Håller på att renovera en gammal sidobyggnad, på 30-taket var det ett stall, har sen genom åren agerat förråd och garage såvitt jag vet. Nu är tanken att det ska bli ett gym, fast med ambitionen att det ska bli tillräckligt fint för att även kunna fungera som gästhus (om än utan vatten)

Gamla sidobyggnaden med öppen dubbelport, tomma väggutrymmen och synligt betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittills har jag rivit ner 2-3 lager innertak och öppnat upp till nok samt rivit en innervägg.

Blev en intressant överraskning när jag insåg att golvet var ett par decimenter längre ner i det gamla sidoutrymmet som agerat vedbod tidigare. Men har sett en gammal ritning, och tror den lägre golvnivån är där hela byggnaden legat från början. På den tiden fanns det även en eldstad och total fyra stycken "rum" i byggnaden.

Renoveringsprojekt av gammal sidobyggnad med synliga takbjälkar och delvis putsade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så tänkte höra med er hur ni tycker jag ska fortskrida med renoveringen.

Där är en liten doft där inne som inte känns helt fräscht, även efter att ha stödat och spolat av väggar golv kan man känna den svagt. Funderar på om det kan vara taket som inte är i toppskick och skulle behöva åtgärdas? Framför allt ovanför den gamla vedboden är det ganska mörkt. Renoveringsprojekt av ett gammalt byggnadstak med blottade träbjälkar och synliga taksparrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en gammal sidobyggnad med träväggar och balkar synliga efter rivet innertak, redo för renovering till ett gym/gästhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är detta okej? Borde jag tvätta av det med typ mögeltvätt?

Min nuvarande tanke är att jag ska isolera insidan av taket med polyuretanskum (foamking). Sen tänkte jag det får kläs med gips eller annan lämplig beklädnad, men med balkarna synliga. Jag ska givetvis tvätta balkarna och dra ut alla spik innan dess :) Sen tror jag det får bli vitmålade också.

När det kommer till golvet ser jag det som att jag har två alternativ, antingen bilar jag bort de existerande golvet hela vägen ner till jord och fyller sen på med dränering, isolering och gjuter ett nytt betonggolv. Eller så bara fyllter jag på med betong så att hela golvet hamnar i nivå och lägger typ en centimeter extra över hela för att få en ny jämn fin yta. För-/nackdelar?

Som ni såg på bilden ovan så har den mesta putsen lossnat på några väggar, de verkar vara klädda med typ asfaltpapp eller dylikt, gissar för att hålla fukt ute,men verkar inte göra under för putsens fästförmåga. Borde jag försöka få bort det, eller kan jag lägga ny puts så som det är nu?

Helhetsplanen är väl:
1. Rengöra taket?
2. Bila bort golv
3. Gjuta nytt golv
4. Fräsa in vp-rör för el i väggarna
5. Putsa om all väggar
6. Isolera taket
7. Ny elcentral
8. Måla väggar
9. Byta fönster/dörrar (enkelglas, visa rutor känns till och med plastiga)
10 . Laga puts efter fönsterbyten
11. Måla taket och putslagningar från fönsterbytet
12. Golvbeklädnad, typ klinkers? polerad betong?

X. Flyta luft/luft-värmepump som "blir över" från huvudbyggnaden till sidobyggnaden så den blir uppvärmd.

Låter det som en vettig plan? Anledningen att jag läger fönstren så sen är att jag inte har några direkta pengar till det här projektet, och fönster kostar en del. Tanken är att de ska bli teak-fönster för att matcha huvudbyggnaden (30-tals funkis), och garageporten får bli någon form av snyggt parti med mycket glas där också.

Avslutar med två extra bilder, den ena ser man elkabeln som kommer ifrån huvudbyggnaden i hörnet där jag tänkt det ska bli elcentral.
Renoveringsprojekt av sidobyggnad med synlig elledning och öppen dörr mot höstlig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsfas i gammal sidobyggnad med exponerat tak och skadade väggar, före renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huset är utanför detaljplanlagt område, så allt detta borde väl gå fint att göra utan några bygglov? Hade jag på något vettigt sätt kunnat förbereda för att koppla in vatten och avlopp om jag i framtiden vill göra det till ett riktigt bostads hus med egen wc? (då behövs säkert bygglov)
 
Om huset ligger utanför detaljplanelagt område och utanför s.k. samlad tätbebyggelse (kommunen har koll på vad som räknas dit) krävs inget bygglov, inte ens för WC, om det redan finns vatten och avlopp i någon form.
Av bilderna att döma tycker jag att spännvidden för takbjälkarna verkar alltför stor. Om du talar om spännvidd och bjälkesdimensioner, kan du få reda på om du behöver göra en tillfällig förstärkning.
Jag tycker dina planer är ambitiösa och lovvärda. Att behålla ett funkispräglat garage till ett funkispräglat hus kan göra mycket till helheten. Det är bara bra att ta god tid på sig.
 
Glöm inte att du måste ha en luftspalt mot yttertaket när du ska isolera taket.
 
Behåll fönstren och bryt ner kulören till husfönstrens kulör.
Behåll portarna och gör en glasvägg med glasdörr innanför portarna.
Sätt upp en bur av armeringsmatta med någon form av pergola eller tak så får du en skyddad uteplats mellan dörrarna om de är halvöppna, och ljusinsläppet I rummet blir fantastiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.