Hej!
Håller på att renovera ett uterum som är 15kvm stort. Har reglat upp med cc30, och 22mm golvspån. Skall nu lägga en värmeslinga, Ebeco Cable Kit 200 där slingan är 4mm i diameter. Fråga:

Måste jag flytspackla 15 mm? Räcker det med 10mm eller rentav 8mm? På de flesta ställen står det att man ska ha 15mm men det står inte varför. Behöver jag även lägga armerimgsnät? Har läst både de som rekommenderar och de som lägger utan nät och utan att något händer. Enligt Ebeco kan man lägga denna slingan direkt på golvspån men läser man på vissa flytspackelmärken skall det vara armeringsnät, rörigt är ordet :)

Hoppas någon kan svara!
Mvh Oskar
 
Det är ju för att rätt styvhet ska uppnås, varför ska du inte följa dom rekommendationerna?
Kör 15mm och rotarmering så slipper du göra om sen.
 
  • Gilla
Oskarfaglefelt
  • Laddar…
Vad ska du ha för golv?
Eller ska du ha flytspacklet som ytskikt.
Vi flytspacklade 0-30mm inomhus på golvspån, men vi har ett 8mm laminatgolv på som inte bryr sig om mindre sprickor i underlaget.
 
Om du skall ha golvvärme så skall du följa anvisningarna från tillverkaren av värmeslingan. Skälet till tjockleken är att det uppstår spänningar i materialet vid uppvärmning. Är skiktet då för tunt så spricker det. Med risk för skador på kabeln. Ett annat skäl från värmetillverkaren är att om slingan ligger för ytligt, så blir det ojämn värme. Du känner värmen fläckvis, men det är kallt mellan slingorna.

Du skall dessutom följa anvisningar för det spackel du väljer, säger de armeringsnät, så gäller det.

Olika spackel har olika hållfasthet. En del innehåller glasfiberarmering, andra inte osv.
 
  • Gilla
Oskarfaglefelt
  • Laddar…
I ditt fall skulle jag def lägga minimum 15 mm, sen nätet skulle jag ev kunna välja bort beroende
på vilket spackel! Skiljer väldigt mycket mellan olika spackel vad dom klarar av.
Dock blir det alltid säkrare med rotnät som Stefan N säger.
Finns i ditt fall ingen som helst anledning att spara på några säckar spackel.
Du får dessutom en bättre värmefördelning ju tjockare spackelkaka du har.
 
  • Gilla
Oskarfaglefelt
  • Laddar…
Tack för svar! Jag ur reglat upp med 45x220 och dessa är drygt två meter långa då rummet rektangulärt. Ytbeläggning blir antingen klinker eller laminat. Golvvärmen är tänkt som komfortvärme och skall inte fungera som enväldig uppvärmande av rummet vid kallt väder :)

Branchreglerna verkar i de flesta fall utgå från våtrum med cc600 där man då skall spackla 15 mm för att uppnå rätt böjstyhet. Tänkte att cc 300 kunde få bort några mm och ca 135 kilo spackel för att underlätta då jag ska göra detta själv. Är såklart inte ute efter att fuskbygge åt mig själv.

Men jag har iaf hört med Ebeco, och läst på olika spackelproduket angående detta och där går det inte heller att få enhälligt svar riktigt. En plattsättare jag pratade med menade att det räckte med 10mm spackel om man har armering och kör fiberapckalel. Ebeco menar också att man kan lägga slingan direkt på spånet. Der har också betydelse vilket ytskikt man skall ha med som nån av er skriver. Tack för alla svar, jag har fått ytterligare lite kött på benen nu! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.