Jag gjorde om badrummet för två månader sedan och upptäcker nu när jag tittar på bilder att snickarna inte satte ångspärr mot isoleringen och reglarna innan plywoodskiva/gipsskiva monterades, hela badrummet är klätt med ardex tätfolie, så jag antar att det inte "läcker varm fuktig luft från badrummet, Jag antar att man måste göra om allt från början, hur snabbt blir det fukt i reglar som det är nu
 
Man brukar inte ha diffspärr där eftersom det finns risk att att fukt stängs in mellan den och tätskiktet. Möjligen en ångbroms.
 
det är det jag menar, men nu sitter det ingenting, kommer skivorna bakom tätskiktet bli fuktiga
fasaden det är en tegelfasad med ca 15cm isolering.
 
Tätskiktet i badrummet fungerar ju som diffspärr, så det kommer ingen fukt den vägen iallafall. Hur har man gjort i övergången mellan vanliga ytterväggarna och väggen bakom badrummet?
 
Det ska inte vara ytterligare ett tätskikt där. Det låter som att det är rätt gjort.
 
i övriga väggar är det svart tjur/plasfilm, huset är byggt 1972. när jag läser GKV så skriver dom att det skall finnas en ångbroms, och måste en sån till blir jag tvungen att riva hela badrummet, och göra allt från början,
 
M martini65 skrev:
i övriga väggar är det svart tjur/plasfilm, huset är byggt 1972. när jag läser GKV så skriver dom att det skall finnas en ångbroms, och måste en sån till blir jag tvungen att riva hela badrummet, och göra allt från början,
Är det inte bättre att du läser de svaren som trillat in här ovan istället?
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Man ska alltid ha det tätaste mot insidan och i ditt fall är det troligen tätskiktet.
Hade du haft ett tätskikt med lågt ångmotstånd och sedan en plast i väggen med högre ångmotstånd så hade fukten fastnat i väggen och orsakat skada. Så jag kan tycka att det är korrekt gjort.
 
men tror inte jag gjort mig förstås, det finns bara tätskikt i badrummet, ingen ångboms mellan plyfa och reglar/isoleing, så det är kalkluft hela egen fram till tätskiktet, det är fel enligt alla sidor på internet, det kommer att bli fukt någon stans i möte mellan var skiva och kall luft, och även om isoleringen är fuktig kommer det att krypa över till plyfaskivan, vad säger ni?
 
Varifrån ska fukten komma? Genom tätskiktet?
 
men du har väl isolering i väggen? Då blir ju aldrig insidan så kall.
Du stoppar ju fukten med tätskiktet. Tanken med det är att det ska vara så tätt (högt diffusionsmotstånd) att fukten inte ska ta sig igenom.
 
från den kalla uteluften, som möter en varm skiva, det finns fukt i luften.
 
Det är bra som det är. Dubbla tätskikt riskerar att orsaka problem.
 
men det är inte tätt,tegelvägg, vindskiva isolering.
 
Isoleringen ska hålla kylan ute.
Om kall luft möter en varm skiva blir det varm torr luft av den. Du skulle få kondens på insidan av väggen om det fanns kall luft i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.