ni alla menar på att det är ok att inte ha ångbroms, bara isolering direkt mot inneskiva plyfa/gips/ardex fuktärr
 
Blir det varmare av en ångspärr ? Läs svaren du fått ovan. Eller trollar du ?
 
så varför har man ångspärr, är det endast för att hålla värmen kvar
 
Men den kalla luften innehåller betydligt mindre fukt än varm luft (oftast)
Vid 22grader innehåller luften vid RF100% 19,4g vatten /m3
Vid 4grader RF100% 6,4 g vatten/m3 vilket gör att luften blir torrare ju varmare den är om den kommer utifrån.
Det ångspärren gör är att bromsa fukten att komma från insidan->utsidan då risk för kondensation i väggen, det är det man vill undvika
 
Det ska bara vara ett tätskikt. Och det ska sitta på insidan av väggen. Max 30% ut i väggen, räknat i isoleringsvärde. Man har ångspärr för att den fuktiga inneluften inte ska komma ut i väggen.
 
med fuktspärr blir det ingen fukt som kommer ut antar jag
 
Så är det ja
 
ok nu har jag fått svar, så jag kan vara lugn, angående fukt i konstruktionen,
däremot är det inte "by the book" om man följer GKV, så det kan bli lite diskussioner om jag säljer huset framöver
 
två andra frågor, som hänger ihop med detta.
bredvid badrummet gjorde jag en otalet, samma sak där det finns ingen ångspärr, men där finns det ingen fuktspärr, kan det bli problem här?
 
och så en fråga till,snickarna använde 60cc mellan reglarna och 12mm plyfa, istället för 15 plyfa och 45 CC. men på väggen där toastolen och handfatet hänger är det gjort med "extra allt" tändfat sitter skruvat i kuttingar, och toastolen hänger på tvärställda 140mm reglar.
men lite orolig att det blir tjafs om material och regel CC
 
M martini65 skrev:
det kan bli lite diskussioner om jag säljer huset framöver
Jag skulle kunna sätta en månadslön på att det inte kommer bli några diskussioner.
 
M martini65 skrev:
två andra frågor, som hänger ihop med detta.
bredvid badrummet gjorde jag en otalet, samma sak där det finns ingen ångspärr, men där finns det ingen fuktspärr, kan det bli problem här?
Vad är det för väggbeklädnad?
 
I toa är der 12mm plyfa.12mm gips och kakel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.