Håller på och bygger om lekrummet i källaren till kontor. Det är andra gången jag gör det så nu tänkte jag göra det rätt :)

Ursprungligen lågt det en heltäckningsmatta limmad direkt på betongplattan. Den rev jag bort och ersatte med 30mm cellplast, ovanpå det underlagsfoam och klickgolv. Detta dels för att isolera lite men också för att få golvet i nivå med ett angränsande rum. Konstruktionen är ju inte helt tillfredsställande, dels därför att cellplasten är mjuk och golvet sviktar och delar på sig, men också för att det är rätt kallt på golvet. Det är nåt billigt Byggmax-laminat.

Så vad är "rätt" sätt att lösa det? Tunnare lager frigolit med golvgips för att få stabilare underlag och sen trägolv? Eller finns det något annat skivmaterial som kan passa?
 
Hårdare cellplast kanske?
 
Gissar att du har en källare som saknar utvändig isolering på undersidan och kan därför antas ha höga fukthalter i betongen.

Det rätta sättet om man inte väljer klinker (som ju är jättekallt) är att närmast betongen ha något som andas bort fukten utan att bli dåligt. Man kan t.ex. välja att lägga ett ventilerat golv där luften under golvet kan cirkulera eller tom ventileras bort med fläkt.
Vi valde en annan lösning som var att köpa sådan heltäckningsmatta som är avsedd för t.ex. uterum mm, som en ganska gles nålfiltsmatta. Den är fullständigt genomsläpplig för fukten från plattan men gör samtidigt att golvet känns förvånansvärt varmt. Billigt, ganska diskret och lätta att lägga/byta.
 
Skulle tro att det som ligger där är EPS 80, billigast tänkbara från Byggmax, så det kanske funkar att lägga hårdare cellplast.

Såg nu att under cellplasten verkar de ligga en spånskiva så cellplasten ligger alltså inte direkt på betongen, det kanske ligger cellplast under spånskivan redan. Skall kontrollera om jag kan peta dit mina 30mm extra cellplast som jag ju redan har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.