Vad gäller egentligen för rörgenomföringar i golv i tvättstuga? Kommer ha inkommande vatten, tappvattenfördelare och golvvärmefördelare i tvättstugan. Hade först tänkt gjuta klack och tätskikta in klacken och ha fördelarna synliga, men efter att ha läst säkert vatten så verkar detta inte ok? Där talas om genomföringshylsa om det går genom golv och min 100mm mellan rör.
Enligt säkert vatten låter det som jag måste ha genomföringshylsa för inkommande vatten, och placera fördelare i fördelarskåp och inte ha några rör-genomföringar i golv.
Tvättstugan finns i dagsläget och kommer förlängas med 1m och det är i denna nya del som fördelare etc. kommer hamna. I den gamla tvättstugudelen finns redan genomföringar i golvet.
Hur hade ni gjort?
 
L
Det går att ha en klack , den ska vara 10 cm över tröskelhöjd och gjutes , GV-rör gjutes in direkt vattenrör ( rör-rör , yttre röret ) ska gå upp över klacken ca 10 cm , fördelare placeras på väggen
 
Var hittar du det? Citat säkert vatten 2016:1 kap 3.3
"
Rörgenomföringar i golv i tvättstuga, apparatrum eller i annat
utrymme med vattenvärmare, värmepump eller liknande
kan utföras med en genomföringshylsa. I småhus som inte
har tvättstuga eller annat apparatrum kan rörgenomföringar
till vattenvärmare, värmepump eller liknande göras med en
genomföringshylsa i bad- eller duschrumsgolv, dock inte i
plats för bad eller dusch. Se g. 3.3.1b."
 
Krilleman
L Liteavvarje skrev:
Det går att ha en klack , den ska vara 10 cm över tröskelhöjd och gjutes , GV-rör gjutes in direkt vattenrör ( rör-rör , yttre röret ) ska gå upp över klacken ca 10 cm , fördelare placeras på väggen
Klacken har faktiskt aldrig varit godkänd i text.

Jag har nyligen förnyat säkervatten (5-års intervaller för förnyelse) och han som höll i detta försökte i det yttersta förmedla att klacken aldrig varit godkänd. Hans teori på varför det har blivit allmänt vedertaget med klackar är en bild i en äldre utgåva på en serviceledning (Sidan 25 i reglerna från 2011) . Men det har aldrig funnits en text som säger "lösningen är en klack för alla genomföringar".
 
Ok, men skulle du med gott samvete gjort en klack och dragit upp allt där?
Eller hur kan jag jobba runt det utan att behöva bygga in det i väggen med tillhörande fördelarskåp?
 
L
Man tager vad man haver sa Kajsa Varg och kokade soppa på en spik :)
Nu är det väl lite så att , vad är möjligt att göra utan att riva ett halvt hus för att åstadkomma
något som är vettigt i vattenhänseende , det ska även vara försvarbart ekonomiskt
Dessa säker vattenregler är ett krav vid nybyggnation och inte vid lite ombyggnad av äldre hus
 
Krilleman
Allt blir ju direkt en kostnadsfråga för slutkunden. Skåp är ju att föredra, även för vattenmätaren.

Kostar dock massor med material och allt pyssel som det drar med sig. Många kunder är inte redo att betala för det och då blir det en avrådan om företaget är anslutet till säkervatten. (Hette avvikelserapport förut)
 
L
Krilleman krilleman_215 skrev:
Allt blir ju direkt en kostnadsfråga för slutkunden. Skåp är ju att föredra, även för vattenmätaren.

Kostar dock massor med material och allt pyssel som det drar med sig. Många kunder är inte redo att betala för det och då blir det en avrådan om företaget är anslutet till säkervatten. (Hette avvikelserapport förut)
Vet inte , men menar du att dom vägrar sätta in en mätare på grund av en klack . intressant att veta
 
Krilleman
Absolut inte, kunden får koppla VVS hur denne vill. Även en certifierad rörmontör får frångå reglerna i säkervatten om så kunden önskar det.

Dock så blir ansvaret för ev problem senare kundens, helt enligt skriftlig avrådan.

Alltså ska en certifierad rörkrökare säga: Vi kan utföra installationen enklast möjliga utan att följa rådande branchregler men det blir på ditt eget ansvar. Korrekt sätt att utföra detta vore.... osv. Skriftlig avrådan som kund skriver på skall dokumenteras!
 
Nu har jag läst lite till. Som jag tolkar det så räcker det med ett tätt utrymme med skvallerrör. Så om jag bygger en låda på typ80*80*20cm där jag gömmer fördelarna. Tätskiktar botten på lådan och drar ut skvallerrör. Tvättstugans plastmatta viks upp mot lådan.
 
Krilleman
S swirve skrev:
Nu har jag läst lite till. Som jag tolkar det så räcker det med ett tätt utrymme med skvallerrör. Så om jag bygger en låda på typ80*80*20cm där jag gömmer fördelarna. Tätskiktar botten på lådan och drar ut skvallerrör. Tvättstugans plastmatta viks upp mot lådan.
Absolut kan du bygga eget utrymme som är vattentätt.

Glöm inte att skvallerröret ska vara minst 20mm invändigt!
 
I mitt fall blir det semi hempulat. Firma gjuter platta och fixar gv-fördelare, jag fixar tappvatten tror jag.
Äh, egentligen vill jag mest ha mitt på det torra mot försäkringsbolaget. Rent logiskt borde det säkraste vara att gjuta klack (som tätskiktas) och ha fördelarna helt synliga. Då gör jag inga golvgenomföringar, får 10cm uppvikt på golvmattan och tät botten. (tät botten=tät klack och golvet i tvättstugan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.