BirgitS
R d b skrev:
Fascinerande hur lite som hänt med diskmaskiners förbrukning. Den gamla diskmaskinen jag hade köpte jag 1997. Bifogat här är tabeller över dess resp den nya A+-klassade diskmaskinens vatten- och energiförbrukning. Lite mindre vatten men det är ju så billigt att det knappast märks. Samtidigt tar det MYCKET längre tid. Kan inte säga att diskresultatet är så mycket bättre som tidsåtgången skulle motivera.
Nåja, 10% lägre elförbrukning är väl inte så dåligt. T.ex. intensivdisken med varm slutsköljning har gått från 1 till 0,9 kWh.

Den utökade tiden är framför allt att torktiden har förlängts. På 90-talet var ju all disk fuktig när programmet var klart medan idag är det ju bara en del plast som inte hunnit torka när programmet väl blivit klart.
 
Jag har märkt att min maskin tar in lite vatten precis i slutet på programmet. Förmodligen är det så att när disken ska torka så spolar maskinen in lite kallvatten i botten på maskinen för att vattenångan ska kondensera.
 
R
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, 10% lägre elförbrukning är väl inte så dåligt. T.ex. intensivdisken med varm slutsköljning har gått från 1 till 0,9 kWh.

Den utökade tiden är framför allt att torktiden har förlängts. På 90-talet var ju all disk fuktig när programmet var klart medan idag är det ju bara en del plast som inte hunnit torka när programmet väl blivit klart.
Insåg efter några veckor användning att den nya maskinen tar sex kuvert medan den gamla bara tog fyra så det är bättre än så även om jag kan tänka mig att marginalenergiförbrukningen är kraftigt avtagande (en dubbelt så stor maskin drar inte dubbelt så mycket energi). Sedan är det synd att maskinen är större, nu tar det 4-5 dagar innan den blir full. Hade hellre haft en mindre maskin som är värd att köra varannan dag men det verkar inte tillverkas 4-kuvertsmaskiner längre.
 
Jag har kört gamla maskiner (90- /00-tal) som är avsedda för kallvatten på varmvatten. Vad jag har förstått så handlar det om diskprogrammet. Dock tror jag all metall har gjort att de första liter med vatten har fått en någorlunda OK temperatur. Dock om tillverkare idag sätter sensorer som ger felkod om de får in varmvatten idag, det vet jag inte.

Värt att pröva?
 
Hej

Bor du i lgh med gratis varmvatten så är det givetvis så du skall koppla! Snabbare/billigare.

Nya maskiner tar längre tid på sig i ecoläget, de vispar runt vattnet längre.

Disken torkas väl med att ventilera ut ångan, har inte riktigt tänkt på att disken blir betydligt snabbare torr än förr.

Vi kör alltid 30min programmet, blir lika rent, kör vi eco programmet blir den aldrig klar, tar över 2.5timmar, vore kul att veta vatten/energiförbrukning mellan ecoläget samt 30min läget.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
vore kul att veta vatten/energiförbrukning mellan ecoläget samt 30min läget.
Det borde stå i manualen.
 
  • Gilla
radioshack
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Bor du i lgh med gratis varmvatten så är det givetvis så du skall koppla! Snabbare/billigare.

Nya maskiner tar längre tid på sig i ecoläget, de vispar runt vattnet längre.

Disken torkas väl med att ventilera ut ångan, har inte riktigt tänkt på att disken blir betydligt snabbare torr än förr.

Vi kör alltid 30min programmet, blir lika rent, kör vi eco programmet blir den aldrig klar, tar över 2.5timmar, vore kul att veta vatten/energiförbrukning mellan ecoläget samt 30min läget.
OT: Tittade precis på en Belko-maskin vars enda egenskap verkar vara att den var mest energisnål på marknaden. I reklamen så tog programmet 4,5 timmar!!!!

Nej men helt ärligt jag är på samma tema som dig. De som jag har haft inkopplade på varmvatten har varit i lägenheter (A) och jag tror inte det är något fel.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Bor du i lgh med gratis varmvatten så är det givetvis så du skall koppla! Snabbare/billigare.

Nya maskiner tar längre tid på sig i ecoläget, de vispar runt vattnet längre.

Disken torkas väl med att ventilera ut ångan, har inte riktigt tänkt på att disken blir betydligt snabbare torr än förr.

Vi kör alltid 30min programmet, blir lika rent, kör vi eco programmet blir den aldrig klar, tar över 2.5timmar, vore kul att veta vatten/energiförbrukning mellan ecoläget samt 30min läget.

Kör inte heller ecoprogrammet då det tar så lång tid utan normal.
Troligtvis skulle det bli rent för oss på snabbprogrammet också då vi sköljer av disken innan men det känns lite kort.
brukar också använda mindre diskmedel.
 
Jag brukar bryta av disktabletten i 2 delar, på 30min läget blir det lika rent som i normalläget, men om smutsen är intorkat behövs nog den extra tiden..
 
Skölj disken innan så är problemet löst.
 
BirgitS
Man bör väl köra program med hög temperatur då och då för att det inte ska samlas fett inuti slangar och annat som kan orsaka problem senare.

Tänk på miljön och skölj inte disken innan, det brukar ju gå åt mer vatten för att skölja disken än till ett helt normalt diskmaskinsprogram.
 
Fairlane
Vi kör oftast eco-programet på nya maskinen. Det kommer alltid upp som förstaval så vill man ha något annat så får man byta. Programmet tar drygt 3 timmar, men vi drar igång maskinen innan vi går och lägger oss så det spelar ingen roll om det är 30 minuter eller 3 timmar.

Jag köpte ett nytt diskmedel för någon månad sen och sambon trodde att det var en plast som löstes upp runt tabletten, ungefär som den klibbiga hinnan runt yes-tabletterna. Vi hann tömma halva maskinen innan vi upptäckte att tabletten låg oupplöst. Diisken såg dock ren ut.
 
Att skölja disken kostar nästan ingenting, hur mycket vatten går åt beror ju på hur mycket man vräker på.
 
A
finns ingen mening med att skölja disken om man diskar direkt
det fett som finns på godset behövs i processen.
det viktigare att hålla en högre temperatur än eco-valet dock
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Processen är det sensorerna du syftar på som känner av hur smutsig disken är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.