Hej!

Vi är ute och kikar på hus och jag sitter därför och läser besiktningsprotokoll. Vi har ingen stor erfarenhet av hus (jag har ett ärvt fritidshus) och skulle därför gärna vilja ha lite råd från er som gjort flera köp och har renoverat och underhållit hus en längre tid.

Att alla hus har sina fel och brister är självklart, men vilka anser ni vara de svåraste/dyraste problemen att åtgärda? Finns det några varningssignaler som garanterat skulle få er att avstå från ett köp? Vad är acceptabelt?

Berätta gärna om era åsikter och erfarenheter, jag är nyfiken på att få er input.
 
Fuktproblem som på sikt leder till mögel och röta vore nog det värsta.
Är ofta svårt att diagnosticera och rätta till.

Det kan vara dränering, ventilation, badrum, kallvind, yttertak ...
 
  • Gilla
fia_mstd och 2 till
  • Laddar…
Jag håller med.

Fukt framförallt i grunden, ger i många fall store mögelproblem. De som drabbas märker ofta inte själv, annat än högre förkylningsfrekvens. Men allt luktar mögel, även kläder som de boende har på sig luktar när man är på jobbet osv. En helt ohållbar livssituation.

Det var många som drabbades av den här typen av mögelhus på 70 talet. Konstruktionen då var en riskkonstruktion, berodde även på utbrett byggfusk. Olika hus hade olika förutsättningar. De flesta 70 tals hus som säljs idag är antingen sanerade eller inte drabbade.

Mögelproblem av den här typen är svåra att åtgärda.

Det är ju lite osäkert vad slutresultatet av skandalen med enstegstätade fasader kommer att sluta i. Det är såvitt jag förstår fortfarande relativt få hus med den här konstruktionen som verkligen drabbats av mögel, antingen är det en tickande bomb där större delen av de hus som byggts mellan 2000 - 2008 eller när det blev stopp för metoden, kommer att bli mögelhus, eller så visar det sig att många hus fungerar trots felkonstruktionen.

Men jag skulle inte köpa ett hus med enstegstätad fasad, även om jag fick det billigt. Och jag skulel inte köpa ett hus med platta på mark från 70 talet, utan väldigt nogrann undersökning av ev. fuktproblem.

Även hus med boyta i källare går bort för mig, såvida det inte är byggt med modern standard (efter 2000, eller möjligen 1995). Äldre källare är inte byggda för att vara boyta, de har alltid en förhöjd fuktighet, med de risker som kommer med det. Källare med tvättstuga, hobbyrum, förråd och andra utrymmen där man inte vistas långa tider är OK, men inte sovrum, kök vardagsrum osv.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Tack för bra svar!

Vi har tittat en del på 50-talshus, vi gillar hustypen mycket. Och då finns det ju ofta souterrängvåning eller källare. Ofta är dessa inredda, och tyvärr inte alltid med rätt metoder. Självdragsventilation är oftast standard i dessa hus, och den räcker inte alltid till för att dra ut ev fukt.

I dessa hus så kan förstås även vinden vara fuktig, om inte taket underhållits på rätt sätt. Man slipper däremot enstegstätade fasader (sådan har vi redan fått byta/totalrenovera i vår BRF - efter bara 10 år). God dränering verkar vara väldigt viktigt, inte minst för hus med källare.

Apropå inredda källare, ofta så har man ju i souterränghus ofta förråd, tvättstuga, badrum osv i den delen som ligger till största delen under jord i källaren, medan allrum, extrarum osv brukar vara placerade i den delen som har riktiga fönster. Vad anser ni om det upplägget?

Ni som bor i 50-talshus, hur har ni gjort för att säkerställa att ni slipper fuktproblem? Tänker på ventilation, uppvärmning osv.
 
Sånt som inte går att se, typ ingen fuktspärr bakom kakel i badrum eller liknande.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
N Noseone skrev:
Sånt som inte går att se, typ ingen fuktspärr bakom kakel i badrum eller liknande.
Det knepiga med detta är att man inte alltid vet hur konstruktionen är gjord. Och man kan inte gärna bryta upp golv/vägg innan köpet och kolla… :)

Hur är det med de kvalitetsdokument/våtrumsintyg som finns, jag har förstått att många här är kritiska till dessa och menar att de inte så mycket alls om hur arbetet är gjort?
 
Hus med källare från 50-talet och tidigare är helt enkelt inte gjorda för att inredas. Det är svårt att dränera bort den fukten eftersom konstruktionen ofta är väggar stående på sula som saknar bra kapilärbrytande skikt undertill. Ställ dit en avfuktare och ha källaren till förvaring, men bygg inte dit nåt organiskt material.

Rent generellt är jag själv tveksam till hus producerade under 70-talet. Dom börjar bli gamla där stammar, tak o s v snart behöver ses över, men har relativt högt pris ändå. Sedan hade man lustiga konstruktioner med isolering över betong, syllar i pentaklorfenol-tryckt virke, dålig plast i avlopp mm.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
När det gäller badrum och hur de är utförda. Så tror jag att det bästa är att läsa på noga själv. Och kritiskt granska det som går att undersöka. Ex. titta i golvbrunnen och se om "det ser rätt ut". Lär dig det rätta utförandet genom att titta på bilder här på badrumsdelen i forumet då det ofta läggs upp bilder från medlemmar som vill få ett omdöme. Titta ocksi monteringsanvisningar från tätskiktstillverkarna och framförallt bunnstillverkarna PURUS och Jafo.

Men om man är van vid att titta på badrum så ser man sanbbt om det ser konstigt ut, även i största allmänhet.

Knack lite i väggarna, man hör om plattorna inte sitter fast, om det är bom.

Någon garanti för att tätskiktet är korrekt gjort kan man aldrig få, men man kan se indikationer.

Å andra sidan så kan man ju se det som att är badrummet 15 år eller äldre, så vill man kanske ändå göra om det inom 5 år. Och fungerar det nu, så kommer det sannolikt att fungera några år till. ev. fel i utförandet skulle redan ha visat sig.

Är badrummet nyare än 5 år, och det finns kvalitetsdokument, så finns det en någorlunda rimlig chans att ev. fel går att få på garanti, eller tom. som dolt fel.

Är det 5 - 15 år, och inte börjat läcka ännu, så är det troligen i princip OK.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
har man ju i souterränghus ofta förråd, tvättstuga, badrum osv i den delen som ligger till största delen under jord i källaren, medan allrum, extrarum osv brukar vara placerade i den delen som har riktiga fönster. Vad anser ni om det upplägget?
Det beror nog mycket på hur det är byggt. Ett litet exempel:
Vårt förra hus var ett souterränghus med 1,5 plan ovanpå souterrrängvåningen. Byggår 1969.
Och souterrängvåningen var byggd med reglade väggar, träpanel och målade/tapetserade skivor och flytande golv med spånskiva + plastmatta ovanpå 5 cm frigolit.
Där nere hade vi bastu + duschkabin, förråd, gästrum och ett "trädgårdsrum med stora fönster och dubbel "balkongdörr".
Gästrummet längst in i mörkaste hörnet. (Där hade vi en ung släkting boende ett halvår. Inga som helst problem med fukt eller mögel. Tvärt om; lugnt, mörkt och tyst som i ett skyddsrum :)

När vi köpte huset år 1998 kröp besiktningsmannen omkring som tokig och mätte och mätte, men hittade inga höga fuktvärden där nere. Kliade sig i huvudet och undrade om det var fel på fuktmätaren.
När vi kom ut på utsidan såg han "problemet". Hela souterrängvåningen var byggd i platsgjuten armerad betong.
Man såg brädmönstret från formarna efter gjutningen.
Och sådana källarväggar står tydligen emot fukt många gånger bättre än den vanliga konstruktionen med putsad betonghålsten.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Fuktproblem mitt i en platta på mark, sjukt bökigt att åtgärda?

Enstegstätad fasad kan nog vara fynd, är väl bara att smälla på en ventilerad fasad?
 
Ok, vi har ev hittat ett objekt, ett välskött 60-talshus med följande egenskaper:

BYGGNAD
Byggnadstyp: Tvåplanshus med sluttningsvåning
Byggnadsår: 1962
Stomme: Lättbetong
Bjälklag: Betong
Grundmur: Betonghålsten
Grundläggn: Grundsulor och mellangjutet betonggolv
Tak: Betongpannor
Fasad: Tegel och trä
Fönster: 2-glas + uv-film
Uppvärmning: Bergvärme
Ventilation: Självdrag

Är det något speciellt med ovanstående som vi bör vara uppmärksamma på?

Överlåtelsebesiktningen ser bra ut, inklusive radonvärden och även energideklaration.
Vi kommer självklart göra en egen, riktig jordabalksbesiktning med öppen besiktningsklausul.
 
Lättbetong från 60talet kan innehålla radon.
Det betyder inte att all lättbetong innehåller radon men det kan vara värt att kolla upp.

Självdrag fungerar bara om skorstenen värms upp av pannan. Är den utbytt mot någon annan värmekälla så blir luften så gott som stillastående.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
S
vad som skulle få mig att avstå från ett hus som jag verkligen vill ha är:

Att det satt sig så illa att det lutar.
Om man rökt i huset så att det luktar.
Om det finns, eller har funnits äkta hussvamp.

Fuktproblem går nästan alltid att lösa så det ser jag inte som en anledning att avbryta köpet, men pruta ska man såklart göra.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
S
J jocke31 skrev:
Ok, vi har ev hittat ett objekt, ett välskött 60-talshus med följande egenskaper:

BYGGNAD
Byggnadstyp: Tvåplanshus med sluttningsvåning
Byggnadsår: 1962
Stomme: Lättbetong
Bjälklag: Betong
Grundmur: Betonghålsten
Grundläggn: Grundsulor och mellangjutet betonggolv
Tak: Betongpannor
Fasad: Tegel och trä
Fönster: 2-glas + uv-film
Uppvärmning: Bergvärme
Ventilation: Självdrag

Är det något speciellt med ovanstående som vi bör vara uppmärksamma på?

Överlåtelsebesiktningen ser bra ut, inklusive radonvärden och även energideklaration.
Vi kommer självklart göra en egen, riktig jordabalksbesiktning med öppen besiktningsklausul.
Uppvärmning: Bergvärme
Ventilation: Självdrag

Skulle misstänka att man satt ventilationen ur spel i samband med att man installerade bergvärmepumpen. Mycket vanligt med svartmögel på vinden pga. detta. Inget jätteallvarligt och behöver absolut inte leda till avbrutet köp, men man bör såklart åtgärda ventilation.

Efter att ha bott i ett hus med FTX i flera år nu så skulle prio ett vara att fixa åtminstone FT ventilation i huset jag köper om det inte redan finns.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
En Ftx på det huset så är det nästan perfekt
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.