G ekaa88 skrev:
Låt maskinen själv bestämma över elpatronen, ställ ist in en bra värmekurva så ni är nöjda med temperaturen både på dagen och natten. Du får ju räkna med en betydligt högre elräkning på vintern då elpatronen får gå mkt mer
Jo jag förstår de. Får ta o elda lite i kaminen istället :) men nu är elpatronen ställd på 6kw. Ska jag ställa ner den mer?
 
Tack för bilderna, intressant, som ett utmattningsbrott i materialet. Ångrar att jag inte behöll den gamla trasiga kompressorn när det var byte senast. Hade varit intressant att plocka isär och såga upp:)

Vilken effekt man ställer el-patronen på beror ju på vilket effektbehov huset har när det är som kallast på vintern. DVUT= dimensionerande vinterutetemperatur (tidigare kallades det för DUT= dimensionerande utetemperatur). Hudiksvall kanske har -23 grader eller liknande? Kompressorn ger ca 2 kW värme och sedan tillkommer el-patronen.
 
  • Gilla
erimos
  • Laddar…
:crysmile:
J Josth skrev:
Tack för bilderna, intressant, som ett utmattningsbrott i materialet. Ångrar att jag inte behöll den gamla trasiga kompressorn när det var byte senast. Hade varit intressant att plocka isär och såga upp:)

Vilken effekt man ställer el-patronen på beror ju på vilket effektbehov huset har när det är som kallast på vintern. DVUT= dimensionerande vinterutetemperatur (tidigare kallades det för DUT= dimensionerande utetemperatur). Hudiksvall kanske har -23 grader eller liknande? Kompressorn ger ca 2 kW värme och sedan tillkommer el-patronen.
Ja jag måste säga att de va ganska intressant! :) Tur att jag satt in mig riktigt i värmepumpen ändå! :crysmile:
Okej. Jag kanske ska prova ställa ner elpatronen till 3 kw nu för o se hur länge den orkar! Nyss bytt fönster och öppnat upp lite väggar så ska se hur det blir!

Det var välldigt skönt med riktigt frånluft nu ifrån badrummet då imman försvann välldigt fort :rofl:
 
J Josth skrev:
Tack för bilderna, intressant, som ett utmattningsbrott i materialet. Ångrar att jag inte behöll den gamla trasiga kompressorn när det var byte senast. Hade varit intressant att plocka isär och såga upp:)

Vilken effekt man ställer el-patronen på beror ju på vilket effektbehov huset har när det är som kallast på vintern. DVUT= dimensionerande vinterutetemperatur (tidigare kallades det för DUT= dimensionerande utetemperatur). Hudiksvall kanske har -23 grader eller liknande? Kompressorn ger ca 2 kW värme och sedan tillkommer el-patronen.
Kan man ställa steg ett på 2kw och steg två på 1 kw. Eller kommer det inte alls att räcka till?
 
Det beror helt vad ditt hus har för effektbehov vid DVUT, men det låter ganska lite. Mitt hus behöver 7,5 kW vid DVUT (-20 C) så där är steg 1 på 6 kW plus kompressorn som ger ca 2 kW. Steg 2 är bortkopplat enligt manualen.
 
J Josth skrev:
Det beror helt vad ditt hus har för effektbehov vid DVUT, men det låter ganska lite. Mitt hus behöver 7,5 kW vid DVUT (-20 C) så där är steg 1 på 6 kW plus kompressorn som ger ca 2 kW. Steg 2 är bortkopplat enligt manualen.
Okej. Men startar elpatronen direkt när den sjunker under 51 grader? Det känns lite dumt. Man hade vela haft en fördröjning på en timme eller nått så kompressorn skulle kunna försöka jobba upp tempen i första hand.
 
Sådana finesser finns på senare modeller som 360P, F370 och F470. Har man en äldre modell får man sköta det manuellt och ställa om inställningarna mellan årstiderna.
 
J Josth skrev:
Sådana finesser finns på senare modeller som 360P, F370 och F470. Har man en äldre modell får man sköta det manuellt och ställa om inställningarna mellan årstiderna.
Ja precis men för att ställa det hoppar man över steg 1 helt då och bara använder sig av steg 2? För steg 2 borde väll börja vid lägre tempratur om jag förstår rätt?
 
Visst vill man koppla om el-patronen mellan årstiderna kan man göra det men det är lite pyssel. Har aldrig lyckats lista ut exakt vad som triggar steg 2 men när det är kallt går det ju på bara någon minut efter steg 1. Steg 3 har däremot en fördröjning på 2 timmar(!?) enligt vad jag läste i en manual för 640P. Det kan eventuellt också skilja mellan olika årsmodeller eftersom styrkortet gjordes om under åren 310P/410P tillverkades.
 
L
Har tittat på EL-schemat
Beror på hur mycket du kan om EL
Det som går att göra . du får tänka dig in i det
Enklast är att skifta manöverledningarna mellan steg ett och 2 , på kontaktorerna
dom brukar vara mäkta med A1 och A2 , inte säkert i ditt fall då det är av äldre art
I övrigt är det lite knepigt att koppla om då det ar s.k minireläer som drar in olika effekt ,
kopplar in olika slingor på patronen
 
Någon som kan säga nått om värdena jag har just nu på pumpen?
Kompressorn har gått bra nu sen jag fick igång den! Men jag tycker det är lite ojämn värme. (kan ju bero på otroligt ojämt väder också).
Jag tycker även att tilluftsflödet känns otroligt mycket! (hur mäter man det på golvdonen under golvet på bästa sett?)
Från och tilluftstläkten står på högsta watt.

Komressorn går hela tiden och elpatronen slår till ganska ofta, panntemp går aldrig över 53 grader.
Elpatronen är ställd på 6kw

01 - 50
02 - 32
03 - 06
04 - 01
05 - 04
06 - 11
07 - 02
08 - 43
09 - 26
10 - 32
11 - 05
12 - 50
13 - 00
14 - 01
15 - 18
16 - 20
17 - 00
18 -00
19 - 00
20 - 00
21 - 00

Hur ser det ut?:)
 
Värmekurvan är alltså inställd på kurva 11 med förskjutning +2? En mycket hög inställning. Sedan står innegivaren på börvärde 18 grader, en låg inställning. Ärvärdet på innegivaren är 20 grader så det stämmer ju bra i alla fall. Lite svårt att veta om du menar "+" eller "-" när det står "-" framför alla värden. Tilluftsfläkten ska vara kopplad på lite lägre spänning än frånluftsfläkten för att det ska bli ett visst undertryck i huset så att inte fuktig inomhusluft tränger ut i konstruktionen. Förångningstemperaturen är aningen låg jämfört med avluftstemperaturen men det kan bli så när kompressorn varit med ett tag. När är den tillverkad?
 
J Josth skrev:
Värmekurvan är alltså inställd på kurva 11 med förskjutning +2? En mycket hög inställning. Sedan står innegivaren på börvärde 18 grader, en låg inställning. Ärvärdet på innegivaren är 20 grader så det stämmer ju bra i alla fall. Lite svårt att veta om du menar "+" eller "-" när det står "-" framför alla värden. Tilluftsfläkten ska vara kopplad på lite lägre spänning än frånluftsfläkten för att det ska bli ett visst undertryck i huset så att inte fuktig inomhusluft tränger ut i konstruktionen. Förångningstemperaturen är aningen låg jämfört med avluftstemperaturen men det kan bli så när kompressorn varit med ett tag. När är den tillverkad?
Okej, bör jag alltså höljs innergivaren till 21 kanske, o sänka kurvan o förskjutningen? Vad ska jag ställa dom på för att utgå från? Om jag vill höja värmen i huset vilken ökar jag av dom 3? Jag menar + på alla värden. Pumpen är ifrån 2004 men kompressorn har nog inte fungerat på länge innan jag fick i gång den.
 
J Josth skrev:
Värmekurvan är alltså inställd på kurva 11 med förskjutning +2? En mycket hög inställning. Sedan står innegivaren på börvärde 18 grader, en låg inställning. Ärvärdet på innegivaren är 20 grader så det stämmer ju bra i alla fall. Lite svårt att veta om du menar "+" eller "-" när det står "-" framför alla värden. Tilluftsfläkten ska vara kopplad på lite lägre spänning än frånluftsfläkten för att det ska bli ett visst undertryck i huset så att inte fuktig inomhusluft tränger ut i konstruktionen. Förångningstemperaturen är aningen låg jämfört med avluftstemperaturen men det kan bli så när kompressorn varit med ett tag. När är den tillverkad?
Och cirkulationspumpen står i läge 1
 
Det bästa är att tillfälligt koppla bort innegivaren (lossa och isolera trådarna till kanal 15 och 16) och öppna alla termostater på radiatorerna och golvvärmen om man har det. Sedan får man prova sig fram till rätt värmekurva och förskjutning som hela tiden ger precis lagom varmt inne oavsett om det är varmt eller kallt ute. Passar bra att göra nu när det är kyligare väder och inte finns någon solstrålning som påverkar. Själv använder jag kurva 7 med förskjutning 0 i ett ganska välisolerat hus från slutet av 90-talet. Enligt NIBE karta är utgångsvärdena +10,--2 men det stämde inte alls så det måste provas fram för varje hus. Därefter kan man koppla in innegivaren igen och den behöver då bara göra små justeringar av aktuell värmekurva. Det räcker normalt med läge 1 på cirkulationspumpen i de flesta hus. Står också på värmeritningen till huset vilket tryckfall man har i systemet och man kan jämföra med NIBE-manualen att det stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.