Hej!

Jag har ett garage på ca 30kvm. Det är isolerat med ca 100mm ”ull” i väggar och tak och har en relativt stor garageport där man ser att det glipar lite i underkant. Jag behöver ha ca 5-10+ grader i garaget och jag bor i Gävleborgs län. Alltså en normal vinterdag typ 10 minusgrader. Ungefär hur många kw/h skulle en luftvärmepump dra för att hålla underhållsvärme i garaget? Hamnar man på typ 1kw/h så är det ju helt klart värt det.

En frostvakt eller liknande är ju ett alternativ, om en sån nu skulle orka att hålla plusgrader i garaget.

Inser att liknande frågor säkert har ställts men jag har inte hittat något vettigt svar..

Med vänlig hälsning, Kalle Johansson
 
En hederlig Mitsubishi FH25 luftvärmepump skulle nog passa bra. Svårt att säga vad den skulle dra eftersom vi inte vet exakt förbrukning.
 
Mitt hus är 65 m² stort. Under år 2016 förbrukade luftvärmepumpen 2695 kWh. Det räckte inte riktigt så dessutom gick det åt 799 kWh direktel. Ditt garage är hälften så stort och skall hålla en lägre temperatur. Det är förhållanden som minskar förbrukningen. Ditt garage är sämre isolerat än mitt hus och har en läckande garagedörr med en synlig springa. Framför allt det senare lär kunna öka förbrukningen betänkligt. Så mycket säkrare än så kan man knappast uttrycka sig.

En frostvakt är ett handelsnamn på en liten direktverkande elradiator. Direktel är ett alternativ, men du behöver något större än en frostvakt. Sedan förstår jag inte vad du menar att du hoppas på för förbrukning. kw/h är en felaktig enhet och jag förstår inte vad du syftar på.
 
Hej! Garage kan vara olika byggda och väldigt olika isolerade. Går att räkna igenom allt med www.energiberakning.se om man känner byggnadens konstruktion i detalj. Annars är nog en god idé att låta sätta in en separat liten extra el-mätare för garaget och hålla 8-10 grader med ett par byggfläktar under ett år. Sedan vet man energiförbrukningen och kan räkna på om värmepump är lönt eller ej och vilken återbetalningstid det blir.
 
Mitt garage 50m2 fullisolerat drar vid 8-12grader samt varmare när jag är där med en Jula LLVP 12-1500kwh per år, helt ok enligt mig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.