Hej! Vi vill gjuta ett betonggolv i vårt 15 m2 (3x5 m) uthus som stått i trädgården sen 20-talet.

Det står på en gjuten sockel med höjden 20-40 cm. Delvis berg under. Och rejält blött på sina håll märkte jag när jag handgrävt mig ner 30 cm genom linoleum(!) ruttna plywoodskivor från 60-talet, sjöstensplattor och jord, morän+sand, i den ordningen.

40 skottkärror och nån ipren senare (för ryggen :rolleyes:) är det dags att beställa grus. Vill helst slippa gräva ut mera. Dessutom berg i dagen på ett par håll. Användningsområde = förråd, möjligen isolerat och underhållsvärme i framtiden. Höjd till innertak nu ca 2,40.

Är dock lite orolig för de små pölarna som bildats nu i det här djupet i rikliga regnet. Ingen möjlighet att dränera, men bör kunna leda bort vattnet från stuprören iallafall. Ytan på pölarna är precis i botten där jag grävt, så det är ingen bassäng ändå. Det är också stadig morän med rullstenar o grus i botten. Kan det räcka med 15 cm makadam, 10 cm frigolit och 7 cm platta?

Och bör man undvika att fästa plattan med inborrade armeringsjärn i sockeln för att förstärka denna om det skulle bli tjälskutning? Så att inte sockeln rör på sig menar jag... Rentav skippa gjutning och bara lägga betongplattor på makadam/stenkross?

Övre bilden med min skugga är på insidan innan utgrävningen. Mellanväggen till vänster ska bort!

Uthusinnertak med synlig skugga och utgrävning som visar berg och jord i varierande skick, markerad bergshäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd jord och små vattenpölar i en grop som förbereds för betonggolv i ett uthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Svarar mig själv om nån hittar tråden i framtiden :) (fanns ju flera på samma tema - gjuta platta i bef. uthus)

Hade hantverkaren som ska hjälpa till att gjuta över igår. Vi använder markduk, 10-15 cm 8-16 makadam, 5+5 cm frigolit och 7 cm armerad platta. Han tyckte man kunde sätta frigolit, kanske 30mm, runtom mot betongsockeln för att få en "lös" platta som inte sitter ihop med sockeln. Känns som en bra lösning - blir det tjälskjutning är ju riskerna mycket mindre då för byggnaden.

Sen kommer vi att använda 50 eller 70 mm dränrör längst ner i gruset på insidan som utmynnar utanför ett av hörnen, med möjlighet att koppla mot stenkista, plus avledning av dagvatten och hålkälsgjutning mellan sockel o berget på utsidan där det idag rinner in vatten vid ihållande regn. Man gör vad man kan, och sannolikt bättre än innan iaf :)
 
  • Gilla
Teletubbie
  • Laddar…
Hmm, har nu grävt mig ner till ca 35 cm under blivande golvyta. Det är rejält blött nu efter regnet, står typ 10 cm vatten i botten. :worried:

Kommer ju att bli bättre när jag gjuter en hålkäl mellan mur o inåtlutande berg på utsidan - som sockelns ena gaveln står på, samt avleder vattnet från stuprören som i princip idag hamnar på samma bergknall och rinner in under sockeln.

15 cm makadam, 10 cm frigolit. Dräneringsrör på insidan som leder ut vattnet genom ett hål i muren. Utifrån kan jag bara dränera bara på ena sidan, det får bli till våren.

Inte direkt de bästa förutsättningarna, men huset har trots allt stått sen 30-talet på den platsen, och berget har funnits där hela tiden...

Nån som provat att dränera vatten från insidan? :thinking:
 
  • Gilla
Teletubbie
  • Laddar…
Följer med intresse då jag är i ungefär samma situation.

Du kan inte göra ett hål i grunden så du kan få igenom ett dräneringsrör som går inifrån och ut?

Mitt renoveringsobjekt har så, fast hela plåttaket samlar vatten som sedan rinner in i huset, fast efter några dagar med torrt väder är vattnet borta. Så jag skall försöka få upp riktiga hängrännor och leda bort vattnet utvändigt.
 
Jodå, så blev det, hål i grunden i lägsta hörnet där mest vatten samlas. En 58/50 dränslang i en slinga i ett litet dike runt sockeln, en bit innanför så jag slapp spetta upp alla stenar som den stod på (hade inte känts så säkert...)

Och så T-koppling och ut utanför huset. Till våren, eller om jag hinner i höst, gräver jag vidare utanför till en brunn som jag lägger en pump i. Eventuellt en som jag kör bara vår/höst när jag märker att den vattenfylls.

Sen tänker jag leda bort dagvatten (från stuprören) bättre och gjuta hålkäl på inåtlutande berget utanför. Brukar tänka "bättre än innan iallafall", när man fått till en lösning som kanske inte är 100, men man gjort vad som är rimligt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.