm och kallvatten till blivande handfat/toalettstol samt diskbänken
Röda är tänkt att bli avlopp(se nästa bild för att se vart det ska gå.
Renoveringsarbete med markerade planer för avlopp och vattenledningar på ett betonggolv i ett blivande badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är blivande avlopp till övervåningen som sedan ska gå i väggen upp.
Röda se beskrivning från tidigare bild
Blåa blir 75mm till dusch och blivande bastu.
Renoveringsarbete i blivande badrum med markerade grävningar för avlopp och vattenledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är jag slut som husrenoverare för idag
Trevlig kväll
 
Väldigt imponerad över hur mycket du får gjort, här går det undan!
 
  • Gilla
chaser
  • Laddar…
chaser chaser skrev:
Master bedroom har fått el/belysning igen
[bild]
Taklisterna ska ha en strykning till
Sen väntar jag på golvet (restat 2 veckor till) innan jag börjar lägga golvvärme.
Hur konverterar du till golvvärme på övervåningen. På bilden ser det ut som om du lagt plankor med rätt tjocklek och avstånd, finns denna metod beskriven någonstans för den verkar väldigt intressant. Tycker att jag skymtar en golvvärmeplåt som provas.
 
S spendera skrev:
Hur konverterar du till golvvärme på övervåningen. På bilden ser det ut som om du lagt plankor med rätt tjocklek och avstånd, finns denna metod beskriven någonstans för den verkar väldigt intressant. Tycker att jag skymtar en golvvärmeplåt som provas.
Hej,
Det stämmer, det är vanliga fasadbrädor från Byggmax (kostar från 6,95kr metern tror jag).
Har lagt dem med en stående bit av brädan som mellanrum. Än så länge har jag bara skjutit fast dem med dyckert och ska skruva fast brädorna innan plåtarna läggs.
Är sjukt enkelt/tacksamt att jobba med dessa brädor, vändningarna tänkte jag fräsa med en överhandsfräs.
Jag har kollat lite filmer på youtube när man lägger golvvärme på glesspont samt snackat med bekanta och även sett någon rörfirma som gjort så här.
Betydligt billigare kvadratpris än att köra remsor av spånskivor eller köra de spårade spånskivorna.
Hör av dig om du har någon mer fråga
 
Söndag är ju vilodag sägs det så började med att mecka med skotrarna innan det var en inköpsrunda till Biltema, Jula och Byggmax.
Tyvärr var den heltäckande mask jag tänkt köpa på Jula slut så blev inget mer bilande i badrummet. Ägnade resten av dagen till att städa huset, skruva upp de sista gipsskivorna som fanns hemma samt röjde i garaget.
Även kommit en bit på min kap/ger bänk.
Kap/ger bänk med kapsåg, träskivor och systainerväskor i ett nyinrett gille för hemprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken är att sätta "skenor" som Systainerna kan stå på så man slipper ta ut alla för att få ut den nedre.
Sen ska delen bakom rätvinkeln täckas med något skivmaterial och sen blir det någon form av förvaring ovan bänken också (vad för någon vet jag inte )
Blir nog ett litet hål i väggen till vänster så man kan kapa längre bitar också (matning från garagedelen)
 
  • Gilla
Setomidor
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.