Hej,

Är det någon som har tillgång till de delar som krävs för att CE-märka en lampa?

Jag har sett ett antal lampor som har enkelisolerade ledare mellan kopplingspunkt och lamphållare där man utnyttjar skyddsbox eller innertak som andra skyddsbarriären. Alla dessa lampor är CE-märkta.
Detta medför att man kan komma åt enkelisolderade 230V ledare vid lampbyte om man inte enbart håller i lamphållaren.
 
Redigerat:
Jag har lite svårt att se framför mig hur den lampa du beskriver ser ut, men så här säger standarden:

Basic insulation may be accessible when the luminaire is opened for lamp or starter replacement.

Jag finner inga motiv för detta, men det finns ju historiskt en jätterisk med lampbyte i form av en helt öppen lampsockel när lampan inte sitter i. Standarden kanske rider på den vågen trots att lampbyte är ett mycket vanligt "elektriskt underhåll" som utförs av lekmän.
 
Här är ett exempel på downlight som har enkelisolerad ledare till lamphållaren.
https://images.clasohlson.com/medias/sys_master/9542753353758.pdf

I en annan tråd med liknande konstruktion men annan tillverkare var synpunkten att den typen bara var ok om ledarna skyddades av lampan. I detta fallet vet jag att det står CE på förpackningen och att det är enkelisolerade ledare av en klen dimension till lamphållaren.
 
Nej denna armatur kan och ska inte ha några enkelisolerade ledare från terminalen ned till själva armaturen och dess GU10-sockel. Kan inte heller se att så kan vara fallet inom armaturen. Den lampan behöver vi syna lite närmare.

Det verkar vara artikelnr 36-4664 hos clas, och på bilderna ser det onekligt ut att vara tokfel. Anmäl lampan till ESV.

Dessa ledare blir väl inte berörbara vid byte av lampa utan felet är enkelisolerade ledare i ett icke godkänt utrymme då en potta eller dylikt inte fungerar som det andra lagret isolering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.