Jag har idag fjärrvärme i min villa. När jag åker längre perioder vintertid, brukar jag dra ned värmen i huset genom att sänka temperaturen på reglercentralen i min fjärvärmeanläggning. Reglercentralen jag har är en Siemens RVA36/531. Jag skulle gärna vilja ha möjligheten att fjärrstyra denna på något sätt, tex genom att ändra från beredskap till Automatikdrift. Detta vill jag göra något dygn innan jag kommer hem, för att på så sätt få upp värmen i huset i god tid.

Jag har Telldus Tellstick Net i mitt hus idag och såg att man med en annan reglercentral skulle kunna fjärrstyra dessa funktioner. Se https://forum.m.nu/hemautomation-te...lercentral-rvs46-530-med-tellstick-t3488.html

Två frågor.
Den regulator jag har idag klarar inte att kopplas in på samma sätt, eller?
Jag antar att jag skulle kunna ersätta existerande regulator med RVS46.530/11.
Någon som testat detta, eller har andra förslag på en fjärrstyrningslösning för min fjärrvärme!
 
Om jag läser manualen rätt så ska det finnas en ingång, H1, som kan användas till det du vill.
 
L
H1 ingången är nog en digital del med någon styrningsenhet som tillbehör , har inte satt in någon så jag vet inte riktigt hur det fungerar
Har du en inedel nu , antag att du sätter en inedel till , ställer den i berdskap och skiftar mellan dessa med ett relä som du styr via dina grejer du har nu
Kan det vara något , tror inte det är några stora pangar
 
Är det inte en sån här du har?

https://www.seom.se/globalassets/fjarrvarme/dokument/manualer/manual_simensrva36.pdf

Att koppla om mellan två styrenheter som ska styra samma shuntmotor låter onödigt komplicerat. Om det absolut inte går att fjärrstyra reglercentralen så kan en lösning vara ett fjärrstyrt relä som kopplar in ett extra motstånd till ute- eller innegivaren så att den luras att tro att värmebehovet är mindre.
 
L
useless useless skrev:
Är det inte en sån här du har?

[länk]

Att koppla om mellan två styrenheter som ska styra samma shuntmotor låter onödigt komplicerat. Om det absolut inte går att fjärrstyra reglercentralen så kan en lösning vara ett fjärrstyrt relä som kopplar in ett extra motstånd till ute- eller innegivaren så att den luras att tro att värmebehovet är mindre.
Det var så jag tänkte från början , att lura den tro annan temp , men tror det blir svårt ,
en innedel har en frysskyddsfunktion därav kanske enklare att skifta mellan två sådana
TS ville ha frysskyddsfunktionen när åkte bort
 
useless useless skrev:
Är det inte en sån här du har?

[länk]
Stämmer. Idag drar jag manuellt med reglaget typ 5 grader när jag reser bort. Att jag föreslog beredskapsläget var främst då jag inte trodde något annat var möjligt. Jag är öppen för båda idéer. Men vad blir enklast?
 
Enklast är att använda fjärrstyrningsingången och programmera den att göra det du vill.
 
Och hur gör jag det...:D
Vilka delar behövs och görs programmeringen?
 
Du behöver en tellstickmottagare med relä (ett riktigt mekaniskt relä) som du ansluter mellan M och H1. Sen ställer du in värdet 1 på parameter 96 så ska den växla driftsätt beroende på reläet. Manualen är lite otydligt...

Bäst är att testa först genom att sätta parametern och kortsluta mellan M och H1 med en kabelstump och se vad som händer.
 
Nackdelen med att använda ett Nexarelä och Tellstick är att du inte kan vara säker på
om mottagaren är på eller av, det finns ingen återkoppling på att det fungerar, och om den får ett kort avbrott i sin strömförsörjning så kommer den inte ihåg om den var av eller på.

Jag hade hellre använt mig av ett Wifi-relä, då ser du i appen om relät är draget eller ej och kan välja vad
som ska hända om strömmen försvinner och kommer tillbaka.
Det går även att schemalägga med tider och datum.
https://www.itead.cc/smart-home/inching-self-locking-wifi-wireless-switch.html
 
Köpte idag en nexa lcmr-1000. Är det vad ni kallar ett nexa-relä?
 
useless useless skrev:
Du behöver en tellstickmottagare med relä (ett riktigt mekaniskt relä) som du ansluter mellan M och H1. Sen ställer du in värdet 1 på parameter 96 så ska den växla driftsätt beroende på reläet. Manualen är lite otydligt...

Bäst är att testa först genom att sätta parametern och kortsluta mellan M och H1 med en kabelstump och se vad som händer.
Om detta funkar, dvs relä avgör om det är beredskap eller normaldrift, kommer manöverpanelen indikera vad som är i drift just nu, dvs som idag?
 
Observera att LCMR-1000 ej har potentialfria utgångar. Den lägger alltså ut 230V på sin utgång.
Om du ska koppla in den, måste du har ett mellanrelä som ger din reglercentral en spänningsfri slutning/brytning.
 
E etompau skrev:
Observera att LCMR-1000 ej har potentialfria utgångar. Den lägger alltså ut 230V på sin utgång.
Om du ska koppla in den, måste du har ett mellanrelä som ger din reglercentral en spänningsfri slutning/brytning.
Bra.. Då använder jag den till annat.. men vad ska jag köpa från nexa för att få vad som behövs?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.