Vi har två bilar som behöver kopplas till samma 10A uttag. Behöver alltså växla mellan de båda motorvärmarna så att de båda inte drar ström samtidigt för att inte överbelasta uttaget.

Tänker mig en automation med två mottagare som ser ut så här:
1. Startar mottagare nr1 i rätt tid beroende på utetemperatur och avresetid
2. Väntar 15 minuter innan den stänger av och startar mottagare nr2.
3. Väntar 15 minuter innan den stänger av och startar mottagare n1.
4. Upprepar 2 och 3 i en loop 10 gånger (5 timmar) eller avbryts tidigare med fjärrstyrning.

Vad behöver jag? Nexa? Z-Wave? Telldus?
Jag kan inget om det här.
 
L
Hur har du det nu , ett vägguttag vid parkeringen ? svårt då med allteneringen direkt från det
bäst med två uttag och en klocka i varje , då kan du ställa vad du vill för respektive bil .
Kan vara bra om ni åker på olika tider
 
Förutom att du behöver nån form av fjärrstyrda brytare i/vid uttagen så behöver du nånting som styr dom. Om du inte kan nånting alls om det och inte har hållit på med hemautomation tidigare så är det en viss uppförsbacke... Inte omöjligt dock. De flesta system har stöd för något scriptspråk där man kan göra lite mer avancerade saker.

Mitt tips är att du skaffar en Raspberry PI och en Z-wave-USB-sticka samt några brytare, installerar Domoticz på PI'en och börjar labba lite.

Fördelen med Z-wave är att det är dubbelriktad kommunikation och många brytare har inbyggd effektmätare. Med hjälp av den kan man avgöra om det sitter något inkopplat i uttaget och anpassa switchningen utifrån det (eller skicka ett larm om att man har glömt att stoppa i sladden till ena eller andra bilen).
 
Har inte hållit på med hemautomation, men har en utbildning inom industriell automation (på den tiden det fanns Simatic S5...) så det ska nog lösa sig.

Bra tips med Domoticz. Hade inte koll på det. Verkar tom fungera på min Synology NAS! Ska undersökas.
 
L
useless useless skrev:
Förutom att du behöver nån form av fjärrstyrda brytare i/vid uttagen så behöver du nånting som styr dom. Om du inte kan nånting alls om det och inte har hållit på med hemautomation tidigare så är det en viss uppförsbacke... Inte omöjligt dock. De flesta system har stöd för något scriptspråk där man kan göra lite mer avancerade saker.

Mitt tips är att du skaffar en Raspberry PI och en Z-wave-USB-sticka samt några brytare, installerar Domoticz på PI'en och börjar labba lite.

Fördelen med Z-wave är att det är dubbelriktad kommunikation och många brytare har inbyggd effektmätare. Med hjälp av den kan man avgöra om det sitter något inkopplat i uttaget och anpassa switchningen utifrån det (eller skicka ett larm om att man har glömt att stoppa i sladden till ena eller andra bilen).
Ursäkta mig , varför trassla till det med en massa elektronik . när det finns enklare saker.
Det du säger kan nog fungera bra , men ett intag till bilarna sitter med specialkontakt i nosen på bilarna och går direkt till motorvärmare , samt in i kupen till ett vägguttag för kupevärmare
Det blir en oöverkomlig ombyggnad av det som finns i bilen för att styra det , eller en låda som allt ska sitta i , med två uttag
En motrovärmare är på ca 500 till 800W och säkringen 10A klarar två stycken , men inte någon kupevärmare samtidigt
Vad händer om åskan går , då kan den elektronik som finns vissna rätt tvärt
Till TS byt Vägguttaget till tvåvägs , kanske två envägs en liten bit från varandra så klockströmbrytarna ( dom finns i utförande för utomhusbruk )får plats , dom är lite breda och inte får plats i ett dubbeluttag
 
L Liteavvarje skrev:
varför trassla till det med en massa elektronik . när det finns enklare saker.
För att det är kul.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
L
useless useless skrev:
För att det är kul.
Javisst kan det vara kul med teknik :), men det ska var överkomligt , och praktisk handhavande , icke förty kan det vara praktiskt med tekniken , men en liten fråga till dig som vet lite mer än mig i teknikens värld , ( jag är inte helt borta ) varför ska alla grotta in sig och bli slavar under tekniken , min uppfattning är , var inte motståndare till den , utan använd den på ett förnuftigt sätt och bli inte en slav .
Som man ser i dag så är det en salig röra på teknik , alla ska vara tillgängliga vid alla tider på dygnet , sitta i Thailand och se om mjölken i kylen surnat ( lite hårt draget men ändå ) snacka om stressfaktor , som ett otal människor utsätter sig för frivilligt eller för att andra har det , det blir och är en statusfråga
 
Att alternera mellan bilarna är i stort sett samma sak som att köra båda bilarna på halva effekten. Man får vara på sin vakt att den inte kyls ned lika fort i pausen som den värms.
Motorvärmare är väl på 500-800 W? Då kan du köra båda samtidigt.
 
Fairlane
Ett alternativ är kanske det tråkiga, att dra fram ett uttag till som sitter på en egen säkring. Kanske blir det inte så mycket dyrare?

Det borde annars gå att köra båda bilarna samtidigt, med varsin liten kupévärmare i de flesta fall? En kupevärmare drar bara angiven effekt i -20 (-25?) grader, sen drar den mindre och mindre ju varmare det blir, så är det väldigt sällan så kallt hus er så kanske det fungerar? Om det blir så kallt behöver man starta värmare någon timme eller så före värmare 2, så klarar man sig nog också.

Om en liten värmare räcker eller inte beror på bilmodell, hur sen sitter och hur länge den får gå. Själv har jag en kupevärmare som går att ställa om i två lägen. Jag kör hellre lite längre på den lägre effekten så blir motorn lite varmare utan att bilen blir till en bastu,
 
L
Fairlane Fairlane skrev:
En kupevärmare drar bara angiven effekt i -20 (-25?) grader, sen drar den mindre och mindre ju varmare det blir,QUOTE]
Finns det sådana kupevärmare som är godkända och går ned i effekt ju varmare det är , intressant kanske behöver en , vad jag vet så får det inte finnas termostat eller elektronisk begränsning , bara effektväljare på kupevärmare för forden
 
L
Blev något fel läs i det grå med pil ned
 
Ett annat klart tråkigt alternativ, är ju att du sätter en växlande timer som omväxlande kopplar frma ström till uttag1 och två, med 10 - 15 minuters växlingstid. Då har du visserligen inte löst det där med avresetid, men där kan man väl köra med en enkel fjärrstyrning.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Annars är det väl enklare att bara knåpa ihop lite elektronik som strömbegränsar till 10A ? Då kommer båda bilarna få så mycket effekt det går samtidigt.
 
Fairlane
L Liteavvarje skrev:
Finns det sådana kupevärmare som är godkända och går ned i effekt ju varmare det är , intressant kanske behöver en , vad jag vet så får det inte finnas termostat eller elektronisk begränsning , bara effektväljare på kupevärmare för forden
Jag har uppfattat det som att samtliga kupevärmare är så sedan 1990-talet. PTC-tekniken gör att den drar mindre effekt när den blir varmare. Kollade ett test på kupevärmare från 2012 på Vi Bilägare. Av 16 testade värmare drog 4 lite mer än angivet, medan övriga drog mindre än angivet, så har man en av de senare så har man lite marginal extra.
 
Ja, båda våra gamla volvo-kupévärmare (som nu mera tjänstgör som värmfläktar i torkrummet) har temostater och förra tjänstebilen från 2011 med värmare från DEFA(tror jag det var) hade reglering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.