Vad kan man lägga för tak på ett gult tegelhus i ett villaområde där husen ser likadana ut?
Alla hus har från början sett likadana ut med gul tegelfasad och rött/brunt tak. Jag vill att husen ska skilja sej lite mer ifrån varandra.
Ett hus är putsat vitt men jag vill gärna ha kvar den underhållsfria tegelfasaden.
Vissa hus har numera mörkare betongpannor. Ett hus har brunglaserade takpannor vilket jag tycker är snyggt.
Jag funderar på antingen ett ärggrönt Planja Trend plåttak eller Bender Palema 2kupig olivgrön.
Blir ett ljusgrönt tak för skrikigt och passar inte in? Dom olivgröna betongpannorna kanske passar bättre in i området?
Husen på andra sidan gatan är vita 1-plan med mörka tak
Gult tegelhus med rött tegeltak i ett villaområde med liknande hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
6 610 skrev:
Blir ett ljusgrönt tak för skrikigt och passar inte in?
Det tycker jag i alla fall.

Man kan ju göra ett sånt hus mer personligt genom att måla om källarväggen och det syns nog mer än färgen på taket när man är i marknivå.
 
Jag tror också det. Det lutar åt mörkgröna pannor istället. Taket ska ändå bytas så då kan man passa på att göra det lite roligare.

Tänkte knacka bort skorstenen och sätta en ny i plåt ovanför vadagsrummet.
Den gamla skorstenen används inte, kan man bara knacka bort stenarna ner till under råsponten och täcka hålet med ny råspont eller måste man ha isolering också och plugga hålet i skostenen?
 
Huset verkar vara byggt i slutet av 1950-talet, dvs det är troligen ca 60 år gammalt. Från början hade det säkert takpannor av lertegel. Vid någon tidpunkt är dessa utbytta mot de befintliga betongpannorna, som kanske är högst 30 år men ändå fulla med påväxt. Har du råd, tycker jag du ska undvika nya betongpannor. De har begränsad livslängd och åldras tråkigt. Det snyggaste du kan lägga är ljusbrunt glaserat lertegel. Det håller och håller sig fräscht resten av ditt liv. Jag tycker som BirgitS, inte ljusgrönt. Plannja Trend är ett utmärkt material som inte passar in här. Har du bara en rökkanal i skorstenen? Jag skulle nog tänka mig för både en och två gånger innan jag tog bort den.
 
Jag tycker att de påminner om de dom låg på vårt förra hus. De var lagda 1970 tror jag. Så de kan vara äldre än 30år. Men det verkar å andrasida konstigt att byta redan efter 20år. På vårt hus hade bytts på grund av utbyggnad och renovering i 70tals stil.
 
Det är inte helt ovanligt att folk lurats att kasta sina gamla lertegelpannor, så att takläggarna (oseriösa sådana) kunnat sälja nya betongpannor. Det finns slott i Skåne som har lertegel sedan 1500-talet. Jag håller med Daniel 109. Skulle jag gissa pannornas ålder utan hänsyn till huset, skulle jag säga 40 år.
 
Ska fundera på det med skorstenen. Har haft planer på att göra lite modernare ventilation men det kanske blir att behålla det original istället. Det har ju fungerat i snart 60 år.

Det stämmer att pannorna är runt 40 år. Dom klarar sej säkert ett tag till. Däremot börjar takfönstret bli skruttigt och jag skulle vilja byta det mot en liten takkupa och dessutom sätta en skorsten upp genom taket så då känns det vettigt att byta allt.

Glaserat tegel är snyggast jag håller med. Men då blir det mörkgrönt och vita trädetaljer på huset, det tror jag blir snyggt.
Men teglet kostar väl minst dubbelt så mycket som betongpannorna?
Det är visserligen inget stort tak så det blir inga jättepengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.