har ett tiotal spottar installerade i trädäcket.
Hidealit deco https://www.bygghemma.se/inredning-...d-armatur-hide-a-lite-deco-ii/p-397477-397392

Nu har en utav dom slocknat helt, de andra lyser svagt.

Vad kan vara fel?
Kan man utgå ifrån att det är en av spottarna som lagt av och drar ner de andra med sig?

Eller misstänker man att det är fukt vid drivdonet på ngt sätt?

Jag ver inte hur de är inkopplade, en elektriker har gjort det men får inte tag i elektrikern än på ett tag.
 
L
Ligger dom i serie så kan ha du problemet där , är inte säker nu , men om en är lite kortis i
elektroniken , kan det bli så att trafon inte orkar att dra dom andra
Byt den som är paj så blir det nog bra
 
BirgitS
Eftersom det står att spottarna är för konstantström så är de seriekopplade.
 
Japp de är troligen seriekopplade då.
Men om en av spottarna slutar funka, ska inte resterande släckas helt då?
Jag menar, är det normalt att de fortf lyser men svagare?
 
L
Teknikens under är inte slut än , vad som helst kan bli resultatet av sådant
 
Okej, nu hände en lite märklig sak.

Jag skrev i första inlägget att en av spottarna var släckt och de andra lyste svagt.
Jag får nog korrigera det lite, då lyste nog en av spottarna väldigt väldigt svagt och de andra ganska svagt.

Nu har den "dåliga" spotten slocknat helt, och nu lyser resterande bra igen!

Märkligt, hur kan det bli så?

Nu känns det ju som att det bara borde vara att byta ut den ensamma dåliga spotten så bör det funka?
 
S specter skrev:
Okej, nu hände en lite märklig sak.

Jag skrev i första inlägget att en av spottarna var släckt och de andra lyste svagt.
Jag får nog korrigera det lite, då lyste nog en av spottarna väldigt väldigt svagt och de andra ganska svagt.

Nu har den "dåliga" spotten slocknat helt, och nu lyser resterande bra igen!

Märkligt, hur kan det bli så?

Nu känns det ju som att det bara borde vara att byta ut den ensamma dåliga spotten så bör det funka?
Det låter som en bra idé. Ta bort den slocknade spotten och koppla ihop trådarna. Lyser de andra bra så är det kortslutning i den, bara att byta till en ny.
 
Nu drog jag upp spotten lite för att kika.
Var nyfiken på hur det såg ut och om jag skulle nå själva ihopkopplingen utan att skruva bort träplankor.
Se bilder nedan.

Har han tejpat ihop kopplingen eller?


Upplyft spotlight i trägolv som visar en elkablagekoppling med tejp runt, vid håluppstick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kabel som ser ut att ha tejp runt sig i ett borrat hål i en träplanka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut så....
 
L
Ser lite konstigt ut på tejpen , precis som om det är bränt , inte säkert men svårt att se , bara till och linda av tejpen och se hur det ser ut under ,
Normalt sätter man dosor , men kanske inte går bra att komma in under trallen från sidan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.