Hej mina vänner!

Har nu påbörjat en renovering av tvättstugan och skall byta 2 golvbrunnar.

Finns det några branschkunniga som kan ge råd ang bästa och smidigaste sättet att göra detta på?

Äggskalsrör, limmade skarvar.
Öppnad golvbrunn i betonggolv med anslutet avloppsrör under renovering av tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand
 
Ta en funderare på om du inte borde göra ngt åt rören. Trist om ett avloppsrör brakar när tvättstugan är renoverad.....
 
  • Gilla
Kingalot
  • Laddar…
L
Plaströren är av tunna skrammeltyp och spricker väldigt lätt , men så länge dom ligger still och inte rörs så håller dom , vad som syns på bilden är att brunnen har en krympanslutning , är ju även limmade mot 45 graders ner under golvet , då får du vara väldigt försiktig om du ska kapa och sätta i en ny brunn , storleken på rören är standard och kan skarvas på med de idag rör som finns
Inte fel att byta , men hur långt och djupt är det nog ingen som vet , kan bli ett omfattande jobb ,
hugga upp hela golvet , kanske ända ut mot gatan
 
  • Gilla
Kingalot
  • Laddar…
Tack för omtanken, men byta övriga rör är inte aktuellt. Då övriga delar av huset som är byggt 74, är renoverat nyligen. Rören känns bra annars. Men vill inte bila upp mer än nödvändigt för att det ev skulle spricka iväg.
 
L
Då kanske du kan såga försiktigt med ett bågfilsblad närmast brunnen ,, är lite osäker men tror att det går att dra ihop till tätt , det är inte avlopp utan bara vatten . med en sån här mot ny brunn med 110 anslutning
 
  • Fernco rak rörkoppling i svart gummi med slangklämmor i syrafast stål.
  • Gilla
Kingalot
  • Laddar…
Krilleman
Kapa försiktigt vid mitt röda streck. Grada försiktigt av kanten lite. Den gröna sträckan som jag markerat är tillräcklig för att skjuta dit en ny vanlig avloppsmuff på.

Mitt ögonmått säger att det är 75mm rör. Är det så?!

Avloppsrör med markerade linjer, rött för kapning och grönt för tillräckligt avstånd for avloppsmuff.
 
  • Gilla
MagHam och 3 till
  • Laddar…
En god tanke, jag ska titta närmare på det. Jag tyckte det såg ut som att det konade hela vägen. Det är 75mm rör för övrigt.
Det ska väl vara ca 6cm för att röret ska bonna i muffen?
 
Krilleman
Den nya muffen som du skjuter på behöver inte bottna. Lägg an nya muffkanten mot den befintliga limmade muffen så räcker det med 2-3cm slätt instickande rör för att det ska bli tätt.
 
  • Gilla
Liteavvarje och 1 till
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
Kapa försiktigt vid mitt röda streck. Grada försiktigt av kanten lite. Den gröna sträckan som jag markerat är tillräcklig för att skjuta dit en ny vanlig avloppsmuff på.

Mitt ögonmått säger att det är 75mm rör. Är det så?!

[bild]

mkt bra beskrivning,

dom där gammla äggskalsrören är verkligen ett riktigt skit,
ryser när jag ser den brunnen
 
B Byggvargen skrev:
mkt bra beskrivning,

dom där gammla äggskalsrören är verkligen ett riktigt skit,
ryser när jag ser den brunnen

gräv/bila fram lite till där det går ner i backen, ser ut att vara en övergång från 75/110 där

har du tur så är det slut på äggskalsröret och allting blir så mkt lättare för dig
 
Krilleman
Hur tusan ser du att det är en förminskning?

Jag ser bara ytterst lite av kanten på nästa muff. Man ser lite av ringen på plasten som håller i gummiläppen.
 
Tack för alla svar, jag kommer kapa röret i helgen och se hur det blir.
Jag kommer även lägga upp en ny bild på en golvbrunn som jag tror jag ska plugga helt. Gärna tips på lösningar på bästa sätt att plugga en golvbrunn och sen flyta över.
 
Ta bort brunnen och kör in en 75 mm avlopps plugg i en muffände

Sen är det bara att flyta över
 
Jo det förstår jag också, att det hade varit den lämpligaste lösningen. Men det blir nog svårt att få loss dom limmade rören. Bifogar en bild så får ni se hur det ser ut. Finns det ingen annan lösning?

Typ, såga av röret och köra in någon specialmuff som passar direkt i ett 75 rör utan muff. Förstår att det antagligen inte går, eftersom där är böj på böj på böj. Bara det inte luktar genom golvet sen.

Bild på limmade VVS-rör i betonggolv nära en avloppsbrunn, fråga om alternativ lösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Här duger det gott med en plastpåse lagom fylld med isolering som du mular i din kapade ände.

Fyll sedan upp resten av avloppet med betong i samband med att du gjuter igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.