Vi har bekymmer med uppvärmningen i huset.

Sedan vi isolerade huset kan vi inte få vår panna att ställas in på att värma upp huset utan att det blir stekhett.

Även om vi har på lägsta kurvan vill pannan skicka ut vatten på 50grader i vattensystemet.

Det blir jättevarmt!

Var ska man börja felsöka?

Jag tycker att automatshunten känns seg, att den går trögt. Men även om jag vrider på den fram och tillbaka, så den ska "smörjas", så kvarstår faktum, den portionerar ut för mycket värme.
 
Funkar motorn till shunten? Blir det kallt om du manuellt ställer ner shunten?
 
Japp, det blir det.

Om jag trycker in ratten på automatiken och ställer ner den några snäpp så sjunker värmen inne.
 
Då är det inget läkage i shunten eller dyligt, då är det fel på ställdonet, givarna eller styrenheten.

Kan du läsa temperaturerna i nån meny? Om du ändrar kurvan, rörs ställdonet?
 
Om den reglerar och reagerar på förändringar så ligger nog givarfel närmast till hands. Om det inte går att läsa av temperaturerna så får man mäta upp resistansen vid ett par kända temperaturer.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Då är det inget läkage i shunten eller dyligt, då är det fel på ställdonet, givarna eller styrenheten.

Kan du läsa temperaturerna i nån meny? Om du ändrar kurvan, rörs ställdonet?
Ställdonet: menar du ratten på shuntautomatiken?

Om det är den du syftar på så vill jag dra mig till minnes att den förr om åren rörde på sig när jag bytte kurva, men nu tycker jag inte att den gör det... den knattrar lite bara
 
Känner lite spontant att termostater på elementen börjar bli att föredra...
 
I Inger Norgren skrev:
den knattrar lite bara
Då låter det som att det är dags att byta shunt och ställdon. Eventuellt är ställdonet ok, men kuggar över i växellådan pga att shunten går för trögt. Men den kan också vara slut så att den inte orkar dra runt shunten, eller så har den tagit slut på rund av att ständigt kugga över.
När man byter så är det lika bra att byta båda.
 
Jahapp, dags att gräva lite i plånboken alltså..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.