Intressant tråd (tyvärr...(!)):
Vi hade samma problem för 2-3 år sen. Vi använde inte sköljmedel och maskinen var endast 3-4 år gammal. Vi körde 90graders program såväl med som utan både ättika och citronsyra. Dock fick vi inte bukt på problemet och till slut gav vi upp och köpte ny tvättmaskin.

Idag kör vi mestadels med såpa-baserat tvättmedel (typ Grumme) eftersom det inte innehåller de ämnen som leder till surlukt. Idag luktar vi gott igen. Och vi använder sköljmedel då o då.

Vi förstod det som att de nya, icke såpa-baserade, medlena saknar det "enzym" (eller vad termen nu var...) som tar död på surlukt och som fanns med förr. De är för giftiga och har därför tagits bort.

Nåväl, önskar dig bättre lycka (så du slipper byta tvättmaskin)!
 
A
Du skulle använt diskmaskins tabletter...
 
electroluxaren skrev:
Du skulle använt diskmaskins tabletter...
Mhmm, inser det nu...
 
Undvik tvättmedel med zeoliter så slipper du problem med dålig lukt. Det är zeolitpulver som inte löser sej i vatten och bildar en beläggning som blir en grogrund för mikrober och slutligen dålig lukt i tvättmaskiner.
Använd hellre flytande tvättmedel som inte innehåller zeoliter :). Själv använder jag Lidls Fromil Color på flaska. Späder ut den 1:1 med vatten så det rinner bättre från tvättmedelsfacket
gaia
 
harry73
Ättika är ett bra tricks som vi också använder ibland, men även hushållssoda/målarsoda är ett bra medel. Ska lösas upp i vatten innan man använder det. Är kläderna riktig smutsig kan man lägga dom i blöt i en lösning med soda.

När vi hade en toppmatad tvättmaskin hällde vi in hela hinken med tvätt inkl sodalösning så att den även användes under förtvätten
 
Jag har aldrig råkat ut för dålig lukt trots att vi kör sköljmedel, mycket 40 graders osv.
Men jag är noga att gummit runt öppningen hålls ren, tar bort tvättmedelsfacket regelbundet (det kan bli mögel innanför den samt i själva tvättmedelsfacket)
Låter alltid tvättmedelsfack och luckan stå öppen när man inte använder den.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Har nu testat en hel del efter alla tips här, kört 90 grader, ättika, extra sköljning, mindre sköljmedel och så vidare och måste nog säga att jag upplever en positiv förbättring!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.