Mitt hus täcker idag 104m2 och har ett tillbyggt garage på 41m2. Enligt detaljplanen får huvudbyggnaden vara max 120m2 och garagebyggnaden 40m2.

Högsta prioritet är i dagsläget att bygga ut garaget. Dock kommer jag i framtiden antagligen också att vilja bygga en entre till huset på ca 5m2.

Börjar jag med entren så skulle jag ju kunna söka bygglov och antagligen få det och sedan kunna göra en attefallstillbyggnad på garaget.

Men om jag börjar med garaget kommer jag antagligen behöva använda attefallstillbyggnaden eftersom jag måste bygga på prickad mark.

Så kommer huvudfrågan: Kommer det bli svårare/omöjligt för mej att få bygglov för entren efter detta eftersom jag då fyllt upp alla 160m2 jag får ha enligt detaljplanen?
 
Hemmakatten
Vill du bara bygga ett entrétak på 5 kvm så behövs inget bygglov.
 
Sök bygglov för entren först så du kan bygga ut den. Då spelar det ingen roll om attefallstillbyggnaden gör så att ytan överstiger totalytan enligt detaljplanen.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Vill du bara bygga ett entrétak på 5 kvm så behövs inget bygglov.
Jag skall bygga en riktig entre, inget tak.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sök bygglov för entren först så du kan bygga ut den. Då spelar det ingen roll om attefallstillbyggnaden gör så att ytan överstiger totalytan enligt detaljplanen.
Ursäkta om jag var otydlig, men garaget har alltså högsta prioritet och jag kommer inte kunna börja bygga på entrén de närmsta åren (5-10år). Garaget kommer ta några år (småbarnsförälder + att jag måste gräva ur och sänka 25m2 golv och byta inkommande vatten/el)
 
Fast en Attefallstillbyggnad kan väl bara göras på bostadshuset? Eller menade du med "tillbyggt" att det sitter ihop med huset?
 
Attefallstillägg får du inte göra på prickmark.
 
Jo man får göra det på prickmark. Det man har att förhålla sig är avståndet till tomtgräns.
 
Tydligen! Jag utgick helt i från att man inte fick när jag byggde ut men det var 4,5m som egentligen begränsade mig.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Fast en Attefallstillbyggnad kan väl bara göras på bostadshuset? Eller menade du med "tillbyggt" att det sitter ihop med huset?
Precis, garaget sitter ihop med huset, man når det genom tvättstugan.

Jag hittar inget som motsäger att jag skulle få utöka garageytan med en attefalltillbyggnad.
 
Nej, det är riktigt - jag fick bara uppfattningen att det bar ett fristående garage först :).

Därmed inte sagt att någon byråkrat på kommunen tycker annorlunda....
 
Om garaget är sammanbyggt med bostadshuset räknas det in i bostadshusets area, om man ska vara korrekt. Så som jag tolkar det är ditt bostadshus 145 kvm. Om det inte står nåt i detaljplanen som säger att dessa får sammanbyggas men ändå ska räknas separat när det gäller area.
Om det nu skulle vara som jag tolkar det, så är huset planstridigt och du får bygga attefallsåtgärderna, men troligtvis inget mer än det.
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
Det behöver inte räknas ihop bara för att de sitter ihop. Mitt hus har byggyta om 120+30+15m2. Tillägget på garaget då det sitter ihop med huset.

För att röra till det än mer är fördelningen i verkligheten 100m2 hus och totalt 65m2 garage.

Bygglovet utfärdades i Nov 2016.
 
  • Gilla
rickard_89
  • Laddar…
E eemeliie skrev:
Om garaget är sammanbyggt med bostadshuset räknas det in i bostadshusets area, om man ska vara korrekt. Så som jag tolkar det är ditt bostadshus 145 kvm. Om det inte står nåt i detaljplanen som säger att dessa får sammanbyggas men ändå ska räknas separat när det gäller area.
Om det nu skulle vara som jag tolkar det, så är huset planstridigt och du får bygga attefallsåtgärderna, men troligtvis inget mer än det.
Enligt detaljplanen:
"Som garagebyggnad räknas även sådan för garage avsedd del av huvudbyggnad..."

Men jag ser ju att jag inte räknat helt rätt i första inlägget. Tillbyggnaden innehåller också tvättstuga så själva garagedelen är ju faktiskt bara ca 22m2. Det ger ca 124m2 som huvudbyggnad, och försvårar förstås att få bygga entren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.