Bästa svaret

dadid dadid skrev:
Är inte risken stor att man skadar lamellmatta med tråden, dvs att den skär igenom?
Om man tejpar den längsgående skarven efter att man lindat tråden borde det bli otätt? Tänker jag galet?
Nej det är ingen fara, gäller att vara noggrann när man skär till isoleringen bara. 6 varv per meter ska det vara;)
Det är ju aluskiktet du ska foga ihop med tejpen, så det blir tätt.
 
  • Gilla
dadid
  • Laddar…
dadid dadid skrev:
Är inte risken stor att man skadar lamellmatta med tråden, dvs att den skär igenom?
Om man tejpar den längsgående skarven efter att man lindat tråden borde det bli otätt? Tänker jag galet?
Nej. Den rutarmerade alufolien är ganska stark, och skär den igenom folien så har du dragit alldeles för hårt.

Otätt? Njaa. Du tejpar allting innan du najar lamellmattan. Då är det ings problem.

Vad har du för tillverkare på isoleringen och tejpen?
Har erfarenhet av alla tillverkare av lamellmattor och all tejp också tror jag.
Har du skrapat ordentligt på tejpe med en skrapa eller dylikt?

Isover är överlägsna på lamellmattan.
Tejpen vi kör med är 3M heter den. Finns på ahlsell. Men tycker att som flesta märkena på tejp funkar.
Förutom polyestertejpen som finns på ahlsell. Den är totalt värdelös. Den får man nog inte ens använda på lamellmatta.
 
Hej tack för ytterligare ett bra svar. Lamellmatta är från Paroc. Det ligger nära till hands att misstänka att även tejpen kommer därifrån, men den är omärkt så det kan vara någon annan leverantör.
Då jag isolerar med 80mm lamellmatta runt förhållandevis klena rör (125-160) blir det ganska mycket motstånd i mattan då den tejpad ihop. Dvs den vill väldigt gärna rulla ut sig igen. Detta innebär att det för mig som är lekman är svårt att få till tejpen redan i detta skede.

Finns det någon bra handbok tillgänglig på nätet med tips och råd kring exempelvis hur man skär en matta i förhållande till kanalens omkrets? Hur man hanterar drasuter osv?
 
Den har jag dock aldrig använt, visste faktiskt inte att dom gjorde lamellmattor.

Jo det kan jag förstå att den är motstridig haha :p just därför är det viktigt att najja allting noga :)

Vi brukar utgå ifrån 5x isoleringstjockleken + omkretsen. Men sen kanske du får plusa på några cm eller ta bort. Hellre att den är för lång än för kort.

Du menar hur du skär böjar? För drasuten isolerar du bara över som vanligt.

dadid dadid skrev:
Hej tack för ytterligare ett bra svar. Lamellmatta är från Paroc. Det ligger nära till hands att misstänka att även tejpen kommer därifrån, men den är omärkt så det kan vara någon annan leverantör.
Då jag isolerar med 80mm lamellmatta runt förhållandevis klena rör (125-160) blir det ganska mycket motstånd i mattan då den tejpad ihop. Dvs den vill väldigt gärna rulla ut sig igen. Detta innebär att det för mig som är lekman är svårt att få till tejpen redan i detta skede.

Finns det någon bra handbok tillgänglig på nätet med tips och råd kring exempelvis hur man skär en matta i förhållande till kanalens omkrets? Hur man hanterar drasuter osv?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.