Vi ska bygga hus i 60-talsstil och söker nu efter fin/snygg fiskbensparkett. Var kan vi hitta det? Bra kvalité viktigt. Mvh Angelica
 
I tråden där jag själv lade parkett, rekommenderade någon Calexico Wood som inköpsställe.
 
  • Gilla
angelar
  • Laddar…
Vad intressant det låter
Tyvärr vet jag inte var du köper bra fiskbensparkett.

Har du skrivit om huset på byggahus? Eller finns det någon blogg?
Inte ofta man hör någon bygga ett hus i 60-tals stil idag.
 
  • Gilla
angelar
  • Laddar…
fgo fgo skrev:
Vad intressant det låter
Tyvärr vet jag inte var du köper bra fiskbensparkett.

Har du skrivit om huset på byggahus? Eller finns det någon blogg?
Inte ofta man hör någon bygga ett hus i 60-tals stil idag.
Hej! Tack! Jag är eg förvånad över att inte fler bygger i den stilen eftersom ju 60-tal är trendigt och attraktivt vid köp av äldre bostäder. Ingen blogg tyvärr, har inte tänkt på det.. :)
 
BirgitS
Enligt min erfarenhet var det inte vanligt med fiskbensparkett i de hus som byggdes på 60-talet, så känns lite konstigt att kalla det för 60-talsstil.
 
Man köper inte fiskbensparkett, man köper ekstav och lägger i fiskbensmönster. Det är ett hantverk mer än en materialfråga.

Ekstav kan du köpa hos de flesta golvleverantörer.
 
S
För fem-sex år sen kostade ett färdiglagt (slipat och lackat/oljat) massivt fiskbensparkettgolv ca 1500 kr/kvm.

Finns som klickgolv också men det ju inte massivt då. Ingen erfarenhet av det.
https://www.bjelin.se/fiskbensparkett
 
På 60 talet var det väl mer fyrkantiga mönster man jobbade med?
 
  • Gilla
angelar
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
För fem-sex år sen kostade ett färdiglagt (slipat och lackat/oljat) massivt fiskbensparkettgolv ca 1500 kr/kvm.

Finns som klickgolv också men det ju inte massivt då. Ingen erfarenhet av det.
[länk]
Massivt parkettgolv? Menar du massivt trägolv?
 
G gusvo085 skrev:
På 60 talet var det väl mer fyrkantiga mönster man jobbade med?
Tack för tips!
 
Vardagsrum i 60-talsstil med träbord, designstolar och taklampa, stora fönster och teakpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Retroinredd vardagsrum med trädetaljer, grå soffa, ovalt soffbord, färgglad geometrisk tavla och ett piano.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Enligt min erfarenhet var det inte vanligt med fiskbensparkett i de hus som byggdes på 60-talet, så känns lite konstigt att kalla det för 60-talsstil.
Tack för reflektion! Det är den här stilen vi gillar. Trodde det var 60-tal. Vad kan den här stilen kallas tro?
 
BirgitS
Ser ut som lite blandning tycker jag.
Så här har jag uppfattat det baserat bland annat på att jag bott i två hus byggda tidigt 60-tal och tre lägenheter från början resp. mitten av 60-talet samt läst en del "Allt i Hemmet" från 60-talet: Pardörrarna ser ut som 50/60-tal, trä i taket som 70-tal (kanske sent 60-tal) när det är annat än i en gillestuga (fast då brukade det nog vara kvistig furu), trärent runt fönstren också tidigt 70-tal när allt skulle lutas, burspråksfönstret 20- eller 40-tal, fiskbensgolv före andra världskriget samt vita väggar 80-tal (vit strukturtapet) eller efter 2005 (målat). Matsalsmöbeln är inspirerad av 50-tal (om den nu inte är från 50-talet).
 
  • Gilla
angelar
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ser ut som lite blandning tycker jag.
Så här har jag uppfattat det baserat bland annat på att jag bott i två hus byggda tidigt 60-tal och tre lägenheter från början resp. mitten av 60-talet samt läst en del "Allt i Hemmet" från 60-talet: Pardörrarna ser ut som 50/60-tal, trä i taket som 70-tal (kanske sent 60-tal) när det är annat än i en gillestuga (fast då brukade det nog vara kvistig furu), trärent runt fönstren också tidigt 70-tal när allt skulle lutas, burspråksfönstret 20- eller 40-tal, fiskbensgolv före andra världskriget samt vita väggar 80-tal (vit strukturtapet) eller efter 2005 (målat). Matsalsmöbeln är inspirerad av 50-tal (om den nu inte är från 50-talet).
Tack så mycket! Lärorikt! Det här ska jag sätta mig in mer i så vi får en lite enhetlig stil, oavsett vilket årtal vi väljer att inspireras av.
 
M
  • Gilla
angelar
  • Laddar…
BirgitS
angelar angelar skrev:
Tack så mycket! Lärorikt! Det här ska jag sätta mig in mer i så vi får en lite enhetlig stil, oavsett vilket årtal vi väljer att inspireras av.
En enhetlig stil betyder ju inte att allt måste komma från ett visst årtionde utan att det passar ihop och ser bra ut tillsammans, vilket det gör på dina bilder (förutom möjligen fiskbensgolvet) så gillar ni det kör på det. Det blir personligt när man gör sin egen blandning/stil, man vill ju inte bo i ett museum.
 
  • Gilla
angelar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.