Jag försöker justera min ytterdörr men får ingen ording på saken.
Karmen är kupig i mitten utav gångjärnssidan, springan i mitten är 4-5mm, uppe samt nere 2mm, går det att få någon ordning på detta? Vilken skruv ska jag skruva på för att minska ner kupigheten? Känns som att jag har testat det mesta.
 
Det sitter karmskruv samt karmhylsa, foder m.m är borttaget, skruvar man på de två mittersta hylsorna så händer det ingenting med kupigheten, tycker att kupigheten bör gå tillbaka då :/
 
Karmskruv och karmhylsa fungerar ju lite olika, vad är det du har?
Om det är karmskruv så justerar man med sidan på nyckeln som har ett runt hål. Kör man med sidan som har insex så händer inget med kupigheten, skruven åker bara ut eller in
 
Kan ju sitta kilar kvar som är i vägen.
 
Jag kör med Essves separata karmhylsa samt karmskruv, sitter inga kilar ivägen. har skruvat på hylsan med det händer inget.
 
Kanske du dragit gängpaj i trät? Lägg upp lite bilder så kanske det blir lättare att hjälpa.
 
Ökad glipa mellan en vit dörr och karmen uppåt, synliga gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En vit ytterdörr med glasdetaljer där glipan mellan dörren och karmen blir gradvis större uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ökande glipa mellan en vit dörr och karm sett från nertill och uppåt, med en synlig dörrgångjärn nertill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glipa mellan dörrblad och karm som ökar uppåt, närbild på gångjärn och dörrkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ni ser så blir glipan större och större ju längre upp man kolla på dörrbladet, jag kommer ej på hur man flyttar in dörrblad mot karm.
 
Glömde säga det att det sitter ett nytt blad på en gammal karm, karmen är 5mån gammal men kan det vara så att det är gångjärnen som spökar med tanke på att det är en glipa mellan blad samt karmen? kanske måste montera dit den nya karmen som jag fick med dörren?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.