Jag vill varna er för att Bahnhof tar ut alldeles för höga avgifter för oss som tidigare skaffat snabb internetuppkoppling men som inte har sett över sina avtal på ett tag.

För snart två och ett halvt år sedan - samtidigt som vi fick fiber indraget - så skaffade vi snabbast möjliga internetuppkoppling. Alla var jättenöjda, särskilt barnen som spelar mycket, det var bara jag som tyckte det var lite dyrt. Priset då låg på 875 kronor i månaden för 1000/100 Mbit/s.

För en månad sedan skaffade jag ett nytt abbonemang hos Bahnhof - denna gång till kontoret - och då råkade jag se att priset på 1000/100 hade sjunkit från 875 kronor till 549 kronor för samma sak. En sänkning med 37%.

Så jag mailar Bahnhof och säger att jag betalat för mycket och ber dem snällt kompensera mig för den tid som jag betalat för mycket. Men då meddelar de bara att jag själv aktivt måste kontakta dem för att de ska ändra priset och att de inte kommer kompensera historiskt utan bara ändra från och med det datum man kontaktat dem.

Det tycker jag är dålig hantering av sina kunder. Eller är jag naiv?
 
Sådär hade jag med Tele2 med. Dem hävdade att kunden skulle ändrat sitt abbonemang själv. Men höjs månadsavgifter då får man alltid betala den dyrare. Dubbelmoral av företagen...
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Tyvärr är det nog rätt normalt beteende från alla former av abbonemangsföretag.
 
  • Gilla
Zakalwe och 2 till
  • Laddar…
Jag var tidig med att skaffa ADSL via Bonet. Då när jag skaffade ADSL, så erbjöd Bonet 2,5 Mbit för hälften av vad Telia ville ha för 0,5 Mbit, som var det mesta man teoretiskt kan ha enl. Telia.

Bonet kom sedan under åren och sänkte aldrig abbonemangspriset, men uppgraderade kontinuerligt hastigheten, skickade ut nya modem för högre hastighet. Vi hade 25 Mbit till slut. I Praktiken tror jag att vi nådde 15Mbit som bäst.

Sedan köpte bredbandsbolaget upp Bonet. Det fungerade väl rätt OK, men det var slut med uppgraderingar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Så fungerar det ju med alla typer av abonnemang. Du har tecknat ett avtal för ett visst pris, vill du ha ett annat pris måste du teckna ett nya avtal.

Mobiloperatörerna har ju hela avdelningar som som enbart pysslar med den biten (att erbjuda kunder ett nytt avtal med lägre pris om kunden vill säga upp abonnemanget).

Många morgontidningar brukar ha billiga eller gratis provprenumerationer. Om man inte säger nåt så övergår den i en fast prenumeration (till ordinarie kostnad) efter typ tre månader. Men om man säger upp prenumerationen innan den tiden löper ut kan man ofta beställa en ny provprenumeration (gratis) i tre månader till. (Inte alla tillåter det, de kan neka om det är samma person som tidigare.)

Vill man hålla nere sina kostnader måste man tyvärr vara en aktiv konsument.

Samma sak med elavtal. Har du tecknat ett elavtal med bundet pris så betalar du det priset under avtalstiden, även om nya avtal kan tecknas med lägre pris.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Eller bilförsäkringar. Du får ett lägre pris om du är ny kund. Jag har "roat" mig med att ta offert på ett annat reg.nr. och sedan prutat på min egen försäkring på motsvarande bil.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Jag fick ett brev från Telia för ett tag sedan att de skulle höja priset på mitt bredband med 25 spänn eller nått liknande i månaden, efter ett samtal med kundtjänst så fick jag ner priset 100kr/månad under det gamla priset och de 6 månaderna efter det skulle det återgå till det gamla priset.
Stod ju inget om det i lappen de skickade ut...
 
Chaly
Hade motsvarande upplevelse med ett Telia ADSL abonnemang för ett gäng år sedan. Men de krediterade efter en del turer. Nyckeln var att i avtalet stod att priset skulle vara enl. gällande prislista, och jag argumenterade att den prislistan är juh vad de har för ordinarie pris på sin hemsida. Funkade.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Det varierar uppenbarligen hos Bahnhof med. Om jag vill höja hastigheten på mitt nuvarande abonnemang ett snäpp (till 250/100) så blir den kostnaden lägre än om jag skulle teckna ett nytt abonnemang med den hastigheten.

Det skiljer bara ca 30:- i månaden, men ändå. Om jag skulle teckna ett nytt abonnemang med samma hastighet som det jag har, så blir priset exakt samma.

Så i mitt fall så skulle jag förlora pengar på att teckna nytt. Vilket jag inte hade väntat mig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.