Hej,
Vi har ett hus från -65. Byggt på en sandås.
Skall göra vid källaren och väggarna. I nederdelen av väggen har det släppt färg och puts. Till saken hör att det verkar som om man tidigare målat om med en vanlig vägg färg. Man har först spacklat över vad jag tror är en diffusionsöppen färg, därefter målat. Jag funderar på om jag bara skall ta bort det som är löst , eller om jag skall ta bort all färg och sedan måla med en bättre färg. Att ta bort all färg är en hel del jobb, dock underlättat av att det verkar vara spackel under.
Några tips?
 
  • Källarvägg med avflagnad färg och puts, synligt spackel och skadad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Släpper det i nederkant så är det troligen en form av fukt från utsidan , har ni kollat dräneringen om den är åtgärdat eller inte på senare tid
 
Det kan vara bra att försöka konstatera orsaken till putsskadorna först. Ligger huset på en grusås, borde det inte vara ett dräneringsproblem. Många fuktproblem i källare orsakas av att man har för hög temperatur i källaren. Därigenom kandenserar vattenångan i den varma luften när den har trängt in i den kalla källarmuren. Vad brukar ni ha för temperatur i källaren? Oberoende av orsak är det olämpligt med en diffusionstät färg på puts. Att ta bort den gamla färgen och reparera putsen är nog nödvändigt. Den bästa färgtypen på puts är silikatfärg. Effektivaste åtgärd för att förebygga problem i framtiden är att isolera källarväggen på utsidan. I samband med det kan man lägga om dräneringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.