Mitt snart 13-åriga Tylö bastuaggregat stängs inte ordentligt efter bastandet. Kan väl vara något glapp i kontakten misstänker jag. För att vara helt säker stänger jag av den på säkringspanelen. Är det vanligt att ett aggregat ligger på tre (3) säkringar?

Eftersom bastun används 2-3 ggr veckan undrar jag om detta förfarande är "farligt".
 
Är det en modell med uppdragbar timer? I så fall kanske något hänt med den? Det borde finnas reservdelar att få tag i. Det är vanligt att bastuaggregat går på trefas, det är tre slingor med värmeelement som värmer stenarna och varje slinga går på en egen fas. Därav de tre säkringarna.

Det är inte farligt att stänga av bastun med säkringarna men något obekvämt kanske? Kan/vill du inte reparera aggregatet går det att sätta en trefasbrytare till bastun så att du slår av och på med en. Ett enkelt jobb för en elektriker.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det är inte farligt att dra säkringarna, det farliga är att aggregatet inte stannar och man glömmer stänga av det.
Fixa eller byt aggregatet, risken finns att någon förr eller senare glömmer att stänga av.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hur många bör aggregatet hålla?
Är det över huvud taget någon ide att ta hem en reparatör ist för att köpa ny?

Tycker det börjar bli lite många teknikgrejor som behöver bytas i mitt "nya" hus!
 
possum77 possum77 skrev:
Är det en modell med uppdragbar timer? I så fall kanske något hänt med den? Det borde finnas reservdelar att få tag i.
Bastun är ju jätteliten (kan inte ligga raklång på enda laven) och den är inte utrustad med timer.
 
Ingen timer? Det låter konstigt. Vad heter modellen?
 
Säkringar är inte konstruerade för att vara strömbrytare, har du automatsäkringar och de används så frekvent som du beskriver finns antagligen risk för felfunktion i dessa.

Slå av säkringarna och sluta att använd bastun tills du fixat felet ordentligt.

Tylö tror jag har reservdelar, kolla med dem.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Ett fast anslutet bastuaggregat, enfas, tvåfas eller trefas, borde väl rimligen ha en brytare före manöverpanelen ute i "omklädningsrummet"
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ett fast anslutet bastuaggregat, enfas, tvåfas eller trefas, borde väl rimligen ha en brytare före manöverpanelen ute i "omklädningsrummet"
Nej, min erfarenhet säger att det inte brukar finnas separat strömbrytare. Det är bara manöverpanel efter säkringen, och den panelen sitter allt som oftast direkt på aggregatet.
 
Mikael_L
Som mexitegel skriver.
Automatsäkringar är inte bra att använda såsom strömbrytare, förr eller senare brukar de ge upp av sådan användning.
Nu är iofs ett bastuaggregat en snäll last, den är resistiv. Så automaterna håller troligen rätt länge.

Egentligen ska automatsäkringar ha rätt bra egenskaper för att sluta eller bryta med last, det är ju liksom deras uppgift.

Har säkringen denna symbol
6997016_m.jpg
Så är det en effektfrånskiljare, ska alltså kunna bryta full last.

Men jag tycker mig ha en liten erfarenhet att jag ibland får byta ut automatsäkringar för att de slutat fungera korrekt, då folk använt de som strömbrytare.
 
Redigerat:
Dheri Dheri skrev:
Det är bara manöverpanel efter säkringen, och den panelen sitter allt som oftast direkt på aggregatet.
OK, har inte haft bastu på 7 år.
Men då satt manöverpanelen i omklädningsrummet och med en brytare före.
Bastuaggregatet var i princip bara ett värmelelement, om än av Tylös fabrikat.
 
Fungerar inte timern med brytare tycker jag att aggregatet ska åtgärdas, felaktiga brytare för el är inga bra lösningar. Vitsen med en timer är att man aldrig ska kunna glömma aggregatet på utan ska slås av automatiskt, vilket en extra extern brytare inte har som funktion. Vill du sätta extren brytare som ersättning ska den vara en med timerfunktion som bryter med automatik.
 
Säkringsskåp med öppna säkringar märkta 28, 29 och 30 från Hager, indikation på elektriskt problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag läser och tar in informationen. Klarar mig inte utan bastu. Får ta hem en elektriker. Suck.
 
Vad har hänt vid säkring 30 ? Ser ut som siffran smält.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta att jag frågar igen, men vad är det för modell på aggregatet?

Att det inte finns timer låter konstigt. Jag byggde nyligen ett basturum och tittade runt en hel del på aggregat innan jag fick ett gratis i samband med att jag köpte bastudörr på blocket. I alla fall såg jag bara två typer av aggregat: de som har reglage inklusive timer direkt på aggregatet, och de som har en extern kontrollenhet (som då har timer).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.