Håller på installerar ett ftx på kallvind och funderar på bästa placeringen.
Finns det några för/nackdelar med avståndet till yttervägg?
Finns det något min/max avstånd?
Avståndet berör alltså kanalerna mellan aggregat och kombidon på yttervägg.
 
Redigerat:
L
Inget av dessa , placeras efter vad som finns plats för och i förhållande till dom ventrör som är befintliga för anslutning
 
Om det finns plats så kan man montera en extern filterlåda för std påsfilter innan aggregatet. Det blir troligen billigare att byta detta än det inbyggda i aggregatet.
 
tommib
Minimiavståndet beror på hur mycket krökar du måste få in före kombidonet. Det finns inget minimiavstånd för själva aggregatet. Som largab säger är det bra om man kan få in en filterlåda innan aggregatet. Har du vattenbatteri måste du också få plats med ett motorspjäll innan.

Maxavstånd finns det inte heller, mig veterligen. Däremot måste uteluft/avluftsrören isoleras, så det är bra att försöka hålla dem korta.
 
aha så aggregatet kan egentligen stå direkt emot yttervägg alltså?

Filterbox kan alltså ersätta filtret i aggregatet? Eller har man både och?
Jag antar att man inte kan ta bort filtret i aggregatet pga garantier osv. Men filterboxarnas påsfilter ska vara lika effektiva som filtren i aggregaten? kondensisoleras hela filterboxen då eller bara rören?
 
Inte ersätta utan grovfiltrera bort flygfän,frömjöl mm så detta slipper belasta det betydligt dyrare filtret i aggregatet.
 
Jag har helt tagit bort de inbyggda filtren i aggregatet. Galler på kombidonet tar bort det grövsta, F7 FLF påsfilter tar bort allt annat byts 1/år a 300:- ca. Frånluften filtrerar jag också i en extern låda med ett dammsugbart planfilter. Rengörs 4/år. Jag kollade in i värmeväxlaren e 7 års drift. Kliniskt rent. Så det är inga problem att skippa de dyra inbyggda filtren helt o hållet.
 
E exerg skrev:
Inte ersätta utan grovfiltrera bort flygfän,frömjöl mm så detta slipper belasta det betydligt dyrare filtret i aggregatet.
Ja men självklart, det måste man ju ha, att jag inte tänkt på det!
 
tommib
L largab skrev:
Jag har helt tagit bort de inbyggda filtren i aggregatet. Galler på kombidonet tar bort det grövsta, F7 FLF påsfilter tar bort allt annat byts 1/år a 300:- ca. Frånluften filtrerar jag också i en extern låda med ett dammsugbart planfilter. Rengörs 4/år. Jag kollade in i värmeväxlaren e 7 års drift. Kliniskt rent. Så det är inga problem att skippa de dyra inbyggda filtren helt o hållet.
Om man är beredd att frångå manualen på det sättet så kan man lika gärna köpa tredjepartsfilter. Till min Flexit Uni 3 kostar det under 300 kr/år, dvs samma som dina påsfilter.
 
tommib tommib skrev:
Om man är beredd att frångå manualen på det sättet så kan man lika gärna köpa tredjepartsfilter. Till min Flexit Uni 3 kostar det under 300 kr/år, dvs samma som dina påsfilter.
Du har helt rätt. Jag har lite andra förutsättningar. Motströms VV med icke F7 i aggr. Och kan man hitta filtersats/år för den pengen så finns det ju inte så mycket att fundera på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.