Humlo
Vi var och kollade på ett hus idag och över varje dörr och uppe vid listerna så var det "fladdrande" tapeter eller typ sprickor från dörrkarmen upp till taklist. Ni kan se bilderna. Huset är hyfsat nytt så jag undrar varför det blir så här? Har väggen svällt? Huset satt sig? Dåligt tapetserat? Är det något man behöver oroa sig för? I gamla hus har jag sett detta men inte i nyare.

(ps. jag vore tacksam om detta stannar här på forumet och inte i nyhetsbrev och på fb)

Tapet med sprickor från dörrkarm upp mot taklist i ett hörn av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sprickor i en vägg med fladdrande tapet som sträcker sig från en dörrkarm upp till taklisten i ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka i tapeten som sträcker sig från dörrkarm upp till taklisten i ett nytt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Sprickor i tapeten från dörrkarm upp till taklist i ett nästan nytt hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsskarv som rör sig med årstiderna skulle jag säga. Man kan minska risken för detta genom att inte skarva rakt ovanför fönstrets sida. Men det är ju lite sent nu.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo
Kommer dessa gipsskarvar fortsätta röra sig år efter år i takt med årstiderna, eller "stannar" huset med tiden och är mer still?
Hur ska man undvika att tapeten ställer sig rakt ut som på en bild ovanför här?
 
Är det ens gips? Det är inte spånskiva eller så?
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Älvsbyhus bygger väl fortfarande med spånskivor?

Jag skulle gissa att det fortsätter röra sig. Man kan byta skivorna eller sätta på ett lager gips utanpå. Men trähus rör sig ganska mycket så utsatta ställen typ hörn och kring fönster riskerar ändå att spricka med tiden. Är man nogrann med vart man skarvar och använder pappersremsa så har man gjort vad man kan.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo
Jag tror det är spånskiva och så tapeten rakt på där. Huset är inte så gammalt så det är den första tapeten de fått upp, men inte så bra underlag då med andra ord. ;(
Ja men då vet jag att det inte är något allvarligt fel i alla fall. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.