Hej

Ett elbolag vill gräva ner kablar på vår tomt och sätta upp ett kabelskåp på tomten. De har kommit med ett ersättningserbjudande.

Vad händer om vi inte accepterar det? Kommer de försöka hitta en annan placering eller kommer de använda tvångsåtgärder? Hur ser processen ut i så fall?

Med vänlig hälsning,

Peter
 
R
Ja alltså det beror lite på vem det är som vill sätta skåpet.
Varit tvungen att använda ledningsrätten åt skanova ibland när inget alternativ funnits och fastighetsägaren sagt nej eller vill ha mer pengar än han erbjudits.

Ibland går det att pressa upp ersättningen lite men surnar skanova till så kör de på ledningsrätt och då får du knappt nånting.
 
Hur ser processen ut om fastighetsägaren säger nej och elbilaget vill använda ledningsrätten? Hur lång tid tar det att avgöra ärendet?
 
EON indetta fall
 
O
Det kan ta rätt lång tid att få ledningsrätt därför kan det gå att förhandla
 
Tänk på att om du nån gång vill/behöver flytta ledningarna eller det där skåpet på din tomt så är det du som kommer få bekosta allting.
Så var noga och väldigt tydlig med vart de får dra sina ledningar över din tomt.
 
Hur sannolikt är det att de kommer försöka hitta alternativ placering på annans tomt om jag inte går med på deras förslag?
 
Det är ju snudd på omöjligt att svara på då det finns så många okända faktorer.
Men om de väldigt gärna vill/behöver förbindelsen så kommer de ju hitta en annan väg.
Det finns ju garanterat en annan väg, som garanterat är dyrare att dra, de försöker bara dra den billigaste vägen först.

Gäller det allmännytta eller vad ska skåpet/kablarna nyttjas till?
 
De ska dra kablar till nya fastigheter som ska byggas i närheten.
 
Har du pratat med dom och diskuterat varför de vill dra det över din mark och inte längs med vägen som är normalt förfarande?
 
Jag ska göra det men jag ville kolla här först för att veta vad som händer om jag inte går med på deras förslag så jag vet vad mitt förhandlingsläge är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.