Hej!
Jag har en nybörjarfråga.


Det går in 2st 50mm kabelrör i vårt attefallshus. En för ström den andra för fiber.

Hur monterar man egentligen dessa tjocka rör?

Väggen är 145mm + 45mm installationssikt.




Finns det någon hemsida som visar hur elinstallationer går till?

Tack för svar!!
(Vill gärna lära mig hur det utförs på korrekt sätt.)
 
  • Ett 50mm tjockt orange kabelrör avsedd för el- eller fiberinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul 50mm kabelrör böjd i förgrunden mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man drar in dem till centralen och fäster med hålband. Mätarskåp är förberedda för detta men i ditt fall blir det rakt in i central och ut genom innervägg för fiber/LAN.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Hej bästa Robert-san01!!!

Menar du att man drar in 50mm kabelröret direkt bakifrån in i elcentralen?

Inte in underifrån alltså p.g.a installationssiktet bara är på 45mm?

Tack så mycket.
 
  • Linjeteckning av en tom elcentral öppen bakifrån med synliga monteringsskenor och genomföringshål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Elcentralen, om du ska ha en infälld modell som på bilden, kommer vara djupare än installationsskiktet. Om det går praktiskt kan du dra röret rakt nerifrån, det är lättare att installera. Om det inte går kan du/elektrikern ta upp ett hål i bakstycket på centralen på lämpligt sätt och dra in kabelröret den vägen, på snedden.
 
  • Gilla
Karl W och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Om man har dubbla skivlager på reglarna (ie OSB + gips) så går en hager golf infälld central nästan in.
Det saknas 3 mm, så sitter den till så att plastskiktet går att trycka in lite just vid centralen fungerar det.
 
  • Gilla
swealp och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jo, jag glömde säga att fiberröret är smart att terminera på ett liknande sätt. Dra det inte till elcentralen dock. Det är enklare om du inte behöver ha en elektriker för att dra om något i det röret. Du kan sätta en monteringslåda eller en till liten normkapsling bredvid elen för att dra in fibern.
 
  • Gilla
swealp
  • Laddar…
Eller så avslutar du slangen i marken en halvmeter från huset. Behöver man dra om en lång elkabel vill man nog inte ha dessa extra böjar upp i väggen.
 
  • Gilla
Grottan och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Eller så avslutar du slangen i marken en halvmeter från huset. Behöver man dra om en lång elkabel vill man nog inte ha dessa extra böjar upp i väggen.
Hur tänker du att han skall dra upp slangen i väggen? Förlagd i isoleringen??
 
Inte alls, jag menade att man kan låta slangen sluta i marken och låta kabeln gå utan slang sista biten till centralen.
 
Man kansluta med slangen nere vid golvet och låta kabeln gå i ett VP25, 32 eller 40 upp i väggen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inte alls, jag menade att man kan låta slangen sluta i marken och låta kabeln gå utan slang sista biten till centralen.
Det var en för mig mycket udda lösning. Har aldrig sett en nybyggd central som är infälld där man inte dragit inkommande i någon form av kanaslisation. Får man ens förlägga kabel utan skydd dolt ?

Det är väl inte heller något problem med slang in till central om den är korrekt förlagd. All serviskabel skall läggas i slang och min radie där den böjs upp brukar vara 50cm. 40 slang passar annars perfekt att skarva på 50 slangen med om 50 inte rymma i väggen.
 
TS frågade hur han skulle göra med sina tjocka slangar och då är ett alternativ att låta dem sluta i marken. Om man sedan vill ha lite smalare rör upp till centralen är en annan sak. Rören syftar inte till att ge en kabel skydd, utan kabeln ska i sig vara tillåten för dold förläggning i mark eller vägg.
 
Hej!
Pratade med elektrikern som sa att han kunde omvandla de tjocka rören till tunnare.

Så enkelt var det. :crysmile:

Tack för alla svar.
mvh
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.