Hej,

Jag är ny här på forumet, men har läst en hel del intressanta tips genom åren.
Vi hade stenläggare som lade marksten plus kantsten i granit.
Resultatet känns okay, men kantstenen "livar" inte rakt in till vår entré, och det är det första man (jag iaf) ser - vilket stör mig.
Sedan är några stenar avslagna.
Är jag för petig eller skall jag be dem fixa detta? Kanske helt normal finish?
 
  • Marksten med ojämn kantsten i granit leder till en entré, några stenar syns avslagna, vid skymningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd marksten och kantsten i granit som inte ligger rakt vid en entré, med några avslagna stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nylagd kantsten i granit och marksten som inte linjerar perfekt vid en entré, med några avslagna stenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Granitkantsten med ojämn linje och avslagna bitar vid en entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser det lika illa ut som på bilderna i verkligheten så hade jag klagat. Visst att det kan skilja endel det är ju sten men kantstenen borde ju ändå gå i samma linje som resterande stenläggning. Och den avhuggna stenen ska du inte acceptera. har de vart så från leverans så är det inga som helst problem för han att byta dessa hos handlare, eller bara vända på den..
 
Att det blir en kant mot graniten är inte konstigt då den är ojämn av sin natur, sen om de är stora avvikelser i linjer så är det inte roligt för ögat, avslagna hörn är inte okej i mina ögon, det är en defekt...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Sen på bollen, dock går det inte att vända på kantsten då den är gerad i hörnan på undersidan.
 
  • Gilla
Nicke_A
  • Laddar…
N Nicke_A skrev:
Ser det lika illa ut som på bilderna i verkligheten så hade jag klagat. Visst att det kan skilja endel det är ju sten men kantstenen borde ju ändå gå i samma linje som resterande stenläggning. Och den avhuggna stenen ska du inte acceptera. har de vart så från leverans så är det inga som helst problem för han att byta dessa hos handlare, eller bara vända på den..
Självklart är det omöjligt att få det perfekt, det är ju som du säger sten.
Men det är linjen, eller snarare bristen på linje som gör mig tokig ;-)
Avslagna hörn stör mig faktiskt mindre, men jag kommer ändå påpeka det.

Tack för svaren.
 
  • Ojämn stenläggning av gångväg med markerad brist på rak linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Nicke_A
  • Laddar…
Hittade mera bekymmer...
Fästpunkterna där grindstolparna skall fästas, har de lyckats gjuta in utan tanke på att grinden bör liva med stenplattorna. Blir ju snyggt med en "sned" grind, eller inte.
 
  • Felplacerade fästpunkter för grindstolpar i förhållande till lutande stenplattor på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Linjer är inte den entreprenörens starka sida,
 
  • Gilla
ADC
  • Laddar…
Har gjort en större stenläggning själv och är amatör i ämnet, min läggning har ungefär samma avvikelser som din, men som sagt var det mitt första projekt. Skulle aldrig accepterat det från en firma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.