Vi bygger hus med totalentreprenad, men det blir ändå många frågor om tillval. Elektrikern rekommenderar 4 st spottar, Led 8 W vit, i ett badrum på 5 kvm, vita väggar grått golv.
Borde det inte räcka med 3? Och är 1500 kr/st ett normalt pris? Känns som att han saltar lite..
 
4 låter lite, vi har 4 på ett mindre badrum och det är lagom. Om installation och material ingår i priset är det OK, beroende på om det är bra kvalitet på spottarna?
 
  • Gilla
ElinEva
  • Laddar…
Tack för svar! Det är belysning i spegelskåpet också och kvalitén vet jag inte så mycket om. Då verkar antalet iaf ok, ska fråga honom om inköpspriset på spottarna.
 
Vad är det för spottar? Om rummet inte är helt kvadratiskt är jag övertygad om att två spottar räcker. Det borde ge 650-700 lumen styck.

Du lär inte få något (ärligt) svar på inköpspriset, det är egentligen helt irrelevant för dig. Ditt pris för enbart spotten kanske är intressant att veta. 1500 kr/spot inkl. arbete är helt normalt pris på tillägg vid nybyggnation, är det renovering kan det kosta ännu mer.
 
L
Tänk till lite på det med spottar , det finns spottar och spottar , en del av dom är hela och går inte att byta ljuskälla i , utan du måste ha en helt ny , Oj dom har gått ur sortimentet , blir till att byta alla , andra är en armatur + plus en ljuskälla som går att byta
Klart en stor skillnad på den ekonomiska sidan
 
Tack! Ska kolla upp det!
 
Müssli Müssli skrev:
Vad är det för spottar? Om rummet inte är helt kvadratiskt är jag övertygad om att två spottar räcker. Det borde ge 650-700 lumen styck.

Du lär inte få något (ärligt) svar på inköpspriset, det är egentligen helt irrelevant för dig. Ditt pris för enbart spotten kanske är intressant att veta. 1500 kr/spot inkl. arbete är helt normalt pris på tillägg vid nybyggnation, är det renovering kan det kosta ännu mer.
Tack för bra input, kollar!
 
Jag kapar tråden en snabbis om det går bra ElinEva :).

Ska själv nu i dagarna installera spottar i taket på gästtoan, rummet är 1.2 m x 2.5 m, har max 6 st 4.2 W, 36° designlight till mitt förfogande + en dimmer. Har tänkt att sätta 1 eller 2 st ovanför handfatatet/spegeln, sen vette tusan hur jag ska placera de andra.

En tanke är att köra 2 ovanför spegel (mitten i rummet) och 3 på längden, men det kanske blir för mycket ljus med 5 st på den ytan? 1 ovanför spegeln kanske räcker? Sjukt svårt att föreställa sig hur resultatet blir, jag sänker taket så när allt är klart är det lite försent att ångra sig utan att bli tvungen att riva och göra om vilket jag självklart vill slippa så långt det går.
 
Ursäkta off topic, men varför skall det alltid krånglas med en massa spottar?

Sätt upp en plafond mitt i taket. Färdigt (y)
Vit plafondlampa för tak, rund med opalglasdiffusor och tre synliga skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

99,90 kr + valfri E27-lampa.

Är det för enkelt eller ser det för töntigt ut?
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Förstår hur du tänker och jag hade inte satt spottar om det inte hade varit för att hur jag än gör så måste jag dra el, finns ingen toa/handfat/spegel där idag (tidigare förråd) så någon sorts belysning ovanför spegel behövs oavsett. Sänka tak och sätta spottar eller riva upp befintligt tak och väggar, dra el till spegel och sen bygga igen taket och väggar.

Jag valde denna gång alternativ 1 :).
 
Tycker det är svårt att hitta snygga badrumslampor och gillar inte plafonder. Letat men inte hittat, så det får väl bli spottar..
 
Bara jag som tycker 1500:- /st är väldigt dyrt....
 
H Holmspel skrev:
Bara jag som tycker 1500:- /st är väldigt dyrt....
Nej du är inte ensam om det!
Och jag har faktiskt tre spotlights över handfatet i stora toalett/duschrummet,
en sådan här sats ungefär för 229:- hos Clas O:
Tre vita inbyggda spotlights i rad för användning över handfat.
Förutom plafonder då förstås. I stort sett en i varje rum.
(Plafonder har blivit en vana sedan vi hade en gammal fiskarstuga i skärgården med väldigt låg takhöjd)
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och jag har faktiskt tre spotlights över handfatet i stora toalett/duschrummet,
Saknar du lampa vid spegel eller räcker dessa från taket för att lysa upp vid rakning/smink etc.. ?
 
M MrBoes skrev:
Saknar du lampa vid spegel eller räcker dessa från taket för att lysa upp vid rakning/smink etc.. ?
De räcker bra.
Rakar mig gör jag utomhus med eltrimmer, för att inte skräpa ner inne, och ingen i familjen sminkar sig.
Spottarna sittar alltså nära väggen, så det lyser upp ansiktet snett framifrån/ovanifrån:
Badrumsinteriör med handfat, spegel och taklampor, inklusive spotlights riktade mot väggen ovanför spegeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.